Medya ve İletişim
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MEC105
Ders İsmi: Temel Gazetecilik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MUSTAFA MURAT ÜNSAL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MUSTAFA MURAT ÜNSAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gazetecilikle ilgili temel kavramları öğretmek, öğrencinin gazeteci, gazetecilik ve gazetecilik uygulamaları hakkında genel anlamda bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders gazete, gazeteci, haber gibi gazetecilik ile ilgili temel kavramların yanı sıra; gazeteciliğin toplumdaki rol ve önemi, gazete ve gazetecilik türleri, gazetecilerin temel ilke ve görevleri, haber kavramı, haber değerleri, haberin unsurları, haberciliğin temel ilkeleri, kamuoyu kavramı, gazetecilikte etik ve ahlak anlayışı gibi konuları içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gazetecilik mesleğinin geçmişi ve gelişimi ile ilgili bilgi sahibi olur.
2) Gazetecinin tanımını yapar.
3) Gazetecinin toplumsal rolünü kavrar.
4) Gazetecilik türlerini bilir ve karşılaştırabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Haberin tanımını yapar, haberciliğin ilkelerini öğrenir.
2) Gazetecilikle ilgili temel bilgiler aktarılarak öğrenci uygulamalara hazırlanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Giriş, Ders Tanıtımı Ders hakkında temel bilgiler Ders müfredatı, sınavlar, projeler, not sistemi ve dersten beklentilerin gözden geçirilmesi • Genel İletişim İşaretler Yazının Bulunuşu Baskı Makinesi ve Öteki İcatlar Bilgi Toplumu İletişim (Basın) Özgürlüğü • Gazetecilikle İlgili Temel Kavramlar Gazetenin Doğuşu ve Geleneksel Gazeteciliğin Gelişimi Gazete, Gazeteci, Gazetecilik Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
2) • Basın Alanında Yasal Düzenlemeler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi UNESCO’nun 10 Temel İlkesi T. C. Anayasası’nın İlgili Maddeleri Basın Kanunu Basın Meslek İlkeleri Önsözü Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
3) • Kitle İletişimi “Kitle” Kavramı ve İdeolojideki Değişim Toplumsallaşma Medyanın Gücü İletişimin İşlevleri Kitle İletişim Araçlarının Temel Özellikleri Kurumsallaşma Tekelleşme Yabancılaşma Medya Etkisi Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
4) • Uluslararası İletişim ve Haber Ajansları Haber Ajansı Tanımı ve Gördüğü İşlevler Günümüzde Haber Ajanslarının Rölü ve Önemi Haber Ajanslarının Gelişimi Dünyadaki Önemli Haber Ajansları Türk Haber Ajansları Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
5) • Haber Haberin İşlevi Haber Söylemi Haber Değeri • Habercilik Haberin Öğeleri ve Tanımı Gerçeklik (Doğruluk) Yenilik (Güncellik) İlginçlik (İlgi Uyandırma) Önemlilik (Önemli Sayılma) Anlaşılırlık (Anlam Taşıma) • Quiz Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
6) • Tarafıszlık (Nesnellik, Objektiflik) Taraflılıktan Kaçınma Kuralları (İlkeleri) Misenformasyon Dezenformasyon • Haber Üretim Aşamaları 5N+1K Kuralı Haberin Temel Soruları (5N 1K) 5N 1K Kuralı Uygulanması Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
7) • Haber Değeri ve Editoryal Açıdan Haber Değerlendirme Haberin Değerlendirme Kriterleri (Ölçütleri) Zaman Mekan Bağlam Eşik Bekçiliği Kavramı Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
8) Ara Sınav
9) • Haber Çeşitleri Niteliklerine Göre Haber Çeşitleri İçeriklerine Göre Haber Çeşitleri Yapılarına Göre Haber Çeşitleri • Haber Toplama ve Haber Kaynakları Haberlerin Genel Sınıflandırılması Haber Toplama ve Araştırma Birinci El Kaynaklar İkinci El Kaynaklar Diğer Haber Kaynakları Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
10) • Gazete • Gazetenin Oluşum Süreci Gündem Belirleme • Gazete Türleri İçeriklerine Göre Gazeteler Yayın Sürelerine Göre Gazeteler Dağıtım Alanlarına Göre Gazeteler Diğer Gazete Türleri Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
11) • Gazetecilik Türleri Fikir Gazeteciliği Kitle Gazeteciliği Savaş Gazeteciliği Barış Gazeteciliği Yurttaş Gazeteciliği Diğer Gazetecilik Türleri Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
12) • Gazetecilik Uygulamaları Haber Toplama Süreçleri Haber Değerlendirme Süreçleri Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
13) • Gazetecilikte Sorumluluk ve Kendi Kendini Denetleme Gazetecilik Meslek Ahlakı • Gazeteciliğin Toplumsal İşlevi ve Demokrasi Kültürü Demokrasi ve Gazetecilik Gazeteciliğin Önemi Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik
14) • Medya Siyaset İlişkisi Medya Siyaset Güç İlişkisi ve Medyanın Kontrolü • Medya Sermaye İlişkisi Medyada Yoğunlaşma ve Tekelleşme • Genel Değerlendirme Prof. Dr. Atilla Girgin Gazeteciliğin Temel İlkeleri Prof. Dr. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TOKGÖZ, Oya, Temel Gazetecilik, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1981.2.

GİRGİN, Atilla, Gazeteciliğin Temel İlkeleri, Der Yayınları, İstanbul, 2008.3.
Gazeteciliğin Temel Kavramları, Megep Modül, Ankara, 2007.4.

YÜKSEL, Erkan, “Kamuoyu Olusturma” ve “Gündem Belirleme” Kavramları Nerede Kesişmekte, Nerede Ayrılmaktadır?, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Sosyal Bilimler Dergisi 2007/1, s.571-586.
Diğer Kaynaklar: www.gazetemanset.com
Günlük gazeteler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme. 2
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme. 3
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma. 4
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme. 3
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma. 3
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma. 3
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme. 4
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme. 2
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme 3
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme. 3
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme. 3
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme. 4
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme. 2
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder. 3
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 4
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir. 3
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 3
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 3
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 3
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir. 3
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler. 3
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar. 3
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 3
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 4
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder. 3
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır. 3
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100