Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD203
Ders İsmi: Tipografi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. TUĞBA RENKÇİ TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MELİS BOYACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yazı font ailesini tanıtmak, temel harfleri kullanarak tipografik düzenlemelerle estetik kavrayışı geliştirmek.
Dersin İçeriği: Tipografik düzenlemeler ve anlamları üzerinde düşünceler geliştirmek. Harflerin tasarımda yerini tanımlamak afiş, logotype reklam ürünlerinde kullanılması ve tasarımının uygulanması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tipografik alana ait tarihsel bilgiyi öğrenmek, güncel ve yeni gelişmeleri takip ederek yorumlama yetisi kazandırmak.
2) Araştırma yapma yetisini kazandırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme beceri ve yöntemleri kazandırmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrencilerin çeşitli malzeme ve tekniklerle şekillendirme olanaklarını denemeleri, kompozisyon ve yaratıcı anlatım yeteneklerini geliştirmek amaçlanır.
2) Öğrencinin yazı aileleri, fontlar ile çalışma becerilerini geliştirmek amaçlanır.
3) Öğrencinin farklı yazı karakterlerini, harf anatomilerini tanıması, bunları estetik bir duygu içinde tasarım elemanı olarak değerlendirmesi amaçlanır.
4) Sınırlı bir alan içinde yazı bloklama çözümleriyle ( Sağdan,soldan, ortalı ve iki yana eşit –justy- hizalama), karakterleri istifleme, öğrencinin espas duygusunu geliştirmek amaçlanır.
5) Değişik araç ve malzemelerle siyah-beyaz ve renkli düzenlemelerle öğrencinin yaratıcı güçlerinin açığa çıkması hedeflenir.
6) Öğrencinin yazı istifleri gerçekleştirmesi çalışmalarıyla ve yazı yoluyla bir kavramı görselleştirmesi, soyutlama becerisinin geliştirilmesi, logotype tasarlayabilme sürecine girmesine olanak hazırlamak.
7) Serbest el çalışmalarıyla özgün işler yaratma becerisini geliştirmek.
8) Harf gövdelerinin deformasyonu ile yeni ifade olanaklarını keşfetmelerini sağlamak.
9) Tasarım disiplininin gerektirdiği teknik donanımları etkin ve verimli kullanabilme yetisi kazandırmak.
10) Sanat ve tasarım ile ilgili alanlarda eğilimine uygun yetkinlik kazandırmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Mesleki, sosyal ve kültürel farkındalık yaratıp sorumluluk duygusu geliştirmek.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı disiplinlerle ilişkiye geçerek, alanına ilişkin bilgileri zenginleştirmek amaçlanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin ve notlama sisteminin tanıtımı. Yazı ve tipografinin temel kavramlarının ve tarihçesinin anlatılması.
2) Öğrencilerin farklı yazı karakterlerini, harf anatomilerini tanıması ve bunları estetik bir duygu içerisinde değerlendirme çalışmaları yapılması.
3) Yazı bloklama çözümleri, karakterleri istifleme, öğrencinin espas duygusunu geliştirmek için harf kesitleri alma uygulamaları.
4) Yazı bloklama çözümleri, karakterleri istifleme, öğrencinin espas duygusunu geliştirmek için harf kesitleri alma uygulamaları (devam).
5) Sayfa tasarımı içerisinde tipografi kullanımı. Sayfa tasarım ilkeleri: Görsel hiyerarşi, denge, görsel süreklilik, vurgu, çekicilik, uyum.
6) Mesaja uygun tipografi kullanımı ile ilgili sunum ve örneklerin değerlendirilmesi.
7) Dijital Tasarımda Tipografinin Önemi ve Örnek çalışmalar
8) Ara Sınav
9) Farklı yazı karakterlerinden harfler ve rakamlar ile soyut bir kompozisyon düzenleme.
10) Kavramları (kelimelerin anlamlarını) yazı öğeleri ile görsel olarak ifade etme çalışmaları.
11) İllustrator'de Tipografik Banner Tasarımı
12) İllustrator'de Tipografik Banner Tasarımı
13) İllustrator'de Tipografik Banner Tasarımı
14) İllustrator'de Tipografik Banner Tasarımı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fotokopi olarak dağıtılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Kaligrafik ve tipografik deneysel tasarımlar / Sarıkavak, Namık Kemal
Çağdaş Tipografinin Temelleri / Sarıkavak, Namık Kemal
Grafik tasarımda tipografi / Ambrose, Gavin ; Paul Harris; çev.: Bengisu Bayrak
Görsel tipografi sözlüğü / Ambrose, Gavin ; Paul Harris; çev.: Bengisu Bayrak; yay.haz.: Saadet Özkan
Modern Sanat ve Yeni Tipografi / Becer, Emre
Görsel İletişim ve Grafik Tasarım / Uçar, Tevfik Fikret

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 4
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 4
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 4
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 4
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 5
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 3
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %