Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF404
Ders İsmi: Sinema Kuramları ve Türler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
4 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. CANAN ARSLAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. CANAN GÜLSEREN İNAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin sinema alanında teorik çalışmaları olan ünlü kuramcıları tanımasını, bu kuramcıların yaklaşımlarını anlamalarını ve film türleri hakkında temel bir bilgi birikimine sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Temel sinema kuramları ve film türlerine giriş niteliğinde olan bu ders, film biçimini ve onun sosyal işlevlerini çözümleyen önemli teorisyenlerin yaklaşımlarının incelenmesi yoluyla film kuramı ve film türleri alanında öğrencilerde temel bir bilgi birikimi oluşturmak için tasarlanmıştır. Derste, önemli sinema teorisyenlerinin yazdıkları metinler incelenerek tartışılacak, film türleri ele alınacak ve her bir kuramsal yaklaşımla bağlantısı olan ve bir türü temsil eden sinema filminin gösterimi yapılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinema literatüre katkı yapmış önemli kuramcıları ve bu kuramcıların teorik yaklaşımları hakkında temel bir bilgi birikimine sahip olabilme.
2) Farklı film türlerinin kendine özgü yapı ve özelliklerini anlayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bir filmin biçim ve içerik yoluyla bir dizi sosyal, politik ve kültürel düşünceyi nasıl sunduğunu açıklayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sinemanın bireyler, hareketler, kurumlar ve teknolojiler tarafından nasıl etkilendiğini ve şekillendirildiğini tartışabilme yetkinliğini sergileyebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında genel bilgilendirme Kuram Nedir? Konulara ilişkin ön okumalar
2) Sovyet Montaj Kuramı: Vsevolod I. Pudovkin ve Sergei Eisenstein Konulara ilişkin ön okumalar
3) Sinemada Gerçekçi Kuram: Andre Bazin ve Siegfried Kracauer Konulara ilişkin ön okumalar
4) Semiyotik ve Yapısalcılık Konulara ilişkin ön okumalar
5) Semiyotik ve Yapısalcılık (devam) Konulara ilişkin ön okumalar
6) Auteur kuramı Konulara ilişkin ön okumalar
7) Feminist film kuramı Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Yok
9) Tür kuramı Konulara ilişkin ön okumalar
10) Tür sineması ve çeşitleri Konulara ilişkin ön okumalar
11) Korku ve Gerilim Sineması Konulara ilişkin ön okumalar
12) Komedi ve Müzikal Sineması Konulara ilişkin ön okumalar
13) Melodram sinaması Konulara ilişkin ön okumalar
14) Tür bükmek: türler arası geçişler Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dudley J. Andrew, Büyük Sinema Kuramları, Doruk Yayımcılık, 2010
2- Nilgün Abisel. Popüler Sinema ve Film Türleri. De Ki Yayıncılık, 2017
3. Andre Bazin. Sinema Nedir?. Doruk, 2000.
4. Anneke Smelik. Feminist Sinema ve Film Teorisi. Agora Kitaplığı, 2008.
Diğer Kaynaklar: 1. Dudley J. Andrew, Büyük Sinema Kuramları, Doruk Yayımcılık, 2010
2- Nilgün Abisel. Popüler Sinema ve Film Türleri. De Ki Yayıncılık, 2017
3. Andre Bazin. Sinema Nedir?. Doruk, 2000.
4. Anneke Smelik. Feminist Sinema ve Film Teorisi. Agora Kitaplığı, 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 5
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. 5
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. 5
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 5
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. 3
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 3
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. 3
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. 2
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. 3
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. 3
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. 5
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %