Dersin Amacı: |
Küresel bağlamda mimarlığın ölçeği, tasarlanan nesnenin ölçeğinden çok daha fazla genişlemiştir. Bu ölçek küresel ısınma, ulaşım, yeni kamusal alan tanımları, kentsel müdahalelerin çeşitlenmesi ışığında yeni mimari yaklaşımların tasarlanmasına gereksinim duymaktadır. Bu durum mimarlığın ölçeğini kentsel ölçeğe taşımaktadır. Ders bu ölçeğin kavranacağı kentsel tasarım kuramlarını incelemeyi hedefler. |
Dersin İçeriği: |
Kent okumaları kentsel bellek, yer, mekân, mekân konforu, kent ve konut, kent tarihi, kentsel tasarım, kentsel dönüşüm, sürdürülebilir kentler, kentsel akupunktur, kentsel mikro müdahale dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanımı |
|
2) |
Kent tarihi ve kentsel tasarım I |
|
3) |
Kent tarihi ve kentsel tasarım II |
|
4) |
Kent tarihi ve kentsel tasarım III |
|
5) |
Çağdaş kent ve tasarım sorunları |
|
6) |
Yeni şehircilik perspektifinden planlama ve tasarım ilişkisi |
|
7) |
Bütüncül kentsel tasarım ve kent peyzajı |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Kamusal mekan ve kentsel etkileşim |
|
10) |
Yoğunluk ve tasarım ilişkisi |
|
11) |
Sosyal doku, sosyal adalet ve kent |
|
12) |
Ekolojik sürdürülebilirlik ve kent |
|
13) |
Erişilebilir kent |
|
14) |
Değerlendirme |
|
15) |
Final haftası |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Mumford, L., “Tarih Boyunca Kent”. Ayrıntı Yayınları. İstanbul
Aldo Rossi., “Şehrin Mimarisi”, Kanat Yayınları, İstanbul
|
Diğer Kaynaklar: |
Ulf Hannerz, “Exploring the City”, Colombia University Press
Fran Tonkiss, “Space, the City and Social Theory”, Polity Press
Mark Gottdiener, Leslie Bidd, Panu Lehtovuori, “Key Concepts in Urban Studies”, Sage press
Helga Leitner, Jamie Peck, Eric Sheppard, “Urban Studies Inside/out”, Sage Press
Mark Jayne, “Urban Theory: New Critical Perspectives”, Routledge.
Simon Parker, “Urban Theory and Urban Experience: Encountering the City”, Routledge
Alan Harding, Talja Blokland, “Urban Theory: A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in 21st Century” Sage Press
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama |
3 |
2) |
Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma |
|
3) |
Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme |
4 |
4) |
İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma |
4 |
5) |
Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. |
4 |
6) |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama |
1 |
7) |
Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma |
5 |
8) |
Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma |
|
9) |
Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
10) |
Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme |
3 |
11) |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi |
1 |
12) |
Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
|