Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC306 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimari Eleştiri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. AKINER AKIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. AKINER AKIN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders mimarlık disiplinini kuran tarih ve teori bilgisinin uygulanmasını oluşturan mimari eleştiri bilgisinin kazandırılmasını hedefler. |
Dersin İçeriği: | Mimari eleştiri tüm çeşitliliği ile mimarlık ürününün okunması çalışmasını içerir. Bu okuma çalışmaları mimari proje, mimari eleştiri yazısı okunması ve tartışması ve mimari eleştiri yazısı üretmekle ilgilidir. Ders 20. yy. sonrası gelişen manifestoları, ütopyaları ve yenilikçi mimari yaklaşımların incelenmesine odaklanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Mimari eleştiri tartışmalarının sınırları | |
3) | Mimari eleştiri tartışmalarının sınırları | |
4) | Mimari kavramları anlamak | |
5) | Araştırma ödevi sunumu | |
6) | Mimari Kavramları mevcut örneklere referansla tartışmak | |
7) | Mimari Kavramları mevcut örneklere referansla tartışmak | |
8) | VİZE SINAVI | |
9) | Mimari kavramları özel durumlarda tartışmak | |
10) | Mimari kavramları özel durumlarda tartışmak | |
11) | Mevcut Mimari bağlamda kavramları ve örnekleri anlama | |
12) | Araştırma ödevi sunumu | |
13) | Mevcut Mimari bağlamda kavramları ve örnekleri anlama | |
14) | Çalışmaları tartışmak, eleştirmek ve değerlendirmek | |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Colquhoun Alan, 1985. Tarihsicilik ve Anlambiliminin Sınırları, Mimari Eleştiri Yazıları, Şevki Vanli Yayınları. 2. Tanyeli, U., “1950’lerden Bu Yana Mimari paradigmaların Değişimi ve ‘Reel Mimarlık’”, 75 yılda değişen Kent ve Mimarlık, (Is Bankası Yayınları, İstanbul, 1998), 235-254 3. Güzer, C. Abdi, “Sunuş: 1970 Sonrasında Mimarlık”, 70 Sonrası Mimarlık–Tartışmalar, (Mimarlar Derneği Yayınları, Ankara, 1996) 4. Vanli, Ş., “1980’ler Türkiye’sinde Mimarlık”, Arredamento 82, (1996), 102-109 5. Tafuri, Manfredo, 1980. History and Theories of Architecture, Granada Publishing. 6. Frampton, K., 1989 a. “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture Resistance”, The Anti-Aesthetic. Esssays in Post-Modern Culture, Ed. H. Foster, Bay Press, Port Townsend, pp. 16-31. 7. Bauman, Z; 1997, “Postmodernity and its Discontents”, Polity Press, London 8. Yurtsever, H., “Modernizm ve Postmodernizm Kargaşasından Geleceğin Biçimine”, Yapı 161, (1995/4), 69-80 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Colquhoun Alan, 1985. Tarihsicilik ve Anlambiliminin Sınırları, Mimari Eleştiri Yazıları, Şevki Vanli Yayınları. 2. Tanyeli, U., “1950’lerden Bu Yana Mimari paradigmaların Değişimi ve ‘Reel Mimarlık’”, 75 yılda değişen Kent ve Mimarlık, (Is Bankası Yayınları, İstanbul, 1998), 235-254 3. Güzer, C. Abdi, “Sunuş: 1970 Sonrasında Mimarlık”, 70 Sonrası Mimarlık–Tartışmalar, (Mimarlar Derneği Yayınları, Ankara, 1996) 4. Vanli, Ş., “1980’ler Türkiye’sinde Mimarlık”, Arredamento 82, (1996), 102-109 5. Tafuri, Manfredo, 1980. History and Theories of Architecture, Granada Publishing. 6. Frampton, K., 1989 a. “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture Resistance”, The Anti-Aesthetic. Esssays in Post-Modern Culture, Ed. H. Foster, Bay Press, Port Townsend, pp. 16-31. 7. Bauman, Z; 1997, “Postmodernity and its Discontents”, Polity Press, London 8. Yurtsever, H., “Modernizm ve Postmodernizm Kargaşasından Geleceğin Biçimine”, Yapı 161, (1995/4), 69-80 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |