Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC309 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlıkta Sürdürülebilirlik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALP ARISOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ÖZGÜR KAVURMACIOĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders günümüzde güncel olarak tartışılan sürdürülebilirlik kavramı üzerine tartışmalara odaklanmaktadır. Mimarlıkta sürdürülebilirlik nedir, hangi alt başlıkları kapsamaktadır soruları tartışılacak güncel sürdürülebilir binalar üzerinde araştırmalar yapılacaktır. Bu bağlamda iklim, konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenlerini incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemlerini ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu tanımlanacaktır. |
Dersin İçeriği: | İklim, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemleri ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu tanımlanacak ve öneriler tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
2) | Çevre, İklim, Coğrafya Tanımları ve Türleri | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
3) | İklim Krizi Çerçevesinde Sürdürülebilirliğin Tanımı Enerji Sakınımı Nedir: Pasif İklimlendirme | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
4) | İklim Krizi Çerçevesinde Sürdürülebilirliğin Tanımı Enerji Sakınımı Nedir: Pasif İklimlendirme | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
5) | Sürdürülebilir Fiziksel Konfor Tasarım Stratejileri-Isıtma Soğutma-1 | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
6) | Sürdürülebilir Fiziksel Konfor Tasarım Stratejileri -Aydınlatma | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
7) | Sürdürülebilir Fiziksel Konfor Tasarım Stratejileri -Aydınlatma | Ara-sınava Hazırlanılması |
8) | ARA SINAV | |
9) | Pasif Enerji Sistemleri-Vernakular Mimari | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
10) | Sürdürülebilir Mimari ve Ekoloji, Yeşil Mimari Kavramlarının Tartışılması | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
11) | Sürdürülebilirlik, Ekoloji, Yeşil Mimari Örnekleri | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
12) | Sürdürülebilirlik, Ekoloji, Yeşil Mimari Örnekleri | Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması |
13) | Forum: Günümüzde Sürdürülebilir Mimari Kavramının Tartışılması | Dönem Sonu Sunumlarının Hazırlanması |
14) | Dönem Sonu Sunumları | Final Sınavına Hazırlanılması |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Barry, R., The Construction of Building, Volume 1, 2, 3, 4 and 5., 1996 2. Burbery P., Environment and Services; Mitchel's, Longman Group, England 1992. BU Library TH 6021, B78 1992. 3. Greeno, R., Building Services, Technology and Deign, Longman, 1997 4. Isısan, Mimarın Tesisat El Kitabı, 1999. 5. Lechner N., Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architecture, Wiley, New York, 1991. B.Lib: TH 7222 L43 1991. 6. Osbourn D., Introduction to Building, Batsford Limited, London, 1985. BU Library. 7. Reid E., Understanding Buildings: A Multidisciplinary Approach, Construction Press, London, 1984. BU Library. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mumovic, D and Santamouris, M., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering, Earthscan: UK and USA, 2009. 2. The ASHRAE Green Guide, The Design, Construction, and Operation of Sustainable Buildings, Second edition, 2006. 3. Bokalders, V and Block, M., The Whole Building Handbook: how to design healthy, efficient and sustainable buildings, Earthscan: UK and USA, 2010. 4. Reid E., Understanding Buildings: A Multidisciplinary Approach, Construction Press, London, 1984. BU Library. 5. Burbery P., Environment and Services; Mitchel's, Longman Group, England 1992. BU Library TH 6021, B78 1992. 6. Minke, G., Building with Earth: design and technology of a sustainable architecture, Birkhäuser Basel, 2006. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |