Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF103
Ders İsmi: Sinema Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sinemanın tarih içerisindeki gelişimini dönemin sanat akımları, sosyo-politik, ekonomik ve kültürel bağlamını da göz önüne alarak değerlendirmektir.

Dersin İçeriği: Bu derste, 19. yüzyılından itibaren sinemanın teknolojik ve sanatsal gelişimi, sinema alanındaki akım ve ekoller, dönemin siyasi, ekonomik ve kültürel şartları da göz önünde bulundurularak ele alınır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinema dilinin sinema tarihi açısından gelişimini saptar.
2.1) Sinema tarihindeki başlıca sanat akımlarını inceler.
2) Sinemanın hem bir sanat hem de bir endüstri olarak gelişimini yorumlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1)
2.1) Sinemasal çalışmaları, hem tarihsel bağlamları hem de estetik örnekleri ışığında değerlendirir.
2) Film tarihinin önde gelen yönetmenlerini ve filmlerini tanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinema Tarihinin Önemi, Hareketli Görüntünün Kökenleri ve dersin genel içeriği hakkında bilgilendirme.
2) Camera Obscura'dan, 35 mm Kameralar'a görüntünün elde edilmesi ve saklanması. -Hareketli Görüntüye Giriş ve Sinemanın Öncülleri. -AĞTABAKA İZLENİMİ -Magic Lantern (Büyülü Fener). -Hareketli Optik Oyuncaklar. Hareketli Görüntünün Kaydedilmesi -Edward Muybridge -Étienne-Jules Marey Eastman ve Film Thomas A. Edison ve Kinetograf İlk Stüdyo: Black Maria.
3) Hareketli Görüntünün Perdeye Yansıtılması ve Sinemanın İlk Dönemi: -Lumière Kardeşler ve Sinematograf. - Georges Méliès ve Öykü Sinemasının doğuşu. -Brighton Okulu
4) -Edwin S. Porter -David W. Griffith ve Klasik Anlatı Sinemasının Doğuşu.
5) Sovyet Sineması -Kuleshov, Pudovkin,
6) Dizga Vertov ve Sergei Eisenstein
7) Alman Dışavurumcu Sineması: Friedrich Wilhelm Murnau ve Fritz Lang
8) Ara Sınav
9) “Nickelodeon" Salonları Hollywood Stüdyo Sisteminin Doğuşu, Yıldız sistemi ve Hays Yasası Yok
10) Robert Flaherty ve Belgesel Sinemanın Doğuşu.
11) Sesli Sinemaya Geçiş
12) Klasik anlatı Sineması-John Ford, Joseph von Sternberg, Howard Hawks ve King Vidor.
13) Fransız Şiirsel Gerçekçi Sineması: Jean Renoir, Jean Vigo ve Marcel Carne
14) 2. Dünya Savaşı ve Avrupa Sineması. Nazi Almanya’sında Sinema ve Leni Riefenstahl

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fotokopi verilecektir.
Diğer Kaynaklar: 1. Dünya Sinema Tarihi, Geoffrey Nowel-Smith, Kabalcı Yayınevi.
2. Film History-An Introduction, Kristin Thompson, David Bordwell, The McGraw-Hill Company.
3. Film: An International History of the Medium, Robert Sklar, Prentice Hall.
4. Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi (1-2), Rekin Teksoy, Oğlak Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 1
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. 5
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. 1
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 1
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. 3
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 1
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100