Dersin Amacı: |
Mekan, mekanın tanımı, tasarım kavramı, tasarım prensipleri ile ilgili öğrenme ve mesleki sürece bu kavramları soyut ve somut olarak dahil ederek çizim, maket, video vb. İfade yöntemleri ile aktarabilmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin İçeriği: |
Mekân: mekânın tanımı, iç mimaride mekân kavramı, mekânın oluşum öğeleri, insan eylemleri, eylem alanları, mekânda örgütlenme ilkeleri: tasarımın tanımı, tasarım öğeleri, tasarım yöntemleri: algı, algının tanımı, algılama süreci algı psikolojisi, tasarım yasaları, iç mimaride mekân algısı: analiz: analiz tanımı, analizin amacı, analizin yöntemleri, mekân analizi, mekanın fiziksel ve psikolojik analizi.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma ve Dersin içeriği hakkında ön tartışmaların yapılması. Dönem İçi Metin Ödevinin Verilmesi |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
2) |
İlgili Kavramların ve Tasarım Prensiplerinin anlatılması
Uygulama ödevinin verilmesi
|
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
3) |
Verilen şablon üzerinde Tasarım Prensipleri Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
4) |
Verilen şablon üzerinde Tasarım Prensipleri Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
5) |
Biçimde Soyutlama Kavramlarının anlatılması |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
6) |
Verilen şablon üzerinde Biçimde Soyutlama Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
7) |
Verilen şablon üzerinde Biçimde Soyutlama Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
8) |
Ara Sınav |
- |
9) |
Mimarlıkta Mekan Kavramının, ilgili unsurların Anlatılması |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
10) |
Öğrencinin Belirleyeceği Bir Konu Üzerinde Biçimde soyutlama ve Tasarım Prensiplerini Kullanarak Mekan çalışmalarının yapılması |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
11) |
Öğrencinin Belirleyeceği Bir Konu Üzerinde Biçimde soyutlama ve Tasarım Prensiplerini Kullanarak Mekan çalışmalarının yapılması |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
12) |
Boyama Tekniklerinin Gösterilmesi ve Tasarlanan mekan çizimlerinin Boyanması |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
13) |
Tasarlanan mekanların Maketlerinin Yapılması ve Metin Ödevlerinin Toplanması |
“Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
|
14) |
FİNAL HAFTASI |
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
• Donald P. Coduto, 2005, Temel Tasarımı İlke ve Uygulamaları, Gazi Kitabevi, Ankara.
• F.D.K. Ching, 2010, Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, YEM
• Jormakka, K., 2016, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
• Neufert, 2016, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, İstanbul.
• B. Denel, 1981, Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fak. Basım
|
Diğer Kaynaklar: |
• E. Onat, 2018, Mimarlık Form ve Geometri, Efil Yayınevi, Ankara
• Vitruvius, 2000, Mimarlık üzerine on kitap, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı
• Hasol, D., 2003, Mimarlık ve Yapı Sözlügü, YEM Yayın, İstanbul.
• Hasol, D., 2008, Ansiklopedik Mimarlık Sözlügü, YEM Yayın, İstanbul. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
|
|
2) |
Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme, |
|
3) |
Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme, |
|
4) |
Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme |
|
5) |
Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, |
|
6) |
Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, |
|
7) |
Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme |
|
8) |
Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, |
|
9) |
Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme, |
|
10) |
Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. |
|
11) |
Grupla çalışma becerisi kazanabilme, |
|
12) |
Araştırma raporu hazırlayabilme, |
|
13) |
Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme |
|
14) |
Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme |
|
15) |
Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme |
|
16) |
Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma |
|
17) |
Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma |
|