Medya ve İletişim
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MEC106
Ders İsmi: Televizyonda Röportaj ve Sunum Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MUSTAFA MURAT ÜNSAL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MUSTAFA MURAT ÜNSAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste Radyo-Televizyon haberciliğinin özellikleri, röportajın tanımı ve türleri, Haber yazmanın temel kuralları ve haber röportaj hazırlamanın temel ilkeleri ile, Röportaj öncesi ve sonrasında dikkat edilmesi gereken temel kuralların ve sunum yaparken dikkat edilmesi gerekenlerin öğretilmesi hedeflenmiştir. Öğrenme sürecinin sonunda da yapılacak sunum ve röportajlarla pekiştirme yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Röportaj ve söyleşi kavramlarının tanımlanması. Röportaj ve söyleşi arasındaki farklılıklar. Röportajın tanımı ve türleri, Haber röportajın tanımı , Haber röportaj hazırlamanın temel kuralları.Televizyonlarda Haber Röportajın öncesi, röportaj esnasında ve sonrasında dikkat edilmesi gerekenler. Kullanılacak teknik malzemeler.Televizyon röportajlarında aranan nitelikler,Sorulacak soruların çeşitleri ve özellikleri, Anons Çekimi ve dikkat edilmesi gerekenler, Canlı Yayında röportaj ve sunum , Stüdyo Röportajında dikkat edilecekler


Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gazete, tv ve radyo söyleşilerinin temel özelliklerini ayırt edebilir
2) Soru sormanın yapısal ve teknik özelliklerini belirleyebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Röportaj uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve çağdaş teknolojileri kullanabilir
2) Söyleşi ve röportaj programlarını hazırlayabilir.
3) Metinleri uygun tonlamalarla seslendirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Dersin içeriği hakkında bilgilendirme.
2) Röportaj ve söyleşi kavramlarının tanımlanması. Röportaj ve söyleşi arasındaki farklılıklar.
3) Röportajın tanımı ve türleri Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri” Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
4) Haber röportajın tanımı Haber röportaj hazırlamanın temel kuralları. Neşe Kars, Haberin Tarihi, Kuramları, Söylemi ve Radyo-Televizyon Haberciliği, Der yayınları Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
5) Televizyonlarda Haber Röportajın öncesi, röportaj esnasında ve sonrasında dikkat edilmesi gerekenler. Kullanılacak teknik malzemeler. Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
6) Televizyon röportajlarında aranan nitelikler Sorulacak soruların çeşitleri ve özellikleri Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
7) Haber-Röportaj hazırlamak. Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
8) VİZE
9) Sunuş Teknikleri
10) Sunuşu Hazırlamak
11) Anons Çekimi ve dikkat edilmesi gerekenler
12) Canlı Yayında röportaj ve sunum uygulamaları
13) Stüdyo Röportajında dikkat edilecekler
14) Stüdyo röportajı uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
Diğer Kaynaklar: Soru Nasıl Sorulur? Kemal Arslan
Etkili Ve Güzel Konuşma Teknikleri Diksiyon (NASIL SPİKER OLUNUR)
Rana Elik

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme. 3
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme. 2
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma. 3
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme. 4
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma. 4
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma. 3
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme. 4
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme. 4
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme 4
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme. 4
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme. 4
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme. 4
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme. 3
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 3
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir. 4
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 4
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar. 5
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir. 4
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler. 4
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar. 5
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 5
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 4
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder. 4
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır. 4
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100