Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF308
Ders İsmi: Sinematografi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. TARIK AKTAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. TARIK AKTAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: - Öğrencilerin sinematografi alanındaki kavramları örnekler üzerinden işleyerek öğrenmeleri.
- Öğrencilerin sinematografi alanında çekim ve aydınlatma için kullanılan ekipman ve yöntemleri tanıması
- Öğrencilerin sinematografi alanındaki bilgilerini uygulamalı olarak yansıtabilmeleri
Dersin İçeriği: Sinematografi dersi, kapsamlı bir şekilde sinema filmlerinde görsel dokunun tasarımı ve uygulamasını ele almaktadır. Görüntü tasarımında aydınlatmanın ve sahne yapılanmasının önemini işler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinema tarihi içerisinde sinematografinin gelişimini ve önemini kavrama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sinematografi için esas olan araç ve yöntemleri tanıma
2) Çekim öncesi analiz, planlama ve organizsyon yapabilme
3) Sinematografide kullanılan başlıca araçları ve yöntemleri kullanabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriği, hedefleri ve işleniş biçimi -
2) Aydınlatma hakkında genel bir bilgilendirme (Işığın doğası, ışık gölge ilişkisi, yansıma, doğal-yapay ışık, renk) Blain Brown, Sinema ve Videoda Işıklandırma, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yay., İstanbul, Nisan 2010.
3) Renk ısısı, Kelvin derecesi, renk ısısı filtreleri, renk filtreleri. Kodak: Sinemacının El Kitabı
4) Işığın niteliği: sert ışık, yumuşak ışık Işığın yönü: ışığın açısı, kameranın görüş açısı, üç noktadan aydınlatma Sinema ve Televizyon için Aydınlatma Tekniği (Gerald Millerson)
5) Aydınlatma üslupları: notan, siluet, chiaroscura Sinema ve Televizyon için Aydınlatma Tekniği (Gerald Millerson)
6) Film analizi ve Sunum Bir Film Nasıl Okunur (James Monaco), Filmin Beş Öğesi (Joseph V. Mascelli)
7) Çekim yöntemleri ve sinemada devamlılık Blain Brown, Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yayınları, İstanbul, Ağustos 2006.
8) VİZE
9) Sahne ve çekim analizi Blain Brown, Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yayınları, İstanbul, Ağustos 2006.
10) Dekupaj Nedir? Blain Brown, Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yayınları, İstanbul, Ağustos 2006.
11) Blocking – Tek Plan Uygulaması
12) Blocking – İkili Diyalog Uygulaması
13) Blocking – Çoklu Diyalog Uygulaması
14) Film analizi ve sunum Bir Film Nasıl Okunur (James Monaco), Filmin Beş Öğesi (Joseph V. Mascelli)
15) Film Analizi ve sunum Bir Film Nasıl Okunur (James Monaco), Filmin Beş Öğesi (Joseph V. Mascelli)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Blain Brown, Lighting for Film and Video
Gerald Millerson, Lighting Guide for Film & TV
Blain Brown, Cinematography
Diğer Kaynaklar: Blain Brown, Sinema ve Videoda Işıklandırma, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yay., İstanbul, Nisan 2010.
Sinema ve Televizyon için Aydınlatma Tekniği (Gerald Millerson)
Blain Brown, Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, Hil Yayınları, İstanbul, Ağustos 2006.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 5
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. 5
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. 3
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 5
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. 3
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 4
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. 5
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. 3
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. 5
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. 1
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. 4
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100