Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC101
Ders İsmi: İletişim Bilimlerine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, insanların en mikro düzeydeki ilişkilerden en makro düzeydeki ilişkilere kadar gerek gündelik yaşamlarında gerekse iş yaşamlarında karşılaştıkları iletişimsel problemlerin ortaya konulmasına ve bunlara ilişkin çözüm önerilerinin üretilmesine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders; iletişim bilimlerinin genel çerçevesini oluşturan temel kavramlar, iletişim becerilerinin güçlendirilmesine ilişkin çözüm ve öneriler, kişilerarası iletişim, grup iletişimi, örgüt iletişimi, kitle iletişimi, kamusal iletişim, uluslararası iletişim ve kültürlerarası iletişim gibi konuları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İletişim kavramını tüm boyutlarıyla tanımlayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) İletişimsel eylem ve edimleri açıklayabilme
2) Küreselleşen dünyada iletişimin rolünü ve önemini kavrayarak, yenilikçi fikirler ortaya koyabilme
Öğrenme Yetkinliği
1) Kitle iletişim araçlarının işlevlerini ve özelliklerini tanımlayabilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) İletişimin türleri ve özellikleri konusunda bilgi sahibi olarak, farklı bir bakış açısıyla değerlendirebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim Olgusunun Genel Tanımı (iletişimsel işleyişin basit şematiği) Konulara ilişkin ön okumalar
2) İletişimin Türleri (sözlü, sözsüz; yazılı, görsel, işitsel; doğrudan, dolaylı) Konulara ilişkin ön okumalar
3) İletişimin Düzeyleri (hiyerarşik, eş düzeylilik) Konulara ilişkin ön okumalar
4) İletişimin Boyutları (bireysel ve kitlesel iletişim) Konulara ilişkin ön okumalar
5) Kişinin Kendi Kendisiyle İletişimi (kararsızlık ve uyum süreçleri, kendisine itiraf, sorun ve çatışmaları kendi içinde çözebilme vb.) Konulara ilişkin ön okumalar
6) Kişilerarası İletişim (kişilerarası iletişimin tanımı, kişilerarası iletişimin arka planı, kişilerarası iletişimde başarı veya başarısızlık vb.) Konulara ilişkin ön okumalar
7) Grup İletişimi (grup çeşitleri, grup yapısı, küçük gruplarda çatışma ve uzlaşma, grup dinamiği, arkadaş çevresi, referans grupları, aile içinde iletişimsel sorun ve aksaklıklar) Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı 7 hafta anlatılan tüm konular
9) Örgüt (Kurumsal) İletişimi (örgüt çeşitleri, örgüt içi iletişimin düzeyleri, hiyerarşi, motivasyon, verimlilik vb.) Konulara ilişkin ön okumalar
10) Kitle İletişimi (kitle iletişiminin tanımı, doğrudan kitle iletişimi, aracılı kitle iletişimi, kitle iletişim araçlarının kısa tarihi, sosyal medya) Konulara ilişkin ön okumalar
11) Kamusal İletişim (kamusal iletişimin tanımı, tarihsel gelişimi, topluluk önünde konuşabilme becerisi, ikna yetisi, empati kurabilme, imaj vb.) Konulara ilişkin ön okumalar
12) Uluslararası İletişim (uluslararası tanıtımlar, ulusların halkla ilişkileri, lobicilik, diplomaside iletişimin rolü vb.) Konulara ilişkin ön okumalar
13) Kültürlerarası İletişim (kültürel etkileşim, başka kültürel ortamları tanıma, kültürlerarası çatışma yerine kültürlerarası etkileşim ve kaynaşma) Konulara ilişkin ön okumalar
14) Küreselleşen Dünyada İletişimin Rolü ve Önemi Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aysel Aziz, İletişime Giriş, 5. Baskı, Hiperlink Yayınları, 2016
Diğer Kaynaklar: Metin Işık, İletişim Bilimine Giriş, 2. Baskı, Eğitim Kitabevi, 2018
Sheila Steinberg, An Introduction to Communication Studies, Juta & Co., 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 5
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 5
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 5
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 5
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 4
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 3
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 3
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 4
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 4
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %