Medya ve İletişim
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MEC102
Ders İsmi: Metin Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ASLI ARTAN KESKİN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. BURAK DERVİŞOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Metin Yazarlığı dersinde kurgu metinler teknik, içerik, üslup bakımından incelenecek, yeni metin üretme çalışmaları yapılacaktır. Medyada yer alan farklı metin yazım türleri öğrenilerek, uygulamalarla türler arasındaki farklılıkların öğrenilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Yaratıcı yazarlık kapsamında hikaye oluşturma. Yaratıcılık ve deneysel düşünme, Hikayede tema seçimi. Hikayede karakter yaratımı, karakterlerin sınıflandırılması,
hikayede kahramanı okuyucuya tanıtmak. Hikayede çatışma yaratma. Hikayede olay örgüsü yaratma. Anlatım tekniklerinin öğrenilmesi. Medyaya uygun metin üretilmesi. Köşe yazı, gezi yazı ve röportaj yazısı çalışmalarının yapılması. Reklamcılıkta kullanılan reklam metinlerinin öğrenilmesi. farklı kitle iletişim araçlarında kullanılacak reklam metin yazımının öğrenilmesi ve metin yazım çalışmalarının yapılması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Metin yazımı için temel olan yaratıcılık ve yaratım süreçlerinin öğrenilmesi.
2) Farklı iletişim araçları için farklı yazı tekniklerini öğrenir.
3) Reklam iletişiminin özellikleri öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Metin yazımı için temel olan dili etkili biçimde kullanır.
2) Reklam metinlerinin verilen briefe uygun biçimde çeşitli mecralara yönelik olarak uygulanmalarını yapabileceklerdir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Tanımı, Anlatım bozuklukları, yazmanın temelleri - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
2) Yaratıcılık ve deneysel düşünme, Tema seçimi, tema seçimi için ipuçları - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
3) Karakter yaratımı -Sınıflandırmalar -Kahramanı okuyucuya tanıtmak -genel kurallar Karakter yaratma ile ilgili yazım çalışmaları - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
4) Kahraman ve olay ilişkisi: Çatışma -Ana çatışma -Genel Kurallar Çatışma Kurma ile ilgili Yazım Çalışmaları - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
5) Zaman, Mekan ve Ortam yaratımı Zaman, Mekan ve Ortam yaratımı yazım çalışmaları Olay örgüsü: Kurgu Olay Örgüsü Yazım Çalışmaları -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
6) Anlatım Teknikleri - Betimleme - Diyalog - İç Monolog - Mektup, günlük - Otobiyografi Geriye Dönüş Anlatım teknikleri yazım Çalışması -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
7) Tüm öğrenilen teknikleri kullanarak hikaye yazımı çalışması -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
8) Vize Sınav Haftası
9) Köşe yazılarının temel özellikleri, işlevi ve önemi Köşe yazısı örnekleri inceleme Ödev: Güncel bir konu seçilerek hakkında bir köşe yazısı yazılması Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık William Zinsser "İyi yazmak üzerine" Oya Tokgöz "Temel Gazetecilik"
10) Makale yazılarının temel özellikleri, makale yazılarının gazetelerdeki önemi Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
11) Röportaj yazılarının temel özellikleri, röportaj örnekleri incelemesi, röportaj yazım çalışması Söyleşi türünün temel özellikleri, soru sorma teknikleri, söyleşi örnek incelemeleri Söyleşi türü metin yazım çalışmaları Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri” Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
12) Gezi yazıları ve deneme yazılarının temel özellikleri ve örnek yazı incelemeleri Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
13) Reklamda yaratıcı fikrin bulunması için kullanılan teknikler Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
14) Basılı medya mecralarının özellikleri ve basılı medya mecraları için reklam yazımında dikkat edilmesi gerekenler. Basılı medya mecraları için yaratıcı reklam metni hazırlama Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"
15) Radyo ve Televizyonda reklamcılığın özellikleri ve radyo ve televizyon için için reklam yazımında dikkat edilmesi gerekenler. Radyo ve televizyon için yaratıcı reklam metni hazırlama Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık
Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme
Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
Uğur Batı “Reklamın Dili”
Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı”
Diğer Kaynaklar: Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu"
Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Kazanımları
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100