Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD109
Ders İsmi: Temel Tasarım I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
4 2 0 10
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. TUĞBA RENKÇİ TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MELİS BOYACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; sanat ve tasarımın yerleşik temel ilkelerini kavrayarak, temel tasarım ilkelerini soyut kavramlarla birlikte düşünme, görsel iletişim tasarımı tekniklerini ve tasarım problemlerini çözebilme becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Sayfa düzeni, kompozisyon ve görsel iletişim tasarımın temel ilke ve öğeleri; bloklama, kopyalama, indirgeme ve görsel sunum (matting-mounting) teknikleri; araç gereç kullanım teknikleri, görsel iletişim tasarımı doğrultusunda, tasarım ve sanatsal bilgi edinme ile temel sanat ve tasarım kavramları ve ilkelerinin teorik ve uygulamalı olarak araştırılması gibi konuları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel Tasarımı ve temel kavramlarını tanımlayabilme ve tarihsel sürece konumlandırabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarımın temel ilke ve öğelerini deneyimleyebilme
2) Tasarım araç gereçlerini kullanarak gerekli teknik becerileri kazanabilme
3) Ayrıntı ve gözlem yatkınlığına bağlı olarak, çevresel görsel kaynakların detaylarını ayırt edebilme, doğal ve yapay kaynaklı objeleri açık-koyu/ışık-gölge ile çizim tekniklerinde uygulayabilme ve doğal ve yapay kaynaklı formları tasarım sürecine aktarabilme
4) Kompozisyon oluşturma yöntemlerini örnekleyerek, özgün yüzey ve biçim oluşturma becerisi kazanabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Tasarıma Giriş (temel terimlerin ve kavramların tanıtılması, tarihçe, araç gereç ve malzeme bilgisinin verilmesi) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
2) Tasarımın Temel İlke ve Öğelerine Giriş (tasarım, kompozisyon ve kompozisyon çeşitleri, Gestalt Kuramı, Biçim-Zemin Anlatımları, entropik düzen kavramlarının tanıtılması, nokta- çizgi kavramlarının ve çeşitlerinin tanıtılması, sanat tarihinden ve Puantilizm akımından örneklerin incelenmesi, nokta-çizgi konusu ile tasarım, düzen ve kompozisyon kavramlarının uygulamalarla pekiştirilmesi) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
3) Tasarım İlkeleri ve Kompozisyon Öğeleri (farklı tekniklerde nokta-çizgi ile yüzey araştırmaları yapılması; nokta-çizgi kavram ve çeşitlerinin, tasarım ve kompozisyon kavramlarının uygulamalarla pekiştirilmesi) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
4) Nokta-Çizgi ile Yapılmış Sanat Tarihinden ve Güncel Sanattan Örneklerin Tasarım İlkeleri ve Kompozisyon Öğeleri Kapsamında İncelenmesi (bu örneklerden yola çıkarak röprodüksiyon uygulamaları, röprodüksiyonlardan ise, yeni yorum ve düzenlemelerle özgün uygulama çalışmaları) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
5) Doğal ve Yapay Formlardan Nokta-Çizgi Uygulamaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
6) Açık-Koyu/Işık-Gölge ve Ton Kavramlarının Tanıtılması, Gölgenin Formunu Değiştiren Faktörler ve Işığın Türleri ve Bakış Noktasının İncelenmesi (sanat tarihinden örneklerin incelenmesi, açık-koyu/ışık-gölge ile karakalem ve kuru boya tekniğinde farklı tarama teknikleri, ton değerleri ve ton çubuğu uygulaması) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
7) Açık-Koyu/Işık-Gölge Ton Dereceleri ile Geometrik Şekilleri Farklı Işık Kaynaklarına Bağlı Olarak Üç Boyutlu Hacimlendirme Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
8) VİZE SINAVI
9) Açık-Koyu/Işık-Gölge Ton Dereceleri ile Yüzey Düzenlemeleri Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
10) Açık-Koyu/Işık Gölge ile Doğal ve Yapay Kaynaklı Formlardan Obje Etüdü Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
11) Açık-Koyu ve Siyah/Beyaz İlke ve Uygulamalarda Anlatım (karşıtlık ve etki üzerine araştırmalar tanıtılması, ışık, renk ve karşıtlık ilişkilerine yönelik örnekler üzerinde fragman analizleri) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
12) Deformasyon Yöntemi ile Yorumlanan Doğal ve Yapay Objelerin Çoğaltım ve Kolaj Tekniği ile Özgün Yüzey Düzenlemeleri (denge, görsel hiyerarşi, ritim, yön, hareket, vurgu, simetri/ asimetri ve diğer tasarımın temel ilkelerine göre yüzey üzerinde araştırma ve düzenleme) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
13) Deformasyon Yöntemi ile Yorumlanan Doğal ve Yapay Objelerin Çoğaltım ve Kolaj Tekniği ile Özgün Yüzey Düzenlemeleri (denge, görsel hiyerarşi, ritim, yön, hareket, vurgu, simetri/ asimetri ve diğer tasarımın temel ilkelerine göre yüzey üzerinde araştırma ve düzenleme) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
14) Deformasyon Yöntemi ile Yorumlanan Doğal ve Yapay Objelerin Çoğaltım ve Kolaj Tekniği ile Özgün Yüzey Düzenlemeleri (denge, görsel hiyerarşi, ritim, yön, hareket, vurgu, simetri/ asimetri ve diğer tasarımın temel ilkelerine göre yüzey üzerinde araştırma ve düzenleme) Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Balcı, B Y. ve Say, N. (2003). Temel Sanat Eğitim. Ankara: YA-PA Yayınları.
Çellek, T. ve Sağocak, M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
Itten, J. (1975). Design and Form, Van Nostrand Reinhold.

Diğer Kaynaklar: Ambrose, G. ve Harris, P., (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, (Çev. B. Barhana), İstanbul: Literatür Yayınları.
Deliduman C. ve Orhon, B.İ. (2006). Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gerhun Yayıncılık.
Lupton, E. Ve Phillips, J.C. (2008). Graphic Design: The New Basics, Princeton: Architectural Press.
Genç, A. ve Sipahioğlu, A.(1990). Görsel Algılama Sanatta Yaratıcı Süreç, İzmir: Sergi Yayınları.
Odabaşı, A. H. (2006). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 3
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 3
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 4
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 5
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 2
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 3
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 4
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %