Dersin Amacı: |
”Beden-mekân-çevre” kavramları üzerine temellenen tasarım problemlerini çözümlemek için gerekli bilgi ve beceri düzeyini kazandırır. Bu ders özel-kamusal alan, iç-dış mekân, doğal-yapay çevre, konum gibi kavramlar hakkında öğrencileri bilgilendirir. |
Dersin İçeriği: |
Tasarım atölyesinin içeriği; özel-kamusal alan, doğal-yapay çevre, mekanın elemanter elemanları, malzeme ve konstrüksiyon, modül bilgisi, parça-bütün konfigürasyonu, mekansal esneklik, sirkülasyon bilgisi, sistem bilgisi, mekansal çerçeveler ve kurgu, hacim ve kütle, peyzaj, mekansal hiyerarşi, çevre ve mekan ilişkileri, mekanın fenomenolojisi başlıklarının tartışılmasından oluşmaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Modül 1
Modülün keşfi, Modül oluşumu
|
|
2) |
Modül 1
Modüllerin çoğalması, senaryo ve yer araştırması
Bağlantı-oluşum detayları (katlama-kıvırma-geçme-ankraj sistem denemeleri)
|
|
3) |
Modül 1
Modül bağlantıları ile forum oluşturma
|
|
4) |
Modül 1
Sergi
|
|
5) |
Modül 2
Proje konusunun açıklanması
Sunum: Oyun-imge ve öğrenme modelleri, Mekansal karşılıkları
Öğrenci sunumları
|
|
6) |
Modül 2
Beden-eylem-birim ilişkisi: Birim tasarımı
|
|
7) |
Modül 2
Beden-eylem-birim ilişkisi: Birim tasarımı
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Modül 2
Program ve eylemlerin tasarımı
Oyun-İmge
|
|
10) |
Modül 2
Birim revizyonu
Birimin çoğalması
|
|
11) |
Modül 2
Birim Çoğalması |
|
12) |
Modul 2
Birim Çoğalması |
|
13) |
Modül 2
Birim Çoğalması |
|
14) |
Sunum çalışması |
|
15) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis
2. Neuhart, J., M. Neuhart, and R. Eames. Eames Design: The Work of the Office of Charles and Ray Eames. Wilhelm Ernst & Sohn Verlag fur Architektur und technische Wissenschaften, 1989. ISBN: 9783433022962.
3. Corner, J. "The Medium of Drawing: Projection, Notation and Representation." In Theory in Landscape Architecture: A Reader. Edited by S. Swaffield. University of Pennsylvania Press, 2002, pp. 149–65. ISBN: 9780812218213.
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Le Corbusier. The Modulor: A Harmonious Measure to the Human Scale Universally Applicable to Architecture and Mechanics. Cambridge, MA: MIT Press, 1971. ISBN: 0262620065.
2. Le Corbusier. "Regulating Lines." In Towards a New Architecture. Dover Publications, 1985, pp. 65–83. ISBN: 9780486250236.
3. "Mass Production Houses." In Towards a New Architecture. Dover Publications, 1985, pp. 225–65. ISBN: 9780486250236.
4. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley
5. Lefebvre, H, 2014, Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık
6. Kieran, S., and J. Timberlake. "Argument." In Refabricating Architecture: How Manufacturing Methodologies are Poised to Transform Building Construction. McGraw-Hill Professional, 2003, pp. x–xiii. ISBN: 9780071433211.
7. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis
8. Neuhart, J., M. Neuhart, and R. Eames. Eames Design: The Work of the Office of Charles and Ray Eames. Wilhelm Ernst & Sohn Verlag fur Architektur und technische Wissenschaften, 1989. ISBN: 9783433022962.
9. Corner, J. "The Medium of Drawing: Projection, Notation and Representation." In Theory in Landscape Architecture: A Reader. Edited by S. Swaffield. University of Pennsylvania Press, 2002, pp. 149–65. ISBN: 9780812218213.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama |
5 |
2) |
Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma |
3 |
3) |
Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme |
1 |
4) |
İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma |
5 |
5) |
Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. |
2 |
6) |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama |
2 |
7) |
Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma |
2 |
8) |
Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma |
4 |
9) |
Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma |
1 |
10) |
Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme |
2 |
11) |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi |
3 |
12) |
Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
2 |