Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC406 | ||||||||
Ders İsmi: | Tasarım Tektoniği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders tasarım olgusunun özgün yapısını anlamayı, kavramayı hedeflemektedir. Mimari tasarımın özgün yapısı tektonik kavramı bağlamında incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Tasarım düşüncesinin yapısı, tektoniği, tektonik bileşenleri, arketip, tip bağlamında tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
2) | Tasarım ve Tektonik kavramının tanımlanması | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
3) | Tasarım düşüncesinde güncel yaklaşımlar | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
4) | Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Temsiliyet ve gerçeklik | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
5) | Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Temsiliyet ve gerçeklik | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
6) | Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Süreç ve gerçekleştirme | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
7) | Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Süreç ve gerçekleştirme | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
8) | Ara Sınav | |
9) | Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: program&biçim | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
10) | Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: program&senaryo | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
11) | Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: program&hikaye | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
12) | Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: bütüncüllük | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
13) | Güncel tasarım Kavramlarının Tartışılması | Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması |
14) | Yıl Sonu Sunumları | |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 2. Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY 3. Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 4. Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları 5. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık 6. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York 7. Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi, 8. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları 9. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona 10. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın 11. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın 12. Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi, Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |