Dersin Amacı: |
Tasarım kalitelerini Tasarımın temel ilkelerini kavramak. Grafik tasarım teknikleri ve yaratıcı becerileri geliştirmek. |
Dersin İçeriği: |
Sanat eğitiminin temel ilke, kavram ve yöntemlerini kazandırılır. Öğrencinin yaratıcı gücünü kullanarak gözlem, izlenim ve duygularını sanat yoluyla ifade edebilme yeteneği geliştirilir. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler ve bunun yanında nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, sekil, mekan, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge gibi temel tasarım ögelerinin tanıtımı ve görsel üzerindeki etkisi öğretilir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Temel terimlerin tanıtılması
Araç gereç ve malzeme bilgisi
Temel çizim malzemeleri ile çizgi ve temel şekillerin uygulama yoluyla araştırılması.
|
Genel Malzeme dosyası |
1) |
|
|
2) |
Tasarımın temel ilke ve öğelerine giriş
Tasarım ve düzen ve entropik düzen kavramlarının tanıtılması.
Tasarım ve düzen kavramlarının uygulamalarla pekiştirilmesi.
Denge kavramının tanıtılması.
Denge ve devinim kavramının uygulamalarla pekiştirilmesi.
|
Genel Malzeme Dosyası. |
3) |
Tasarımda form ve fonksiyon kavramları
Geometrik formlarda ışık, gölge ve ton değerlerinin uygulanması.
Amorf formlar, doğal kaynaklı nesne fragmanlarının grafik tasarım ögelerine dönüştürğlmesi
Yapay kaynaklı nesneden (prizmatik formdan) çizim.
|
- |
4) |
Şekil ve zemin ilişkisinin tanıtılması ve uygulamalarla pekiştirilmesi.
Kapalılık ve bütünlük ilkesinin tanıtılması ve uygulamalarla pekiştirilmesi.
|
|
5) |
Modül, desen ve tekrar ilkelerinin tanıtılması ve uygulamalarla pekiştirilmesi.
Doku ve desen farkının açıklanması.
Doğal ve yapay kaynaklı formlardan doku çalışması.
|
Örnek İncelenmesi |
6) |
Ritim, simetri ve asimetri ilkelerinin tanıtılması ve uygulamalarla pekiştirilmesi.
Vurgu, boyut, oran, benzerlik, gruplama ve mesafe ilkelerinin tanıtılması.
|
Örnek İncelenmesi |
7) |
Hareket, yön, tekrar ilkelerinin tanıtılması ve uygulamalarla pekiştirilmesi |
Örnek incelenmesi |
8) |
Ara Sınav (Sınav Gününüzü Kontrol Ediniz). |
|
9) |
Kontrast ve uyum ilkelerinin tanıtılması uygulamalarla pekiştirilmesi.
Tire (tam ton) ile soyutlama, yarım ton çizim teknikleri.
|
Örnek incelenmesi |
10) |
Opaklık, geçirgenlik ve şeffaflık kavram ve ilişkilerinin tanıtılması ve uygulamalarla pekiştirilmesi.
Malzeme çeşitliliğinin ve tekniğinin opaklık, geçirgenlik ve şeffaflığa etkisi.
|
Örnek incelemesi |
11) |
Koyu-açık ve Siyah/beyaz ilke ve uygulamalarda anlatım (ifade).
Karşıtlık ve etki üzerine araştırmalar tanıtılması.
Işık, renk ve karşıtlık ilşkilerine yönelik örnekler üzerinde fragman analizleri
|
Örnek İncelemesi |
12) |
Tasarımda ritm duygusu ve ritmik efektler
Tipografik elemanlarla ritmik konfigürasyon uygulamaları
|
Örnek incelemesi |
13) |
Tasarımda vurgu ve hiyerarşi
Tek elemanlı hiyerarşik düzenlemeler
|
Örnek İncelemesi |
14) |
Tasarımda örtük çizgi ve geometrik yapı analizleri. Tasarımda örtük çizgi ve bloklama tekniklerine dair görsel analiz yapılması. |
- |
15) |
FİNAL SINAVI
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Gerekli ders notları fotokopiler aracılığı ile ders içerisinde iletilir / Course notes be issued during the course sessions. |
Diğer Kaynaklar: |
1. Itten, J., “Design and Form” , Van Nostrand Reinhold, 1975.
2. Lupton, E.; Phillips, J.C., “Graphic Design: The New Basics”, Princeton Architectural Press, 2008.
3. Ambrose,G., “Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü”, Literatür yayınları, 2010.
4. Genç, A.; Sipahioğlu ,A., “Görsel Algılama Sanatta Yaratıcı Süreç”, Sergi Yayınları, 1990.
5. Bockus,H. William (1979) Advertising Layout and Typograpy, Macmillian New York.
6. Eti, E., Aslıer, M., ve Işıngör, M. (1986). Resim l. Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim. Ankara: MEBY.
7. Gürer, L., ve Gürer, G. (2004). Temel Tasarım. İstanbul: Birsen Yayınevi.
8. Eyüpoğlu, B. R. (1986). Resme Başlarken. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
|
4 |
2) |
Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
|
1 |
3) |
İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
|
2 |
4) |
Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
|
1 |
5) |
İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
|
1 |
6) |
Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
|
2 |
7) |
Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
|
2 |
8) |
Duyusal algıyı somutlaştırır.
|
1 |
9) |
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
|
2 |
10) |
Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
|
1 |
11) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
|
1 |
12) |
Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
|
2 |
13) |
Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
|
2 |
14) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
|
1 |
15) |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1 |
16) |
Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
|
1 |
17) |
Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
1 |
18) |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
|
2 |
19) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
1 |