Dersin Amacı: |
Dersin amacı, öğrencilerin “mekan-çevre-yer” kavramlar ile ilgili temel tasarım problemlerini keşfetme, anlama, çözümleme becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Makro ve mikro tasarım ölçeğinin kavranması, yerleşim kararları, komşuluk ilişkileri, sınır öğeleri, akışlar,
kamusal alan kurguları, program, strüktür ve mekanı yatay ve düşey sınır elemanlarının tektoniğini kurma becerisi, bina teknoloji biçimleri, anlam, kimlik, yer kavramları, çevresel faktörlerin tasarım parametresi olarak kullanılması, topografyanın bir geometri olarak keşfedilmesi bu dersin içeriğini oluşturur.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin Tanıtımı |
|
1) |
Tasarım çalışmaları |
|
2) |
Kentsel doku çalışması |
|
3) |
Kentsel doku çalışması 2 |
|
4) |
Mahalle dokusunun ve ilişkilerinin analizi |
|
5) |
Mahalle dokusunun ve ilişkilerinin analizi |
|
6) |
Mahalle dokusunun ve ilişkilerinin analizi |
|
7) |
Plan ve kesit çalışmaları |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Plan ve kesit çalışmaları |
|
10) |
Plan ve kesit çalışmaları |
|
11) |
Strüktür ve cephe çalışmaları |
|
12) |
Strüktür ve cephe çalışmaları |
|
13) |
Strüktür ve cephe çalışmaları |
|
14) |
Ön sunum |
|
15) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis
2. Lefebvre, H, 2014, Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Kojin Karatani (2006). Metafor olarak Mimari (çev. Yıldırım, B.), İstanbul: Metis Yayınları
2. Uğur Tanyeli (2017). Yıkarak Yapmak, İstanbul: Metis Yayınları
3. Aldo Rossi (2002). Şehrin Mimarisi (çev. Gürbilek, N.), İstanbul: Kanat Yayınlar
4. John Urry (1999). Mekanları tüketmek (çev. Öğdül, R.G.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama |
4 |
2) |
Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma |
5 |
3) |
Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme |
4 |
4) |
İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma |
5 |
5) |
Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. |
2 |
6) |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama |
3 |
7) |
Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma |
5 |
8) |
Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma |
4 |
9) |
Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma |
5 |
10) |
Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme |
2 |
11) |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi |
5 |
12) |
Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
3 |