Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD113
Ders İsmi: Dijital Fotoğraf ve Video I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖZLEM ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖZLEM ŞİMŞEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, dijital fotoğraf ve video üretiminin temel metotlarını öğretmeyi hedefler. Öğrencinin dijital fotoğraf ve video imajları üretme alanında temel bilgiye sahip olarak yaratıcılığını destekleyecek ve geliştirecek teorik ve pratik temel zemin oluşturabilmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Ders, temel fotoğraf ve video teknikleri ve terminolojisinin öğrenilmesi, temel tasarım prensiplerinin fotoğrafta uygulanması, alana dair temel metinlerin incelenmesini kapsamaktadır. Ders içerisinde uygulamaya yer verilerek öğrencilerden de ödevleri için araştırma ve çekim yapması kısa sunumlarla çalışmalarını paylaşmaları beklenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fotoğrafın tarihi hakkında bilgi sahibidir.
2) Fotoğraf tarihinin önemli isimleri ve onların yapıtları hakkında bilgi sahibidir.
3) Hareketli görüntünün tarihi hakkında temel düzeldeyde bilgi sahibidir.
4) Video sanatının önemli isimleri ve yapıtları hakkında temel düzeldeyde bilgi sahibidir.
5) Kendi çektiği fotoğrafları ve videoları sayısal olarak giriş seviyesinde düzenleyebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel fotoğraf ve video üretim teknikleri hakkında bilgi sahibidir ve bunları uygulayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Görsel iletişim tasarımı problemlerine yönelik fotoğraf ve video üretimleri gerçekleştirebilir.
2) Kendi üretimi ve diğer fotoğraf ve video eserlerini okuma konusunda temel düzeyde yetkinliğe ulaşır.
3) Kendi çalışmalarını görsel iletişim tasarımı yaratımı olarak ortaya koyabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Derste öğrendikleri ile farklı konular üzerinde fotoğraf ve video çekim çalışmaları yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel ders sunumu. Dersin işleyişi hakkında bilgi ve tanıtımı. Konulara ilişkin ön okumalar
2) Fotoğrafın kısa tarihi. Konulara ilişkin ön okumalar
3) Fotoğraf kamerasının özellikleri ve kullanımı. Fotoğraf kamerası nasıl çalışır? Diyafram nedir? Alan derinliği etkisi nasıl üretilir. Uygulama. Konulara ilişkin ön okumalar
4) Perde (örtücü) nedir? Nasıl çalışır? Fotoğrafta hareket ve sabitleme etkisi nasıl üretilir? Uygulama. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda çekimlerini tamamlamaları beklenir.
5) Kamera ve lens seçimi. Alan derinliği ve hareket etkisi uygulamalarının değerlendirilmesi. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda çekimlerini tamamlamaları beklenir.
6) Fotoğrafta kompozisyon I. Uygulama. Konulara ilişkin ön okumalar
7) Fotoğrafta kompozisyon II. Uygulama. Ödev. Öğrencilerden derse gelmeden önce konu doğrultusunda çekimlerini tamamlamaları beklenir.
8) Vize Sınavı
9) Kompozisyon ödevlerinin değerlendirilmesi. Öğrencilerden derse gelmeden önce ödev doğrultusunda çekimlerini tamamlamaları beklenir.
10) Fotoğrafta Işık ve yönleri I. Uygulama. Konulara ilişkin ön okumalar
11) Fotoğrafta ışık ve yönleri II. Uygulama. Ödev. Final projelerinin belirlenmesi. Öğrencilerden derse gelmeden önce verilen ödev doğrultusunda çekim yapmaları beklenir.
12) Işık ödevlerinin değerlendirilmesi. Photoshop’da temel görüntü işlemeye giriş. Öğrencilerden derse gelmeden önce verilen ödev doğrultusunda çekim yapmaları beklenir.
13) Video görüntüsü üretmeye giriş. Video kamera nasıl çalışır?
13) Photoshop’da temel görüntü işleme, çözünürlük ayarları. Final projelerinin ön sunumu, değerlendirilmesi Öğrencilerden derse gelmeden önce verilen final projesi doğrultusunda ön çekimlerini yapmaları beklenir.
14) Photoshop’da görüntü işleme, alan seçme, renk düzenleme. Öğrencilerden derse gelmeden önce verilen final projesi doğrultusunda ön çekimlerini yapmaları beklenir.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Henry Carroll, İyi Fotoğraflar Çekmek İçin Bu Kitabı Okuyun, çev. Sedef Özge, Remzi Kitabevi, 2015
Diğer Kaynaklar: Roland Barthes, Camera Lucida, çev. Reha Akçakaya, Altıkırkbeş Yayınları, 1996
Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Agora Kitaplığı, 2004
Nazif Topçuoğlu, Fotoğraflar Gösterir Ama, Yapı Kredi Yayınları, 2005

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 4
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 5
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 3
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 4
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 5
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 4
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 3
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 5
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %