Radyo ve Televizyon Programcılığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTP101
Ders İsmi: Film Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLŞEN DİLEK AKBAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi RAHŞAN PEKTAŞ
Dr. Öğr. Üyesi SELİME BÜYÜKGÖZE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin filmlerin teorik çerçevesini anlamaları ve film çalışmalarının belirli bir alanında eleştirel analiz yapabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: 1- Giriş / Film Sanatı / Genel kavramlar
2- Film Türleri:
- Bir tür nasıl tanımlanır?
- Bir türü analiz etmek
- Türün tarihi & toplumsal işlevi
- Türlerden örneklere bakış
3- Film Biçimi:
- Filmde biçim anlayışı
- Biçimsel beklentiler, konvansiyon ve deneyim
- Biçim ve duygu / anlam
4- Film Biçimi:
- Film biçiminin ilkeleri
- İşlev
- Benzerlik ve Yineleme
5- Biçimsel Bir Sistem Olarak Anlatı:
- Anlatı nedir?
- Olay örgüsü ve öykü
- Neden – sonuç
- Zaman
- Mekan
6- Biçimsel Bir Sistem Olarak Anlatı (devam):
- Anlatı İnşasının İlkeleri
- Anlatım: Öykü enformasyonunun akışı, derinliği, anlatıcı
7- Çekim: Mizansen
- Mizansen nedir?
- Dekor / kostüm / makyaj / Işık / sahneleme
8 – Vize haftası
9- Sinematografi:
- Fotoğrafik imge
- Kadraj
- Görüntünün süresi
10- Kurgu:
- Film kurgusunun boyutları
- Devamlılık kurgusu
- Flashback / flashforward
11- Sinemada Ses:
- Görüntü dışı ses
- Film sesinin boyutları
- Film sesinin işlevleri
12- Film Stiline Bakış: Biçimsel bir sistem olarak stil
Film stilini nasıl çözümlüyoruz?
13- Filmlerin Eleştirel Analizi
- Klasik Anlatı Sineması
- Klasik Film Yapımında Anlatı Alternatifleri
14- Filmlerin Eleştirel Analizi
- Biçim, stil ve ideoloji

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinema tarihini eleştirel bir bakış açısıyla açıklayabilme.
2) Film türleri ve sinema akımlarını açıklayabilme.
3) Biçim ve içeriği göz önünde bulundurarak film analizi yapabilme.
4) Gelişen film teknolojilerini takip edebilecek donanıma sahip olma.
5) Film teorilerini ve tarihsel sürecini açıklayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Film Sanatı / Genel kavramlar
2) Film Türleri: - Bir tür nasıl tanımlanır? - Bir türü analiz etmek - Türün tarihi & toplumsal işlevi - Türlerden örneklere bakış
3) Film Biçimi: - Filmde biçim anlayışı - Biçimsel beklentiler, konvansiyon ve deneyim - Biçim ve duygu / anlam
4) Film Biçimi: - Film biçiminin ilkeleri - İşlev - Benzerlik ve Yineleme
5) Biçimsel Bir Sistem Olarak Anlatı: - Anlatı nedir? - Olay örgüsü ve öykü - Neden – sonuç - Zaman - Mekan
6) Biçimsel Bir Sistem Olarak Anlatı (devam): - Anlatı İnşasının İlkeleri - Anlatım: Öykü enformasyonunun akışı, derinliği, anlatıcı
7) Çekim: Mizansen - Mizansen nedir? - Dekor / kostüm / makyaj / Işık / sahneleme
8) Vize haftası
9) Sinematografi: - Fotoğrafik imge - Kadraj - Görüntünün süresi
10) Kurgu: - Film kurgusunun boyutları - Devamlılık kurgusu - Flashback / flashforward
11) Sinemada Ses: - Görüntü dışı ses - Film sesinin boyutları - Film sesinin işlevleri
12) Film Stiline Bakış: Biçimsel bir sistem olarak stil Film stilini nasıl çözümlüyoruz?
13) Filmlerin Eleştirel Analizi - Klasik Anlatı Sineması - Klasik Film Yapımında Anlatı Alternatifleri
14) Filmlerin Eleştirel Analizi - Biçim, stil ve ideoloji

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Film Sanatı. David Bordwell & Kristin Thompson.
Film Art. David Bordwell & Kristin Thompson.
Diğer Kaynaklar: Bir Film Nasıl Okunur? - James Monaco

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
3) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin ön hazırlık (pre-production) kısmında araştırma yapabilme.
4) Görsel-işitsel medya ürünlerinin üretim sürecini ve aşamalarını açıklayabilme.
5) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama (production) kısmında nihai üründe kullanılmak üzere görsel-işitsel kayıt araçlarından faydalanarak kayıt yapabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim sürecinde kullanılan (ışık setleri, kamera aparatları, masaüstü yazılımları vb) ekipmanların işlevlerini açıklayabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama sonrası (post-production) kısmında verili materyalleri kurgulayabilme.
7) Temel düzeyde ışık ekipmanları kullanabilme ve ışıklandırma yapabilme.
8) Temel düzeyde görsel efekt uygulayabilme.
9) Üretim türüne bağlı olarak, araştırma yazısı, senaryo, rapor, bütçe gibi belgeleri hazırlayabilme.
10) Radyo ve televizyon alanında proje geliştirebilme.
11) Film ve televizyon teknolojileri ve bu teknolojilerin gelişimine yönelik araştırma yapabilme.
12) Medya etrafında şekillen kültürü ve radyo ve televizyonun etkileşim içerisinde olduğu kültürel öğeleri eleştirel bakış açısıyla tartışabilme.
13) Film ve televizyon tarihi ve kültürü içerisinde yer alan klasik ve güncel filmleri, televizyon yapımları ve olguları eleştirel bir yaklaşımla tartışabilme.
14) Film dili kavramını, ilkelerini ve film dilinin öğelerini açıklayabilme.
15) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer almaları sayesinde, farklı meslek ve görevlere sahip kişiler ile yapılan projelerde yer alan diğer kişilerle iletişim kurabilme.
16) Bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda etik kavramını eleştirel bir gözle açıklayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
3) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin ön hazırlık (pre-production) kısmında araştırma yapabilme. 5
4) Görsel-işitsel medya ürünlerinin üretim sürecini ve aşamalarını açıklayabilme.
5) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama (production) kısmında nihai üründe kullanılmak üzere görsel-işitsel kayıt araçlarından faydalanarak kayıt yapabilme. 4
6) Görsel-işitsel medya üretim sürecinde kullanılan (ışık setleri, kamera aparatları, masaüstü yazılımları vb) ekipmanların işlevlerini açıklayabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama sonrası (post-production) kısmında verili materyalleri kurgulayabilme.
7) Temel düzeyde ışık ekipmanları kullanabilme ve ışıklandırma yapabilme.
8) Temel düzeyde görsel efekt uygulayabilme.
9) Üretim türüne bağlı olarak, araştırma yazısı, senaryo, rapor, bütçe gibi belgeleri hazırlayabilme.
10) Radyo ve televizyon alanında proje geliştirebilme.
11) Film ve televizyon teknolojileri ve bu teknolojilerin gelişimine yönelik araştırma yapabilme.
12) Medya etrafında şekillen kültürü ve radyo ve televizyonun etkileşim içerisinde olduğu kültürel öğeleri eleştirel bakış açısıyla tartışabilme.
13) Film ve televizyon tarihi ve kültürü içerisinde yer alan klasik ve güncel filmleri, televizyon yapımları ve olguları eleştirel bir yaklaşımla tartışabilme.
14) Film dili kavramını, ilkelerini ve film dilinin öğelerini açıklayabilme.
15) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer almaları sayesinde, farklı meslek ve görevlere sahip kişiler ile yapılan projelerde yer alan diğer kişilerle iletişim kurabilme.
16) Bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda etik kavramını eleştirel bir gözle açıklayabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100