Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Giriş, Ders Tanıtımı
Ders hakkında temel bilgiler
Ders müfredatı, sınavlar, projeler, not sistemi ve dersten beklentilerin gözden geçirilmesi
• Genel İletişim
İşaretler
Yazının Bulunuşu
Baskı Makinesi ve Öteki İcatlar Bilgi Toplumu
İletişim (Basın) Özgürlüğü
• Gazetecilikle İlgili Temel Kavramlar
Gazetenin Doğuşu ve Geleneksel Gazeteciliğin Gelişimi
Gazete, Gazeteci, Gazetecilik
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
2) |
• Basın Alanında Yasal Düzenlemeler
İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi
İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi
UNESCO’nun 10 Temel İlkesi
T. C. Anayasası’nın İlgili Maddeleri
Basın Kanunu
Basın Meslek İlkeleri Önsözü
Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik |
3) |
• Kitle İletişimi
“Kitle” Kavramı ve İdeolojideki Değişim
Toplumsallaşma
Medyanın Gücü
İletişimin İşlevleri
Kitle İletişim Araçlarının Temel Özellikleri
Kurumsallaşma
Tekelleşme
Yabancılaşma
Medya Etkisi
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik |
4) |
• Uluslararası İletişim ve Haber Ajansları
Haber Ajansı Tanımı ve Gördüğü İşlevler
Günümüzde Haber Ajanslarının Rölü ve Önemi
Haber Ajanslarının Gelişimi
Dünyadaki Önemli Haber Ajansları
Türk Haber Ajansları
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
5) |
• Haber
Haberin İşlevi
Haber Söylemi
Haber Değeri
• Habercilik
Haberin Öğeleri ve Tanımı
Gerçeklik (Doğruluk)
Yenilik (Güncellik)
İlginçlik (İlgi Uyandırma)
Önemlilik (Önemli Sayılma)
Anlaşılırlık (Anlam Taşıma)
• Quiz |
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
6) |
• Tarafıszlık (Nesnellik, Objektiflik)
Taraflılıktan Kaçınma Kuralları (İlkeleri)
Misenformasyon
Dezenformasyon
• Haber Üretim Aşamaları 5N+1K Kuralı
Haberin Temel Soruları (5N 1K) 5N 1K Kuralı Uygulanması
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
7) |
• Haber Değeri ve Editoryal Açıdan Haber Değerlendirme
Haberin Değerlendirme Kriterleri (Ölçütleri)
Zaman
Mekan
Bağlam
Eşik Bekçiliği Kavramı
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
• Haber Çeşitleri
Niteliklerine Göre Haber Çeşitleri
İçeriklerine Göre Haber Çeşitleri
Yapılarına Göre Haber Çeşitleri
• Haber Toplama ve Haber Kaynakları
Haberlerin Genel Sınıflandırılması
Haber Toplama ve Araştırma
Birinci El Kaynaklar
İkinci El Kaynaklar
Diğer Haber Kaynakları
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
10) |
• Gazete
• Gazetenin Oluşum Süreci
Gündem Belirleme
• Gazete Türleri
İçeriklerine Göre Gazeteler
Yayın Sürelerine Göre Gazeteler
Dağıtım Alanlarına Göre Gazeteler
Diğer Gazete Türleri
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
11) |
• Gazetecilik Türleri
Fikir Gazeteciliği
Kitle Gazeteciliği
Savaş Gazeteciliği
Barış Gazeteciliği
Yurttaş Gazeteciliği
Diğer Gazetecilik Türleri
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik |
12) |
• Gazetecilik Uygulamaları
Haber Toplama Süreçleri
Haber Değerlendirme Süreçleri
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
13) |
• Gazetecilikte Sorumluluk ve Kendi Kendini Denetleme
Gazetecilik Meslek Ahlakı
• Gazeteciliğin Toplumsal İşlevi ve Demokrasi Kültürü
Demokrasi ve Gazetecilik
Gazeteciliğin Önemi
|
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
14) |
• Medya Siyaset İlişkisi
Medya Siyaset Güç İlişkisi ve Medyanın Kontrolü
• Medya Sermaye İlişkisi
Medyada Yoğunlaşma ve Tekelleşme
• Genel Değerlendirme |
Prof. Dr. Atilla Girgin
Gazeteciliğin Temel İlkeleri
Prof. Dr. Oya Tokgöz
Temel Gazetecilik
|
Ders Notları / Kitaplar: |
TOKGÖZ, Oya, Temel Gazetecilik, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1981.2.
GİRGİN, Atilla, Gazeteciliğin Temel İlkeleri, Der Yayınları, İstanbul, 2008.3.
Gazeteciliğin Temel Kavramları, Megep Modül, Ankara, 2007.4.
YÜKSEL, Erkan, “Kamuoyu Olusturma” ve “Gündem Belirleme” Kavramları Nerede Kesişmekte, Nerede Ayrılmaktadır?, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Sosyal Bilimler Dergisi 2007/1, s.571-586. |
Diğer Kaynaklar: |
www.gazetemanset.com
Günlük gazeteler
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme. |
2 |
2) |
İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme. |
3 |
3) |
Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma. |
4 |
4) |
Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme. |
3 |
5) |
Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma. |
3 |
6) |
İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma. |
3 |
7) |
İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme. |
4 |
8) |
Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme. |
2 |
9) |
Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme |
3 |
10) |
Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme. |
3 |
11) |
Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme. |
3 |
12) |
İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme. |
4 |
13) |
Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme. |
2 |
14) |
Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder. |
3 |
15) |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
4 |
16) |
Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir. |
3 |
17) |
Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. |
3 |
18) |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. |
3 |
19) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
3 |
20) |
Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar. |
3 |
21) |
İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir. |
3 |
22) |
Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler. |
3 |
23) |
Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar. |
3 |
24) |
Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. |
3 |
25) |
İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
26) |
İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. |
4 |
27) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder. |
3 |
28) |
Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır. |
3 |
29) |
Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür. |
3 |