Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD111
Ders İsmi: Desen I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MERVE KARAMAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MERVE KARAMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin görsel algılama yeteneklerini, var olan yapıcı, yaratıcı ve yorumlayıcı yeteneklerini geliştirmek ve sezgisel ve zihinsel kapasitesinin ortaya çıkmasını sağlamak, görsel ve grafiksel düşünce biçimine uygun hale getirmektir.
Dersin İçeriği: Kompozisyon, oran orantı, ölçü, çizgi, renk, leke ve perspektif çalışmaları ile öğrencinin kişisel anlatım olanaklarını oluşturabilmelerini ve kendilerini ifade edebilmelerini gözlem, ilişki kurma, ayırt etme ve sanatsal beceri ile sağlamaktır. Görünür dünyanın araştırılması ve sanatsal bağlamda keşfedilmesi ve kaydedilmesi, fikir, düşünce ve hayal dünyasının görsel olarak iletilmesi ve görünür kılınması, belleğin ve izlenimlerin aktarılması veya saklanmasını sağlayarak yeteneğin geliştirilmesidir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrencilerin görsel algılama yeteneklerini; var olan yapıcı, yaratıcı ve yorumlayıcı yeteneklerini uyarmak ve geliştirmek.
2) Desen çiziminin esaslarını kavratarak altyapı sağlamlığı oluşturmak hedeflenir.
3) Geçmiş ve yaşayan ustaların eserlerini izleyerek, örnekleyerek , öğrencinin görsel hafızasını zenginleştirmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kompozisyon, oran- orantı, ölçü ve perspektif çalışmalarıyla öğrencinin kişisel anlatım olanaklarını oluşturabilmelerini ve kendilerini ifade edebilmelerini sağlayarak özgüven duygusunu geliştirmek.
2) Temel formları ışık- gölgeleriyle kavramasını sağlayarak nesneleri boyutlarıyla kavrayarak birbirleriyle ilişkilendirmesini sağlamak.
3) Çizgi, renk ve lekeyi öğrenerek farklı malzemelerle farklı malzemeler üzerindeki etkisini, ayrımını, biraradalığını kavramasını öğretmek.
4) Cansız, canlı ve doğadan çizimler yaparak desen gücünü yetkinleştirip bir sonraki aşama olan imgesel düşünceye ve çizime öğrenciyi hazırlamak, yeni kurgu ve anlatım biçimlerine varması hedeflenerek hayal gücünü kışkırtmak.
5) Perspektif duygusu kazanması amaçlanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Nesne, doğa ve insan çizimlerini geliştirerek farkındalık yaratıp; doğa ve insan sevgisi oluşturmak.
Öğrenme Yetkinliği
1) Kendi sınırlarını keşfeder ve genişletir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Desen Dersine Giriş (dersinin amacı, önemi, tarihçe, malzeme tanımı ve desen kavramının görsellerle açıklanması) Konulara ilişkin ön okumalar Konulara ilişkin ön okumalar
2) Temel Çizim Teknikleri (temel kompozisyon, konu seçimi, kâğıda yerleştirme, oran- orantı, ölçü alma yöntemlerinin uygulamalı olarak çalışılması) Konulara ilişkin ön okumalar
3) Eskiz, Etüt, Kroki, Desen Kavramları ve Uygulama Konulara ilişkin ön okumalar
4) Çizgi Çalışması (değişik malzeme ve araç gereç kullanarak) Konulara ilişkin ön okumalar
5) Çizgi değerlerinin geçmiş ve yaşayan ustaların eserlerinden gösterilerek açıklanması. Konulara ilişkin ön okumalar
6) Basit Geometrik Formlardan Oluşan Objelerin Bir Kompozisyon İçinde Ele Alınarak Uygulanması Konulara ilişkin ön okumalar
7) Doğal-Yapay Nesnelerden Oluşan Objelerin Bir Kompozisyon İçinde Kurgulanarak Natürmort Obje Çizim Uygulaması (öğrencilerin katılımıyla işlerin genel değerlendirmesi) Konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI
9) Perspektif Sanatı (tanım, kavramlar ve tarihçe, perspektif çeşitleri: tek kaçış noktalı perspektif, çift kaçış noktalı perspektifin çizim kuralları teorik ve uygulamalı anlatılması) Konulara ilişkin ön okumalar
10) Cansız Modelden Obje Perspektif Uygulamaları Konulara ilişkin ön okumalar
11) Perspektif Çeşitleri (üç kaçış noktalı perspektif, eğimli çatılar, merdivenler, yollar ve patikalar, perspektifte eğriler, elipsler ve göz seviyesi, rakursi, yansımalar ve kırılmalar çizim kuralları teorik ve uygulamalı anlatılması) Konulara ilişkin ön okumalar
12) Perspektif Uygulamaları (sokak ve meydanlarda, tarihi mekanların iç ve dış mekanlarında uygulamalar) Konulara ilişkin ön okumalar
13) Tors ile İlgili Kavramlar ve Tarihçe (tors çiziminde ölçü-oran ve hacimlendirme, canlı modelden desen çalışması için ön bilgiler ve hızlı etütlerle ön hazırlıklar) Konulara ilişkin ön okumalar
14) Genel Tekrar ve Genel Değerlendirme (dönem boyunca yapılan çalışmaların bir bütün içinde değerlendirilecek biçimde genel kompozisyon çalışmaları yapılması. Konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Kitabı Barber, B., Çizimin Sırları. (Çev. T. Tanyel). İstanbul: Mira Yayıncılık, 2004
Civardi, G., Çizim Sanatı Serisi: İnsanların Çizimi Serisi. (Çev. C. Öztürk). İstanbul: Beta Yayınları, 2019
Diğer Kaynaklar: Güleryüz, M., Resmi Geçit. (Yay. Haz. A. Sönmezay)., İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2014
Güleryüz, M. ve Beykal, C., Mehmet Güleryüz – Desenler. İstanbul: Galeri Nev Yayınları, 1994
Işıngör, M., Eti, E. ve Aslıer, M. (1986). Resim - 1 / Temel Sanat Eğitimi, Resim Teknikleri, Grafik Resim. Ankara: MEB Yayınları, 1986
Metzger, P., Perspektif Sanatı. (Çev. G. Aldoğan). İstanbul: Hayalperest Kitabevi, 2012
Parramon, J. M., Baş ve Portre Çizme Sanatı. (Çev. G. S. Çapan). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012
Parramon, J. M., Çizim ve Resim Sanatı. (Çev. G. S. Çapan). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012
Parramon, J. M., İnsan Figürü Çizimi. (Çev. G. S. Çapan). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 5
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 4
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 4
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 4
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 4
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 4
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 4
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 3
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 3
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %