Radyo ve Televizyon Programcılığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCM104
Ders İsmi: Film ve Videoda Kurgu
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. LÜTFİCAN UMUT
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere film ve video kurgusunun tarihi ve teknolojik gelişimini öğretmek ve profesyonel standartlarda film ve video kurgulayabilmeleri ve post prodüksiyon işlemlerini uygulayabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Öğrencilere kurgu teknolojileri ve uygulamalarının tarihsel gelişimi ile birlikte temel kurgu teknikleri, diyalog sahnesi kurgusu, aksiyon sahnesi kurgusu ve belgesel kurgusu öğretilir. Öğrencilere ayrıca kurgu uygulamalarını gerçekleştirebilecekleri Adobe Premiere Pro kurgu yazılımının temel çalışma prensipleri ile çeşitli uygulama yöntemleri de öğretilir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Film ve video üretiminde kurgu kavramının tanımlanması, kurgunun amacı ve prensiplerinin öğrenilmesi.
2) Film ve video üretiminde kurgunun tarihsel gelişimi öğrenilmesi. Kurgu türlerinin bir filmin yapımına etkisinin örneklerle incelenmesi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Adobe Premiere programında temel ayarları olan kesme, video & audio transitions, title, export vb. öğrenilmesi.
2) Adobe Premiere programında video & audio effects, color correction vb. öğrenilmesi.
3) Adobe Premiere programında ses efektlerin yaratımı ve ses kurgusunun öğrenilmesi.
4) Adobe Premiere programında render ve film format ayarlarının öğrenilmesi.
5) Adobe After Effects programında yazı ve grafik animasyonun hazırlanması üzerine teknik uygulamaların öğrenilmesi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kurgu nedir? Kurgucunun film yapımındaki rolü nedir? In the Blink of an Eye (Göz Kırparken) Walter Murch İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,2005
2) Film kurgusunun tarihsel gelişimi: Griffith, Kuleshov, Eisenstein, Pudovkin Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği. Cem Yıldırım. Parşömen Yay. (2019)
3) Adobe Premiere yazılımının ara yüzüne genel bir bakış. Adobe Premiere Pro Cc ile Video Montaj Teknikleri Ümit Tunç Kodlab / Bilgisayar‐ Program Eğitimi Dizisi. 2014
4) Proje ve sekans ayarları. Çözünürlük, kare sayısı, codec bilgileri. Adobe Premiere Pro Cc ile Video Montaj Teknikleri Ümit Tunç Kodlab / Bilgisayar‐ Program Eğitimi Dizisi. 2014
5) Basit kurguya giriş: In-out kurgu, Overwrite edit, insert edit, razor blade
6) 180 derece kuralı, Devamlılık, Örnek bir sahneyi kesmek. Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği. Cem Yıldırım. Parşömen Yay. (2019)
7) Birden fazla video ve ses kanalıyla çalışmak. Geçiş efektleri. Yazı yazmak. Adobe Premiere Pro Cc ile Video Montaj Teknikleri Ümit Tunç Kodlab / Bilgisayar‐ Program Eğitimi Dizisi. 2014
8) Vize
9) Jump Cut, Devamlılık kurgusu, Paralel kurgu (çarpraz kurgu) Video efektleri, Chroma keying Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği. Cem Yıldırım. Parşömen Yay. (2019)
10) Basit Renk Düzeltme ve Grading The Art & Technique of Digital Color Correction. Steve Hullfish. Focal Press. 2008
11) Ses kurgusu, gürültü temizleme (ses filtreleri), ses geçişleri
12) Çoklu kamera görüntüsü kurgulama helpx.adobe.com/premiere-pro/using/create-multi-camera-source-sequence.html
13) Çıktı alma ve video dosyalarını transcode etme, codecler
14) Final projesinin kurgulanması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Göz Kırparken Walter Munch İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,2005
Dijital Video ile Sinema, İlker Canıklıgil, Pusula Yayıncılık, İstanbul, 2007
Adobe Premiere Pro Cc ile Video Montaj Teknikleri Ümit Tunç Kodlab / Bilgisayar-Program Eğitimi Dizisi,2014
Diğer Kaynaklar: creativecow.net

videocopilot.net

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
3) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin ön hazırlık (pre-production) kısmında araştırma yapabilme.
4) Görsel-işitsel medya ürünlerinin üretim sürecini ve aşamalarını açıklayabilme.
5) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama (production) kısmında nihai üründe kullanılmak üzere görsel-işitsel kayıt araçlarından faydalanarak kayıt yapabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim sürecinde kullanılan (ışık setleri, kamera aparatları, masaüstü yazılımları vb) ekipmanların işlevlerini açıklayabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama sonrası (post-production) kısmında verili materyalleri kurgulayabilme.
7) Temel düzeyde ışık ekipmanları kullanabilme ve ışıklandırma yapabilme.
8) Temel düzeyde görsel efekt uygulayabilme.
9) Üretim türüne bağlı olarak, araştırma yazısı, senaryo, rapor, bütçe gibi belgeleri hazırlayabilme.
10) Radyo ve televizyon alanında proje geliştirebilme.
11) Film ve televizyon teknolojileri ve bu teknolojilerin gelişimine yönelik araştırma yapabilme.
12) Medya etrafında şekillen kültürü ve radyo ve televizyonun etkileşim içerisinde olduğu kültürel öğeleri eleştirel bakış açısıyla tartışabilme.
13) Film ve televizyon tarihi ve kültürü içerisinde yer alan klasik ve güncel filmleri, televizyon yapımları ve olguları eleştirel bir yaklaşımla tartışabilme.
14) Film dili kavramını, ilkelerini ve film dilinin öğelerini açıklayabilme.
15) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer almaları sayesinde, farklı meslek ve görevlere sahip kişiler ile yapılan projelerde yer alan diğer kişilerle iletişim kurabilme.
16) Bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda etik kavramını eleştirel bir gözle açıklayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
3) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin ön hazırlık (pre-production) kısmında araştırma yapabilme.
4) Görsel-işitsel medya ürünlerinin üretim sürecini ve aşamalarını açıklayabilme. 5
5) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama (production) kısmında nihai üründe kullanılmak üzere görsel-işitsel kayıt araçlarından faydalanarak kayıt yapabilme.
6) Görsel-işitsel medya üretim sürecinde kullanılan (ışık setleri, kamera aparatları, masaüstü yazılımları vb) ekipmanların işlevlerini açıklayabilme. 5
6) Görsel-işitsel medya üretim süreçlerinin uygulama sonrası (post-production) kısmında verili materyalleri kurgulayabilme.
7) Temel düzeyde ışık ekipmanları kullanabilme ve ışıklandırma yapabilme.
8) Temel düzeyde görsel efekt uygulayabilme. 4
9) Üretim türüne bağlı olarak, araştırma yazısı, senaryo, rapor, bütçe gibi belgeleri hazırlayabilme.
10) Radyo ve televizyon alanında proje geliştirebilme.
11) Film ve televizyon teknolojileri ve bu teknolojilerin gelişimine yönelik araştırma yapabilme. 5
12) Medya etrafında şekillen kültürü ve radyo ve televizyonun etkileşim içerisinde olduğu kültürel öğeleri eleştirel bakış açısıyla tartışabilme. 4
13) Film ve televizyon tarihi ve kültürü içerisinde yer alan klasik ve güncel filmleri, televizyon yapımları ve olguları eleştirel bir yaklaşımla tartışabilme. 4
14) Film dili kavramını, ilkelerini ve film dilinin öğelerini açıklayabilme. 5
15) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer almaları sayesinde, farklı meslek ve görevlere sahip kişiler ile yapılan projelerde yer alan diğer kişilerle iletişim kurabilme. 4
16) Bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda etik kavramını eleştirel bir gözle açıklayabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100