Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC201 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimari Tasarım Atölyesi II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALP ARISOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilere "Eşya-Beden-Mekan" kavramları üzerine temellenen tasarım problemlerini keşfetme anlama ve çözümleme becerisi kazandırmaktır. Bu derste barınma, doğa, -kentsel ya da kırsal- coğrafya, sınır kavramları mekân üzerinden tartışılır. Atölye çalışmalarında tasarım probleminin temelini oluşturan kavramların öğrenci tarafından içselleştirilmesi, öğrencilerin mekânsal sezgilerinin gelişmesi, benzerlikler kurarak düşünebilme ve soyut düşünce kabiliyeti kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Tasarım atölyesinin tartışılan konu başlıkları; mekan sınırlar, eylem sınırları, eylem ve bedenin topografya, iklim, ölçek, hacim, hareket, ergonomi, mekânsal kalite, ışık, yerleşmedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Genel Tanıtımının Yapılması Hızlı çizim egzersizi Modül 1/ Doğa Tahayyülleri | |
2) | Modül 1/ Tahayyül: Eylemlerin ve doğanın keşfi. Doğallarla kolajlar | |
3) | Modül 1/ Tahayyül: Doğada keşifler ve makro doğa inşaları | |
4) | Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğa inşası | |
5) | Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğa inşası ve eylemin keşfi | |
6) | Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğada yerleşmeler | |
7) | Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğada yerleşmeler | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Modül 2 / İnşa Edilen Doğa: KENT: Tasarlanmış ve inşa edilmiş atmosferlerin keşifleri | |
10) | Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Atmosfer ve yerin yeniden kurulumu | |
11) | Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Beden ve eylem | |
12) | Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Yerleşme. Mekan tasarımının bağlamla ilişkisinin tartışılması | |
13) | Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması | |
14) | Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması | |
15) | Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması. Ön Teslim. | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ball, P., H. , 2011, Flow , Oxford University Press 2. Hesse, H., 2018, Ağaçlar, Kolektif Kitap 3. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis 4. Lefebvre, H, 2014, Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık 5. Munari, B., 2001, Before Drawing, Block Notes 6. Sargın, G.A., 2000, Nature as Space, METU MfY Press, 7. Throu, H.D.,2018, Walden, Zeplin Kitap 8. Tilder,L., Blostein,B.,2009, Design Ecologies: Sustainable Potentials in Architecture: Essays on the Nature of Design, Princeton Press |
Diğer Kaynaklar: | 1. Kojin Karatani (2006). Metafor olarak Mimari (çev. Yıldırım, B.), İstanbul: Metis Yayınları 2. Uğur Tanyeli (2017). Yıkarak Yapmak, İstanbul: Metis Yayınları 3. Aldo Rossi (2002). Şehrin Mimarisi (çev. Gürbilek, N.), İstanbul: Kanat Yayınlar 4. John Urry (1999). Mekanları tüketmek (çev. Öğdül, R.G.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | 5 |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | 3 |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | 1 |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | 5 |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | 2 |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | 2 |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | 2 |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | 2 |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | 1 |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | 1 |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | 1 |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |