Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF302
Ders İsmi: Televizyonda Program Yapımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenci bu ders sonunda edineceği bilgi ve becerilerle, program çekimi öncesinde, program fikrinin oluşmasıyla başlayan ve devamında yapılan çalışmaları tamamlayıp bir program önerisi aşamasına nasıl gelindiğini ve program yapımını öğrenmiş olacak.
Dersin İçeriği: Televizyon yayıncılığında içerik yapılanması, toplumsal-kültürel dinamikleri ve anlamları ile bir toplumsal üretim pratiği olarak içerik planlamasıdır. Dolayısıyla televizyondaki içerik kavramı, televizyon için üretilen programları ve bu programların metinlerini kapsar. Bu derste televizyonlardaki program yapıları ve programların planlaması göz önünde bulundurularak oluşturulmuştur.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Televizyonda iletişim sürecini açıklayabilir..
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Televizyon programlarında senaryo yapısını ve evrelerini açıklayabilecektir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Televizyon programında görsel ve işitsel anlatım öğelerinin etkisini değerlendirebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Televizyon program yaratım ve yapım sürecini açıklayabilir..
2) Televizyon program yapımında çekim sürecini bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İçeriği Hakkında Bilgilendirme
2) - Televizyon İzleyicisi - Elihu Katz ve Jay Blumler - Denis McQuail ve arkadaşları Hart, Colin. Television Program Making, Focal Press. Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
3) - Televizyonda Geri besleme (Feedback) - İzleyici Ölçüm Çalışmaları - İzlenme oranı (rating) -İzlenme payı (share) Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
4) - Televizyonda Yapım-Yaratım (Mesaj) - Program Türleri - Haberler -Kamusal konular -Eğitim programları -Spor programları Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
5) Yapım Unsurları Televizyonla iletişimin işlevleri, bir program fikrini geliştirme ya da metin yazımı aşamasında, izleyicilerin (farkında olmasalar da) gereksinimleri açısından değerlendirildiğinde, içerik ve biçiminde çok sayıda unsur bulunması gerektiği görülür. - Eğlendirilme - Otorite figürlerini yüceltilmiş ya da küçültülmüş görme - Güzelin denenmesi - Deneyimlerin başkaları ile paylaşılması - Merakın tatmini ve bilgilendirilmek Hart, Colin. Television Program Making, Focal Press. Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
6) Yapım Unsurları - Gerilim - Aksiyon (Hareket) -Güldürü - Enformasyon - Önem Hart, Colin. Television Program Making, Focal Press. Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
7) YAPIM EKİBİ - Yaratıcı ekip - Teknik ekip: -Yapım Sürecinde Yapım Ekibinin Görevleri Yapım - Çekim/Yayın Aşaması (Production) Yapım - Çekim Sonrası Aşama (Post-production) Yapım-Çekim Öncesi Aşama (Pre-production) Hart, Colin. Television Program Making, Focal Press. Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
8) Vize Sınavı
9) YARATICI EKİP -Yapıcı - Yapımcının Nitelikler - Yaratıcılık: - Önderlik -YÖNETMENLİK - Yönetmenin nitelikleri Hart, Colin. Television Program Making, Focal Press. Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları. Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı. Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hart, Colin. Television Program Making, Focal Press.
Mutlu, Erol. Televizyonda Program Yapımı, A.Ü.İlet.Fak.Yayınları.
Millerson, Gerald. Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Agora Kitaplığı.
Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
Diğer Kaynaklar: 1-Neşe Kars, Televizyon Programı Yapalım HERKES İZLESİN, Der’in Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2010.
2- Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100