Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC103
Ders İsmi: İletişim Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AZİZ TAMER GÜLER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AZİZ TAMER GÜLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, ilk uygarlıkların iletişim araçlarından sosyal medyaya kadar uzanan iletişim tarihi boyunca iletişim türlerini incelemek, iletişimin günümüzdeki durumunu belirlerken gelecekteki konumunu da tahmin edebilmek için gerekli birikimi kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği: Ders; sözsüz iletişim, sözlü kültür ve belleğin gücü, retorik ve diyalektik, yazılı kültür, alfabenin etkisi, matbaa çağında insanlık, görsel-işitsel iletişim çağında insanlık, internet çağında insanlık gibi konuları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sözlü kültür, yazılı kültür, retorik gibi kavramları açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Eski ve yeni iletişim araçları hakkında özgün yorum yapar ve, bağlantılar kurar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) İletişim tarihini iletişim türleri üstünden anlatır.
2) İletişim tarihine yön vermiş kişileri tanır ve fikirlerini yorumlar
3) Dijital çağda dünyanın ve ülkenin geldiği yeri yorumlayabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İlk Uygarlıkların İletişim Araçları (antik uygarlıklarda iletişim araçları, yazısız uygarlık, yazının kökenleri) Konulara ilişkin ön okumalar
2) Konuşma Çağında İnsanlık (okuryazarlık, yazı ve alfabe etkisi, sözlü kültür, şiir) Konulara ilişkin ön okumalar
3) Elyazmaları Çağında İnsanlık (el yazmalı/chirografik kültür, Yunan uygarlığı) Konulara ilişkin ön okumalar
4) Retorik (ethos, pathos, logos, metafor, dil kalıpları) Konulara ilişkin ön okumalar
5) Matbaa Çağında İnsanlık (basım devrimi, kâğıt ve baskı, loncalar, baskı teknolojisi, ilk modern okuryazarlıklar, haber) Konulara ilişkin ön okumalar
6) Kapitalizmin Doğuşu, Aydınlanma, Sanayi Devrimi Konulara ilişkin ön okumalar
7) İletişim Tarihi’nden Kişiler ve Görüşler (Mc Luhan, Marks, Harold Innis, Walter Ong…) Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı Anlatılan bütün konular
9) Görsel- İşitsel İletişim Çağında İnsanlık Konulara ilişkin ön okumalar
10) Telefon, Telgraf, Yeni Gazetecilik Konulara ilişkin ön okumalar
11) Görüntü ve Ses (fotoğraf haberciliği, sinema) Konulara ilişkin ön okumalar
12) Radyo (radyonun ilk zamanları, radyonun altın çağı, Orson Welles) Konulara ilişkin ön okumalar
13) Televizyon Konulara ilişkin ön okumalar
14) Dijital Çağda İnternet, Sosyal Medya Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Marshall T. Poe, İletişim Tarihi, 2. Baskı, Islık Yayınları, 2019
Diğer Kaynaklar: David Crowley- Paul Heyer, İletişim Tarihi, 5.Baskı, Siyasal Kitabevi, 2019
Uğur Gündüz, İletişim Tarihi, İst. Üniv. Açık ve Uzaktan Eğt. Fak. Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 4
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 5
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 4
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 5
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 4
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 3
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 3
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 4
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 4
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %