Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC201
Ders İsmi: İş Sağlığı ve Güvenliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ULAŞ GÜLTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ELİF GÖKÇİLOĞLU ÇULCU
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Öğr.Gör. ALİ ATAŞ
Öğr.Gör. BEREN KARCI AKSAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşyerlerinde iş kazalarını ve  meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların  sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için güvenlik  önlemlerinin alınması ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: İş sağlığı ve güvenliğinin tanımı ve tarihçesi, iş kazası oluşumu ve çeşitleri, meslek hastalıkları ve korunma yolları, işyerlerinde iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için yapılacak çalışmaları ve güvenlik önlemlerinin alınması ile ilgili yeterlilikler, fiziksel, kimyasal, biyolojik, psiko-sosyal risk etmenleri ve bunlardan korunma yolları, işverenin, çalışanların, iş sağlığı ve güvenliği profesyonellerinin sorumluluk, hak, yükümlülük ve yetkileri, risk değerlendirmesi, ergonomi, OHSAS 18000 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi konuları anlatılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İş sağlığı ve güvenliğinin tanımını ve tarihçesini öğrenebilme.
2) Dünyada ve Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları açıklayabilme.
3) OHSAS 18000 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sisteminin ve bu sistemin aşamalarının öğrenebilmesi.
4) Ergonominin kavranabilmesi.
5) Acil durum yönetiminin öneminin öğrenilmesi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşyerlerinde iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için yapılacak çalışmaları kavrayabilme ve uygulayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İşyerlerinde var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikeleri, çalışanlara işyerine ve çevresine verebileceği zararları ve bunlara karşı alınacak önlemleri belirleyebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış ve Tarihçe AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
2) Dünyada ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
3) Risk Yönetimi ve Risk Değerlendirmesi AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
4) OHSAS 18000 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014.
5) Ergonomi ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
6) İş Kazaları AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
7) Quiz-1 Öncesi Genel Değerlendirme AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014.
8) İş Hijyeni ve Meslek Hastalıkları – Quiz 1 AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
9) Çalışma Ortamı AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
10) Acil Durum Yönetimi AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
11) Kişiye Yönelik Koruma Politikaları (Kişisel Koruyucular) AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
12) İşyerlerinde Sağlık ve Güvenlik İşaretleri – Quiz 2 Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği.
13) Özel Politika Gerektiren Grupların İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi – Vardiyalı Çalışma ve Gece Çalışması AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
14) Final Öncesi Genel Değerlendirme AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013.
ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010.
Diğer Kaynaklar: TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014.
Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

7

3

6

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100