Grafik Tasarım | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UEC207 | ||||||||
Ders İsmi: | Yeni Medya Okur Yazarlığı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. DİLEK SAKA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. DİLEK SAKA |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yeni medyanın kendine has özelliklerinin anlaşılmasını sağlamak ve yeni medya okuryazarlığı çerçevesinde çevrimiçi risk ve fırsatlar hakkında farkındalık kazandırmak suretiyle yeni medyanın etik temelli ve doğru kullanımını hakkında bilgi sahibi olunmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Yeni medyanın dinamikleri çerçevesinde bireylerin çevrimiçi ortamda risk oluşturabilecek tehlikelere karşı farkındalığının artırılarak çevrimiçi ortamın sağladığı olanaklardan faydalanması için dikkat edilmesi gerekenler ve güvenilir enformasyona ulaşmanın yolları ile etik ihlallerden kaçınmanın önemi kapsamında kitle iletişimi, medya okuryazarlığı, yeni medya ve yeni medya okuryazarlığı, yeni medyada tehditler ve fırsatlar, trollük, siber şiddet, çevrimiçi nefret söylemi, yeni medyada mahremiyete yönelik tehditler, yeni medya ve tüketim kültürü ile yeni medyadaki tehlikeli içeriklere karşı çocuğun korunması başlıklarından oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kitle iletişimi | McQuail, D., Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. Ankara:İmgeYayınevi. Güngör, N. (2013). İletişime Giriş. Ankara:Siyasal Kitabevi. |
2) | Medya okuryazarlığı | Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı:Ankara. |
3) | Yeni medya ve yeni medya okuryazarlığı | Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Özcan, A., (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55 66. Topçu, Z., Türk, M. S., (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466. |
4) | Yeni medyada tehditler ve fırsatlar | |
5) | Sosyal medyada trollük ve troller | BİNARK Mutlu, ÇOMU Tuğrul, KARATAŞ Şule, KOCA Eray. (2015). “Türkiye’de Twitter’da Troll Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı 135, 124-157. BİNARK Mutlu, KARATAŞ Şule. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler”, TRT Akademi, Cilt 1, Sayı 2, 426-448. |
6) | Sosyal medyada trollük ve troller | Buckels, E. E., Trapnell, P. D., Paulhus, D. L. 2014. Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. Craker, N., March, E. 2016. The dark side of Facebook®: The Dark Tetrad, negative social potency,and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79-84. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computersin Human Behavior, 60, 233-244. |
7) | Siber şiddet | |
8) | Sosyal medyada nefret söylemi | Demirbaş, T. 2017. Nefret söylemi ve nefret suçları. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19 (özel sayı), 2693-2701. Akgül, M. 2020. Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 51, 57-78. |
9) | Sosyal medyada nefret söylemi | Kuş, O. 2016. Dijital nefret söylemini anlamak: Suriyeli mülteci krizi örnek olayı bağlamında BBC World Service Facebook sayfasına gelen yorumların metin madenciliği tekniği ile analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2, 97-121. |
10) | Sosyal medya ve mahremiyet | İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). |
11) | Sosyal medya ve mahremiyet | İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). |
12) | Sosyal medya ve tüketim kültürü | Özcan Demir, N. 2017. Bireylerin tüketimin nesnesine dönüşmesinde, sosyal medya etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55, 277-288. |
13) | Yeni medya ve çocuğun korunması | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1995, 27 Ocak). Resmi Gazete (Sayı:22184). |
14) | Genel değerlendirme ve tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Zıllıoğlu, M. (1996). İletişim Nedir? İstanbul: Cem Yayınevi Güngör, N. (2013). İletişime Giriş Ankara Siyasal Kitabevi Erdoğan, İ. Alemdar, K. (2011). Kültür ve İletişim Ankara Erk Eraslan, P. (1993). Kitle Toplumunun Kültürel Yapısı ve Günümüzün Açıklama Biçimi Olarak Magazin Söylemi Marmara İletişim Dergisi, 4 139 156 McQuail, D., Windahl S. (2005). İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında Ankara İmge Yayınevi. Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı:Ankara. Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Özcan, A., (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55 66. Topçu, Z., Türk, M. S., (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466. BİNARK Mutlu, ÇOMU Tuğrul, KARATAŞ Şule, KOCA Eray. (2015). “Türkiye’de Twitter’da Troll Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı 135, 124-157. BİNARK Mutlu, KARATAŞ Şule. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler”, TRT Akademi, Cilt 1, Sayı 2, 426-448. BUCKELS Erin E., TRAPNELL Paul D., PAULHUS DelroyL. (2014). “Trolls Just Want To Have Fun”, Personality and Individual Differences, Sayı 67, 97-102. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behavior, 60, 233-244. Cook, C., Schaafsma, J., Antheunis, M. 2018. Under the bridge: An indepth examination of online trolling in the gaming context. New Media& Society, 20(9),3323–3340. HERRING Susan, JOB-SLUDER Kirk, SCHECKLER Rebecca, BARAB Sasha. (2002). “Searching for Safety Online: Managing “Trolling” in a Feminist Forum”, The Information Society, Sayı 18, 371-384. Sanfilippo, M., Yang, S. Fichman, P. 2017. Trolling Here, There, and Everywhere: Perceptions of Trolling Behaviors in Context. Journal Of The Association For Information Science And Technology, 68(10), 2313-2327. Buckels, E. E., Trapnell, P. D., Paulhus, D. L. 2014. Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. Craker, N., March, E. 2016. The dark side of Facebook®: The Dark Tetrad, negative social potency,and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79-84. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computersin Human Behavior, 60, 233-244. Demirbaş, T. 2017. Nefret söylemi ve nefret suçları. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19 (özel sayı), 2693-2701. Akgül, M. 2020. Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 51, 57-78. Ersoy, U. 2018. Çağımızın pandemisi: Nefret suçları. TAAD, 9(35), 111-174. Kuş, O. 2016. Dijital nefret söylemini anlamak: Suriyeli mülteci krizi örnek olayı bağlamında BBC World Service Facebook sayfasına gelen yorumların metin madenciliği tekniği ile analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2, 97-121. Kalav, A. ve Certe Fırat, A. B. 2017. Amerikan sosyal medyasında göçmen karşıtlığı ve dijital nefret söylemi: Twitter özelinde bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kayfor15 Özel Sayısı, 2209-2222. İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). Saka, D. 2019. İfşanın sosyal medyada intikam ve cezalandırma aracı olarak kullanımı: Instagram, Twitter ve Facebook örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Özcan Demir, N. 2017. Bireylerin tüketimin nesnesine dönüşmesinde, sosyal medya etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55, 277-288. Akturan, U. 2010. Hedonik tüketim eğiliminin plansız satın alma eğilimi üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Öneri Dergisi, 9 (33), 109-116 . Yaşar, M. 2017. Hedonik Ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Yıldız, S.Y.2019. Hedonik alışveriş motivasyonları ve teknoloji kabul modeli bileşenlerinin çevrimiçi satın alma niyetine etkisi: Sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. |
Diğer Kaynaklar: | Zıllıoğlu, M. (1996). İletişim Nedir? İstanbul: Cem Yayınevi Güngör, N. (2013). İletişime Giriş Ankara Siyasal Kitabevi Erdoğan, İ. Alemdar, K. (2011). Kültür ve İletişim Ankara Erk Eraslan, P. (1993). Kitle Toplumunun Kültürel Yapısı ve Günümüzün Açıklama Biçimi Olarak Magazin Söylemi Marmara İletişim Dergisi, 4 139 156 McQuail, D., Windahl S. (2005). İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında Ankara İmge Yayınevi. Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı:Ankara. Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Özcan, A., (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55 66. Topçu, Z., Türk, M. S., (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466. BİNARK Mutlu, ÇOMU Tuğrul, KARATAŞ Şule, KOCA Eray. (2015). “Türkiye’de Twitter’da Troll Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı 135, 124-157. BİNARK Mutlu, KARATAŞ Şule. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler”, TRT Akademi, Cilt 1, Sayı 2, 426-448. BUCKELS Erin E., TRAPNELL Paul D., PAULHUS DelroyL. (2014). “Trolls Just Want To Have Fun”, Personality and Individual Differences, Sayı 67, 97-102. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behavior, 60, 233-244. Cook, C., Schaafsma, J., Antheunis, M. 2018. Under the bridge: An indepth examination of online trolling in the gaming context. New Media& Society, 20(9),3323–3340. HERRING Susan, JOB-SLUDER Kirk, SCHECKLER Rebecca, BARAB Sasha. (2002). “Searching for Safety Online: Managing “Trolling” in a Feminist Forum”, The Information Society, Sayı 18, 371-384. Sanfilippo, M., Yang, S. Fichman, P. 2017. Trolling Here, There, and Everywhere: Perceptions of Trolling Behaviors in Context. Journal Of The Association For Information Science And Technology, 68(10), 2313-2327. Buckels, E. E., Trapnell, P. D., Paulhus, D. L. 2014. Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. Craker, N., March, E. 2016. The dark side of Facebook®: The Dark Tetrad, negative social potency,and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79-84. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computersin Human Behavior, 60, 233-244. Demirbaş, T. 2017. Nefret söylemi ve nefret suçları. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19 (özel sayı), 2693-2701. Akgül, M. 2020. Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 51, 57-78. Ersoy, U. 2018. Çağımızın pandemisi: Nefret suçları. TAAD, 9(35), 111-174. Kuş, O. 2016. Dijital nefret söylemini anlamak: Suriyeli mülteci krizi örnek olayı bağlamında BBC World Service Facebook sayfasına gelen yorumların metin madenciliği tekniği ile analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2, 97-121. Kalav, A. ve Certe Fırat, A. B. 2017. Amerikan sosyal medyasında göçmen karşıtlığı ve dijital nefret söylemi: Twitter özelinde bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kayfor15 Özel Sayısı, 2209-2222. İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). Saka, D. 2019. İfşanın sosyal medyada intikam ve cezalandırma aracı olarak kullanımı: Instagram, Twitter ve Facebook örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Özcan Demir, N. 2017. Bireylerin tüketimin nesnesine dönüşmesinde, sosyal medya etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55, 277-288. Akturan, U. 2010. Hedonik tüketim eğiliminin plansız satın alma eğilimi üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Öneri Dergisi, 9 (33), 109-116 . Yaşar, M. 2017. Hedonik Ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Yıldız, S.Y.2019. Hedonik alışveriş motivasyonları ve teknoloji kabul modeli bileşenlerinin çevrimiçi satın alma niyetine etkisi: Sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
9 |
10 |
12 |
13 |
14 |
6 |
8 |
11 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. | ||||||||||||||||||
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||||||||||||||
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. | ||||||||||||||||||
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||||||||||||||||||
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | ||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. | ||||||||||||||||||
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. | ||||||||||||||||||
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler | ||||||||||||||||||
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). | ||||||||||||||||||
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. | ||||||||||||||||||
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | ||||||||||||||||||
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. | 4 |
2) | Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. | 3 |
3) | İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | 4 |
4) | Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
5) | İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
6) | Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. | 4 |
7) | Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
8) | Duyusal algıyı somutlaştırır. | 4 |
9) | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | 4 |
10) | Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | 4 |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. | 4 |
12) | Çözümleyici ve eleştirel düşünür. | 5 |
13) | Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler | 5 |
14) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). | 4 |
15) | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
16) | Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. | 4 |
17) | Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
18) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 4 |
19) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |