Dersin Amacı: |
Kullanıcı arayüzü tasarımı, insan ve bilgisayar sistemleri arasındaki bağlantı noktasıdır ve insan bilgisayar etkileşiminin çalışma alanlarından biridir. Dersin amacı öğrencilere kullanıcı arayüz tasarımı hakkında disiplinlerarası bir bakış açısı sağlamaktır. Öğrencilerin etkileşim tasarımına ilişkin prensipleri öğrenerek kullanılabilir ve etkili arayüz tasarımları ortaya çıkarmalarını sağlamaktır. Yalnızca görsel tasarım konusunda bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda tasarım için araştırma yapma, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleme, tasarım problemini ortaya koyma, tasarlama, test etme ve değerlendirme gibi süreçlerle birlikte tüm tasarım sürecini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Arayüz tasarımının tanımı, tarihsel gelişimi, kullanım alanları, yararlanılan güncel teknolojiler, etkileşimlilik kavramı ve temel prensipleri, iyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi, kullanıcı odaklı tasarım, arayüz tasarımının temel prensipleri, tasarım süreci, veri görselleştirme, kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri, kullanılabilirlik testleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Arayüz tasarımı ve etkileşim tasarımının tanımı, derse ilişkin temel bilgilendirme, ders planının öğrencilerle paylaşılması. Konulara ilişkin okumalar. |
Konulara ilişkin okumalar. |
2) |
Kullanıcı deneyimi tasarımı ve etkileşim tasarımı kavramları, alana yönelik bilgilendirme.
Arayüz tasarımının kısa tarihçesi.
|
Konulara ilişkin okumalar. |
3) |
Arayüz tasarımının özellikleri. Kullanıcı odaklı tasarım.
Ödev-1: Örnek Analizi.
|
Konulara ilişkin ön çalışma. |
4) |
Verilen ödevle ilgili sınıf içerisinde değerlendirme, tartışma.
Etkileşimlilik ve etkileşim tasarımı kavramları.
Etkileşimin temel prensipleri.
Ödev-2: Tasarım prensiplerinin uygulanması
Vize projesinin açıklanması.
|
Ödev teslimi |
5) |
Verilen ödevle ilgili sınıf içerisinde değerlendirme, tartışma.
Arayüz tasarımında temel prensipler
Ben Shneiderman tarafından oluşturulan 8 altın kural.
Classwork: Cart sorting çalışması.
|
Ödev teslimi |
6) |
Hafta: Tasarım Süreci: Araştırma, ihtiyaç analizi ve fikir geliştirme
Ödev-3: Vize projesine yönelik proje geliştirme
|
Ödev teslimi |
7) |
Verilen ödevle ilgili sınıf içerisinde değerlendirme, tartışma.
Belirlenen tasarım problemine ilişkin bir araştırma yapma. Kullanıcı ihtiyaçlarını belirleyerek, hedef kitleye yönelik kullanıcı senaryosu hazırlama.
Ödev-3: Vize projesine yönelik proje geliştirme
|
Ödev teslimi |
8) |
VİZE SINAVI |
|
9) |
Tasarım süreci ve görsel iletişim:
Gestalt, Görsel tasarım ilkeleri
|
Konulara ilişkin okumalar. |
10) |
Tasarım Süreci: İçeriğin Düzenlenmesi
Bilgi Mimarisi, Wireframe oluşturma
Ödev-4: Site haritası ve wireframe oluşturma
Final Projesinin Açıklanması
|
Konulara ilişkin çalışma. |
11) |
Verilen ödevle ilgili sınıf içerisinde değerlendirme, tartışma.
Hafta: Verilen ödevle ilgili sınıf içerisinde değerlendirme, tartışma.
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Layout ve ızgara sistemi.
Ödev-5: Final projelerinin konularının seçimi ve layout çalışması
|
Ödev teslimi |
12) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim:
1. Renk ve tipografi.
2. Göstergebilim, ikonografi ve metafor.
Ödev-6: Final projelerine yönelik metaforlar üzerinden düşünerek bir konsept ortaya çıkarmak.
|
Ödev teslimi |
13) |
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi.
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Arayüz tasarımında illüstrasyon, fotoğraf ve hareketli görüntü kullanımı.
Arayüz tasarımı ve veri görselleştirme: Veri görselleştirme ve bilgi grafikleri
|
Ödev teslimi |
14) |
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi.
Arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik.
Kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri. Kullanılabilirlik testleri.
|
Ödev teslimi |
15) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. |
4 |
2) |
Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. |
2 |
3) |
İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. |
5 |
4) |
Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. |
3 |
5) |
İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. |
2 |
6) |
Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. |
5 |
7) |
Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. |
5 |
8) |
Duyusal algıyı somutlaştırır. |
5 |
9) |
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. |
5 |
10) |
Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. |
5 |
11) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. |
4 |
12) |
Çözümleyici ve eleştirel düşünür. |
5 |
13) |
Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. |
5 |
14) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). |
3 |
15) |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
16) |
Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. |
4 |
17) |
Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. |
4 |
18) |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. |
5 |
19) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
3 |