Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC303 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlık Tarihi ve Kuramı III | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimarlık öğrencisinin yaşadığı dönemi anlamasına, mimarlık ve kentleşme parametrelerini kavramasına ve eleştirel düşüncenin geliştirilmesi bu dersin amacını oluşturur. |
Dersin İçeriği: | 20. YY’dan günümüze olan mimarlık teorilerini, değişimlerini ve yeni yaklaşımları incelemek bu dersin içeriğini oluşturur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | kuzey de modern mimarlık; alvar aalto, ve italyan rasyonalizmi; | |
1) | dersin tanıtım, kaynakların tanıtımı | |
2) | aydınlanma sonrası avrupa’da kültürel ve teknik değişimler ve mimarlık alanına yansımaları | |
3) | endüstri devrimi ve mimarlık, high rise, adler ve sullivan | |
4) | mimarlığa yeni yaklaşımlar: 1890-1910 art nouveau, art deco, gaudi, horta, berlage, italyan futuristler, alman werbund, glass chain | |
5) | modern mimarlık hareketi manifestolar, mimarlar, okullar; bauhaus, whukutemas, yaklaşımlar: de stijl | |
6) | modern mimarlık hareketinin öncüleri: frank lloyd wright, le corbusier, mies van der rohe | |
8) | ara sınav | |
9) | türk mimarisinde yenileşme ve değişim, I. ulusal mimarlık hareketi | |
10) | türk mimarisi ve modernite, cumhuriyet dönemi ve II. ulusal mimarlık hareketi | |
11) | 1960 lar: modernist mimarinin sonu ve yeni yaklaşımlar: karşılaştırmalı olarak batı’da ve türkiye’de | |
12) | 1970, 1980 ler : postmodernizm: karşılaştırmalı olarak batı’da ve türkiye’de | |
13) | 1980'ler ve sonrası: çoğulculuk: karşılaştırmalı olarak; batı’da ve türkiye’de | |
14) | tartışma: günümüz mimarisine eleştirel yaklaşımlar | |
15) | FİNAL |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. 2. Ching F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley&Sons, Inc. 3. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thamesand Hudson 4. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press 5. Johnson P., 1994, TheTheory of Architecture, Van NostrandReinhold, New York 6. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık 7. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York 8. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. ,Kabalcı Yayınevi 9. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul 10. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları 11. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın |
Diğer Kaynaklar: | 1. Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. 2. Ching F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley&Sons, Inc. 3. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thamesand Hudson 4. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press 5. Johnson P., 1994, TheTheory of Architecture, Van NostrandReinhold, New York 6. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık 7. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York 8. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. ,Kabalcı Yayınevi 9. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul 10. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları 11. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |