Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
1. Ders tanıtım ve uygulama, etik disiplin ve değerlendirme bilgilerinin açıklanması
1.1. Sayısal görüntünün Grafik Tasarım alanı içindeki yeri ve dersin alanın diğer dersleri ile etkileşiminin vurgulanması
1.2. Sayısal görüntüye dair temel terimlerin tanıtılması
1.2.1. Sayısal görüntünün tanımı
1.2.2. Sayısal görüntünün kapsam ve özelliklerine giriş
|
|
2) |
2. Sayısal görüntünün elde edilme yöntem ve formatları
2.1. “Binary” sisteminin temel özellikleri
2.2. Bilgisayar üzerinde sayısal görüntünün oluşturulması
2.2.1. Bitmap ve vektör tabanlı görüntülerin temel farkları ve kullanım alanları
2.2.2. Bu formatlarla oluşturulan görüntülerin nitelikleri
2.3. Donanımlar ve aygıtlar ile oluşturulan görüntünün sayısal görüntüye dönüştürülmesi
2.3.1. Sayısal fotoğraf makinesi, kamera ve tarayıcılar
2.4. Sayısal görüntünün saklanma yöntem ve formatları
2.4.1. Kayıplı ve kayıpsız formatlar
2.4.2. Piksel tabanlı ve matbu alanlar için gerekli sayısal görüntü standartları
|
|
3) |
3. Eksiltmeli bir sanat alanı olarak sayısal fotoğrafın diğer görüntülerden farkı
3.1. Sayısal fotoğraf ve kadraj algısı
3.2. Kadrajlama biçimleri
3.3. Kadrajlamanın sayısal görüntünün içeriğine etkisi
3.4. Çekim açılarının sayısal görüntüye etkisi
3.5. Açı, mesafe ve kadrajlama ilişkileri
3.6. Kadrajlama ve içerik çözümlemeleri
|
|
4) |
4. Sayısal görüntüde ışığın kaydı olarak fotografik görüntünün teknik oluşumu
4.1. Sayısal SLR makinelerin aksamları
4.1.1. Mercek, diyafram, deklanşör, perde, ayna ve sensor tanım ve işlevleri
4.1.2. Sayısal SLR makinenin sisteminin prensiplerinin açıklanması
4.2. Sayısal ve analog fotoğrafın farkları
4.3. Fotografik görüntünün sayısal kayıt biçim ve formatı
4.3.1 Sayısal makine tip ve sensorlarının avantaj ve dezavantajları
|
|
5) |
5. Sayısal fotoğraf makinesinin çekim prensipleri
5.1. Diyafram ve enstantane kavramlarına genel giriş
5.1.1. Diyaframın tanımı, işlevi ve sayısal değerleri
5.1.2. Enstantanenin tanımı, işlevi ve sayısal değerleri
5.2 Pozlama mantığı ve hesaplarına giriş
5.2.1. Basit pozlama hesapları
|
|
6) |
6. Sensorun ışığa duyarlılığının sayısal fotografik görüntüye etkisi
6.1. ISO’nun tanımı, işlevi ve sayısal değerleri
6.2. Farklı ışık ortamlarının sayısal görüntüye etkisi
6.2.1. N, N- ve N+ pozlama
6.3. ISO, diyafram ve enstantanenin birlikte çalışma prensibi
6.3.1. Karmaşık pozlama hesapları
6.4. Uygulama örnekleri ve egzersizleri
|
|
7) |
7. Objektif tiplerinin görüntüye etkisi
7.1. Dar açılı, geniş açılı ve standart objektifler
7.1.1 Farklı objektiflerin kullanım alan, avantaj ve dezavantajlarının karşılaştırılması
7.2. Sayısal görüntüde alan derinliği
7.2.1 Objektif tiplerinin alan derinliğine etkisi
7.2.2. Diyafram ayarlarının alan derinliğine etkisi
7.2.3. Konuya mesafenin alan derinliğine etkisi |
|
8) |
Ara Sınav (Sınav Gününüzü Kontrol Ediniz) |
|
9) |
9. Işığın görüntünün renk değerlerine etkisi
9.1. Işığın sıcaklığının tanımı ve etkisi
9.2. Beyaz Dengesi ayarı
9.3. Piksel bazlı görüntüde RGB bazlı renk tayfı
9.3.1. RGB bazlı renk tayfının sayısal işlenmesi
9.3.2. RGB bazlı renk tayfının CMYK bazlı matbu görüntüye dönüştürülmesi
|
|
10) |
10. Sayısal işleme yöntemleri
10.1. Sayısal fotografik görüntünün pozlama ayarlarının bilgisayarda işlenmesi
10.2. Sayısal fotografik görüntünün beyaz dengesi ayarlarının bilgisayarda işlenmesi
10.3. Sayısal fotografik görüntünün alan derinliğinin bilgisayarda işlenmesi
10.4. Sayısal görüntünün kontrast ve renk eğrilerin bilgisayarda işlenmesi
10.5. Sayısal görüntüde farklı filtrelerin etkisi
10.6. Sayısal görüntüde katmanlarla çalışma yöntem ve avantajları
10.7. Sayısal görüntüde doku yaratma ve düzeltme yöntemleri
10.8. Sayısal görüntüde keskinlik ve netlik düzeltmeleri
10.9. Sayısal işleme sonrası Grafik Tasarım alanının kullanımına yönelik kayıt format, avantaj ve dezavantajları
|
|
11) |
11. RAW ve jpeg sayısal formatlarının işleniş farklılıkları
11.1. Sayısal görüntüde Metadata kullanımı
11.1.1. Metadata kullanarak oluşturulan dosyalama sistemleri
11.1.2. Farklı dosyalama sistemleri ile sayısal işleme programları arasında geçiş sağlama
11.2. Sayısal görüntünün katmanlı işlenmesi ve foto-manipülasyon
11.2.1. Foto-manipülasyonda etik sınırlandırma
11.2.2. Grafik tasarımda foto-manipülasyonun kullanım alanları
11.2.3. Sayısal rötuşun kullanımı ve uygulama teknikleri
11.2.4. Foto-manipülasyon örneklerinin incelenmesi
|
|
12) |
12. Foto-manipülasyon teknikleri
12.1. Sayısal görüntüde istenilen grafik etkiyi yaratma
12.1.1. Grafik etki yaratmak için sayısal ortamda fırça kullanımı
12.1.2. Grafik etki yaratmak için sayısal ortamda kişisel fırça oluşturulması
12.1.3. Grafik etki yaratmak için çeşitli filtrelerin katmanlı kullanımları
12.1.4. Grafik etki yaratmak için yeniden çerçeveleme yolları
12.1.5. Grafik etki yaratmak için yeniden ışıklandırma yöntem ve uygulamaları
12.2. Sayısal ortamda farklı katmanların birbiri üzerinde ve bütünleşik etkilerinin incelenmesi
12.3. Sayısal görüntü ve metin ilişki ve düzenlemeleri
|
|
13) |
13. Farklı sayısal görüntüleri birlikte işleme teknikleri
13.1. Foto-blending: Grafik etki yaratmak için farklı görüntülerin iç içe işlenme teknikleri
13.1.1. Dadaizm’de fotokolaj ve fotomontaj örnekleri
13.1.2. Foto-blending, fotokolaj ve fotomontajda etik sınırlandırma ve tekinsiz kavramı
13.2. Çağdaş foto-blending örnekleri
13.3. Sayısal olarak birleştirilen görüntüde istenilen grafik etkiyi yaratma
13.3.1. Grafik etkili foto-blending yaratmak için sayısal ortamda ayar katmanlarının çoklu kullanımı
13.3.2. Grafik etkili foto-blending yaratmak için kütlelerin düzeltilmesi
13.3.3. Grafik etkili foto-blending yaratmak için dokuların taşınması
|
|
14) |
14. Sayısal görüntüde aynı ortamda yaratılmışlık etkisi elde etme
14.1. Farklı ortamlarda oluşturulmuş sayısal görüntülerin ışıklarının ortaklaştırılması
14.2. Sayısal işleme yoluyla aynı mekana yerleştirme
14.3. Sayısal işleme yoluyla ışığın sıcaklık değerlerinin ortaklaştırılması
14.4. Sayısal işleme yoluyla geçişliliğin sağlanması
14.5. Sayısal işleme yoluyla görüntüde yapaylığın sıfırlanması
14.6 İşlenen görüntü ile kullanım alanının uygunluğunun incelenmesi
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ders malzemeleri fotokopi yoluyla dağıtılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: |
Kalfagil, S., “Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon”, Fotoğrafevi Yayınları, 2012
Erzen, J. N., “Fotoğraf Notları”, Say Yayınları, 2004
İkizler, E., “Filmden Dijitale Fotoğraf”, Say Yayınları, 2007
Barthes, R., “Camera Lucida: Reflections on Photography”, Farrar, Straus and Giroux, 1982
Graham, R., “The Digital Image”, Whittles Publishing, 2005
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
|
5 |
2) |
Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
|
4 |
3) |
İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
|
5 |
4) |
Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
|
4 |
5) |
İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
|
5 |
6) |
Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
|
5 |
7) |
Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
|
5 |
8) |
Duyusal algıyı somutlaştırır.
|
5 |
9) |
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
|
5 |
10) |
Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
|
5 |
11) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
|
|
12) |
Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
|
5 |
13) |
Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
|
5 |
14) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
|
4 |
15) |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 |
16) |
Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
|
4 |
17) |
Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 |
18) |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
|
5 |
19) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
4 |