Medya ve İletişim
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCM201
Ders İsmi: Belgesel Film Yapımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. NAZLI YAZICI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi RAHŞAN PEKTAŞ
Öğr.Gör. GENEL MYO
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı belgeselin tanımından,sanatsal ve estetik açıdan bir belgesel üretme sürecine kadar olan belgeselin tüm aşamalarını teorikten pratiğe aktarabilmektir. Ders aynı zamanda belgesel yapım sürecine kapsamlı bir bakış açısı kazandırabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Belgesel sinemanın sanatsal ve toplumsal rolünü anlatılır. Öğrencilerin teknik ve sanatsal olarak belgesel yapım süreçlerine hakim olması ve dönem sonunda bir film çekmiş olması sağlanır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Belgesel film türlerini açıklayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Belgesel filmleri çekimleri için planlama yapabilme, proje geliştirebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Film üretimi için gerekli ekipmanları tanıma ve kullanabilme.
2) Film yapım sürecinde operasyonel görevleri yapabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Dersin içeriği hakkında bilgilendirme. Belgesel kavramına giriş. Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Filmde Zamanın Ruhu, Detay Yayıncılık Dziga Vertov, Sine-Göz, Agora Kitaplığı
2) Belgesel Sinemanın tarihsel gelişimi ve türleri Flaherty’nin Kuzeyli Nanook Filminin Belgesel Sinema içerisinde değerlendirilmesi Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Filmde Zamanın Ruhu, Detay Yayıncılık Dziga Vertov, Sine-Göz, Agora Kitaplığı
3) Belgesel Sinemada Film Yapım İlkeleri Dziga Vertov Sineması, Deneysel Film Çalışmaları ve Filmlerinin Sanatsal Özellikleri Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Film Anlatısında Hikaye Anlatımı, Detay Yayıncılık Andy Glynne, Belgeseller , Kalkedon Yayınları
4) Belgeselde araştırma ve konu belirleme Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Film Anlatısında Hikaye Anlatımı, Detay Yayıncılık
5) Roma Açık Şehir ve Bisiklet Hırsızları Filmlerinin Belgesel Sinema İçerisinde İncelenmesi Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Film Anlatısında Hikaye Anlatımı, Detay Yayıncılık Andy Glynne, Belgeseller , Kalkedon Yayınları
6) Belgesel senaryosu ve tretman hazırlama Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Film Anlatısında Hikaye Anlatımı, Detay Yayıncılık Andy Glynne, Belgeseller , Kalkedon Yayınları
7) Belgesel senaryosu ve tretman hazırlama Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Film Anlatısında Hikaye Anlatımı, Detay Yayıncılık Andy Glynne, Belgeseller , Kalkedon Yayınları
8) Vize Haftası
9) Prodüksiyon Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı Andy Glynne, Belgeseller, Kalkedon Yayınları
10) Prodüksiyon Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı Andy Glynne, Belgeseller, Kalkedon Yayınları
11) Ses ve müzik kullanımı Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı Andy Glynne, Belgeseller, Kalkedon Yayınları
12) Çekim Haftası Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı Andy Glynne, Belgeseller, Kalkedon Yayınları
13) Kurgu Haftası Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı Andy Glynne, Belgeseller, Kalkedon Yayınları
14) Çekimlerin izlenmesi ve değerlendirilmesi Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı Andy Glynne, Belgeseller, Kalkedon Yayınları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Huriye Kuruoğlu, Alev F.Parsa, Belgesel Filmde Zamanın Ruhu, Detay Yayıncılık
Dziga Vertov, Sine-Göz, Agora Kitaplığı
Micheal Tobia Belgesel Film Yapım Sanatı, Kolaj Kitaplığı
Diğer Kaynaklar: Andy Glynne, Belgeseller , Kalkedon Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim kuramları ve medya konularında bilgi birikimine sahip olabilme.
2) İletişimin tarihsel gelişimini ve önemini açıklayabilme.
3) Medya, ve televizyon programcılığı alanında kuramsal ve olgusal bilgi birikimine sahip olma.
4) Televizyon haberciliği ve programcılığı araç ve teknikleri konusunu bilme.
5) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma.
6) İletişim araştırmalarında yöntem konusunda bilgi sahibi olma.
7) İletişim kuramları ve medya ürünlerini bir bütün olarak algılama ve meslek ilkelerine uygun olarak içerik tasarlama becerisine sahip olabilme.
8) Hedef kitleyi dikkate alarak, görsel yöntem ve tekniklerle, konuya uygun iletişim stratejisi geliştirebilme, kuram uygulama bütünlüğü gözetebilme.
9) Medyadaki içeriği geniş bir perspektiften değerlendirebilme ve tasarlayıp uygulayabilme
10) Yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medyaya estetik, sanat ve reklam gibi çeşitli açılardan bakabilme.
11) Kamera, ses, ışık, montaj gibi teknik materyal kullanımı ile yapım ve yönetime destek verebilme.
12) İletişim ve Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini etkileşimli bir bütünlük içinde kullanabilme.
13) Haber türleri ile televizyon program türlerinin teknik ve içerik bilgilerinin strateji ve yöntemlerini geliştirebilme ve uygulayabilme.
14) Çalışmalarında bilimsel, kültürel, toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
16) Edindiği iletişim bilgi ve becerisiyle, yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyabilir.
17) Alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
20) Mesleki alanda paydaşlarla etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar.
21) İletişim Bilimleri alanına ilişkin edindiği bilgileri karar alma süreci, uygulama ve davranışlarına aktararak yorumlar, sorunları tanımlayarak çözüm önerileri getirir.
22) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
23) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
24) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
25) İletişim bilimleri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
26) İletişim ve medya alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
27) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirerek alanındaki yeni yöntem ve teknolojileri takip eder.
28) Uygulama sırasında karşılaşılan karmaşık sorunları çözer, takım çalışmalarında ve bireysel çalışmalarda sorumluluk alır.
29) Medya ve İletişim alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100