Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS214
Ders İsmi: Tarihsel Terminoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin tarih eğitimi boyunca karşısına çıkacak terimlere aşina olmasını sağlamak.
Dersin İçeriği: Türk tarihinin, terminoloji yahut kavram diye nitelendirilen ve bünyesinde bir mana zenginliği içeren düne ve bugüne dair Babıali, Medrese, Meşrutiyet, Muharrem Kararnamesi, Akıncı, Ordu, Sekban-ı Cedid, Nizam-ı Alem, Nizam-ı Cedid gibi terimleri ele alınacak, örneklemeler yapılarak konu, mefhum açıklanacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarih için özellikle önemli olan tarih terimleri ile ilgili eksikliği giderir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mesleki terim bilgisi ile diğer derslere ait konuları daha kolay kavrayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahilik, Biat, Berat, Cülus Ve Cülus Bahşişi Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
2) Akıncı, Ordu, Sekban-I Cedid, Nizam-i Alem, Nizam-i Cedid Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
3) Dersaadet, Darüsaade, Hümayun, Babıali, Kızıl Elma Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
4) Ayan, Eşraf, Sened-İ İttifak, , Merkeziyetçilik, Adem-i Merkeziyetçilik Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
5) Devşirme, Enderun, Kapı Kulu, Acemi Oğlanları, Yeniçeri Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
6) Tımar, İltizam, Mültezim, Mukataa, İkta Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
7) Öşür, Cizye, Ağnam, Haraç, Avarız Vergileri Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
8) VİZE SINAVI
9) Medrese, Tekke, Zaviye, Kadı, Şeriat Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
10) Ferman, Fetva, Fıkıh, Hutbe, Ulema Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
11) Beylerbeyi, Kazasker, Sadrazam, Nazır, Veliahd Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
12) Kethüda, Bostancı, Alemdar, Zaptiye, Zabit Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
13) Muharrem Kararnamesi, Duyun-I Umumiye, Islahat, Kapitülasyon, Kaime Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
14) Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Panislamizm, Pantürkizm Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008 Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Timur Bilgiç, Tarihsel Terimler Sözlüğü, Piramit Yayıncılık, İstanbul, 2008
Bekir Sıtkı Baykal, Tarih Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi, İstanbul, 2000
Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011

Diğer Kaynaklar: Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Tarihi Sözlüğü, Alfa Yayıncılık, İstanbul, 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 2
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 3
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 5
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 2
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100