Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF107
Ders İsmi: Radyo, Televizyona Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders kapsamında kitle iletişim araçlarından olan radyo ve televizyonun temel özellikleri ortaya konulmakta ve öğrencilerin bu araçları etkin bir şekilde kullanmasını sağlayacak bilgiler verilmektedir.
Dersin İçeriği: Dersin içeriğinde öğrenciye radyo ve televizyonun doğuşu, gelişimi, radyo ve televizyonun uygulama alanında geçerli temel kavramlar, radyo ve televizyon yayıncılığının temel ilkeleri ve yayıncılık uygulamalarına ilişkin temel bilgiler aktarılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Radyo Televizyonla ilgili temel terimleri tanımlayabilir.
2) 2- Türkiye'de ve dünyada radyo televizyonun tarihsel gelişimini açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 3- Radyo Televizyon yayınlarının örgütlenmesi, işlevleri, hizmetleri ve yayın türleri hakkında bilgi verebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 4- Elektronik yayıncılıkla ilgili temel bilgileri açıklayabilir. (Uydu Televizyon Yayıncılığı, IPTV ve Internet TV Yayıncılığı)
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İçeriği Hakkında Bilgilendirme. Medyanın Toplumsal Tarihi- Brigss Asa, Peter Burke. (2004), İzdüşüm Yayınları
2) Türkiye’de Kamu Yayıncılığı: Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink Medyanın Toplumsal Tarihi- Brigss Asa, Peter Burke. (2004), İzdüşüm Yayınları
3) Radyo ve Televizyonun Tarihçesi: -Tarihsel Gelişim Bakımından Radyo ve Televizyon Yayıncılığı - Radyo Yayıncılığının gelişimi -İkinci Dünya Savaşı ve Sonraki Dönemde Radyo Yayıncılığı 1960’lı Yıllarda Radyo Yayıncılığı ve Yeni Arayışlar Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink
4) Türkiye’de Radyo ve Televizyon Yayıncılığı: -Türkiye'de Televizyonun Tarihsel Gelişimi - Radyo ve Televizyonun Yayın Stratejileri ve İçeriklerini Belirleyen Unsurlar Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink Medyanın Toplumsal Tarihi- Brigss Asa, Peter Burke. (2004), İzdüşüm Yayınları
5) -Televizyon Yayınları -Televizyonun İcadı ve Kitle İletişim Araçlarında Yeni Bir Dönem - Radyo ve Televizyon Yayıncılığının Belirgin Özellikleri Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink
6) -Kamusal Açıdan Radyo ve Televizyon Yayıncılığı - Radyo ve Televizyon Yayınların Biçimlenmesinde Sahiplik Yapılarının Etkisi Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink Televizyon ve Siyasal Sistem(2001)- Bülent Çaplı, İmge Kitabevi Y
7) Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Düzenlenmesi: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) -İzler Kitle Açısından Radyo ve Televizyon Yayınlarının Önemi Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink Medyanın Toplumsal Tarihi- Brigss Asa, Peter Burke. (2004), İzdüşüm Yayınları
8) Vize Haftası
9) Uluslararası Radyo Televizyon Yayıncılığı: -Radyo ve Televizyon Yayıncılığının Uluslararası alanda Gelişimi ve Yasal Düzenlemeleri -Uluslararası Radyo ve Televizyon Yayıncılığının Yapısı ve İşleyişi Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink Medyanın Toplumsal Tarihi- Brigss Asa, Peter Burke. (2004), İzdüşüm Yayınları
10) Karasal Televizyon Yayıncılığı: -Karasal Televizyon Yayın Sistemi ve Temel Özellikleri -Analog Karasal Televizyon Yayını Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink
11) Uydu Televizyon Yayıncılığı: - Uydu Yayın Sistemi ve Temel Özellikleri Analog Uydu Televizyon Yayını -Sayısal Uydu Televizyon Yayını Sayısal Uydu Yayın Sisteminin Temel Özellikleri Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink Televizyon ve Siyasal Sistem(2001)- Bülent Çaplı, İmge Kitabevi
12) IPTV ve İnternet TV Yayıncılığı: -IPTV Yayınlarının Temel Özellikleri -IPTV’nin getirdiği Yenilikler İnternet TV Yayınları İnternet TV Yayınlarının Temel Özellikleri Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink
13) -Mobil Televizyon Yayıncılığı: -Mobil TV Yayınlarının Temel Özellikleri Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink
14) -Ulusal Televizyon Kanallarında Program Yapılarına İlişkin Değerlendirmeler Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Medyanın Toplumsal Tarihi- Brigss Asa, Peter Burke. (2004),Yayınevi: İzdüşüm
-Televizyon ve Radyo Yayıncılığı(2013) Prof. Dr. Aysel Aziz- Yayınevi: Hiperlink


Diğer Kaynaklar: Televizyon ve Siyasal Sistem(2001)- Bülent Çaplı, İYayınevi: İmge Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100