Elektrik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ELC104
Ders İsmi: Sayısal Elektronik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLAY ERDOĞAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ALİ TOPRAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel sayısal kavramlar, Boolean kanunları ve mantık devreleri, toplayıcı devreleri, kodlayıcı/kodçözücü, çoklayıcı/azaltıcı uygulama devreleri, Flip flop yapısı ve uygulamaları, konularının kavranması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Sayı sistemleri, Boolean kanunları ve mantık kapıları ve devreleri, mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi, toplama devreleri, Karnaugh haritası, kod çözücü ve uygulama devreleri, çoklayıcı ve azaltıcı (Mux,Demux) devreleri, Flip Flop temel yapısı ve çeşitleri

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İkili, sekizli, onlu ve onaltılı sayı sistemlerini birbirine dönüştürüp bu sistemler ile aritmetik işlemler yapılabilme.
2) Mantık kapılarının fonksiyonlarını açıklayabilme ve uygulama yapabilme becerisi.
3) Boolean kanunlarını öğrenme ve Karnaugh haritası ile sadeleştirme işlem yapabilme
4) Yarım toplayıcı ve tam toplayıcı kullanarak paralel toplayıcı dizayn edebilme.
5) Multiplexer (Çoklayıcılar-Veri Seçiciler), Demultiplexer(veri dağıtıcılar-azaltıcılar) ve kod çözücü kullanarak mantıksal sorunları açıklayabilme.
6) Flip-flopların yükselen kenar, düşen kenar ve yüzey tetikleme çeşitlerini tanır. RS flip-flop, JK flip-flop, D flip-flop‘un zaman şemasını, mantıksal sembolünü ve doğruluk tablosunu hazırlayabilme ve uygulama yapabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders oryantasyonu, öğrencilerle tanışma ve dersin işlenme yöntemi. Sayı sistemlerine giriş. “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
2) İkili, sekizli, onlu ve onaltılı sayı sistemleri “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
3) Mantık kapıları; DEĞİL(NOT), VE(AND), VEYA(OR) kapıları ve uygulamaları “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
4) Mantık kapıları; NAND, NOR, EXOR, EXNOR kapıları ve uygulamaları “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
5) Boolean kanunları ve uygulamalar “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
6) DE MORGAN teoremi ve uygulamaları “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
7) Karnaugh haritası çizme ve sadeleştirme yöntemleri “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
8) Ara sınav
9) Yarım ve tam toplayıcılar “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
10) Kod çözücüler “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
11) Multiplexers (veri seçiciler) “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
12) Azaltıcılar – Veri Dağıtıcılar (Demultiplexers) “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
13) Flip flop temelleri, SR flip flop “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
14) D flip flop, JK flip flop ve uygulamaları “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Sayısal Elektronik” Mustafa Engin, Dilşad Engin Ege Üni. Yayınları
Diğer Kaynaklar: "Digital Design", 2018, M. Morris R. Mano

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik devre ve bileşenlerinin temel ilke ve prensiplerini öğrenmenin yanı sıra, çeşitli devre çözümleri için gerekli olan yöntemleri öğrenir.
2) Elektrik ve Manyetizma ile ilgili temel düzeydeki gerekli teorik bilgiye ve bu bilgiyi kullanabilmesi için gerekli olan matematiksel bilgiye sahip olur.
4) Bilgisayar destekli tesisat projeleri çizebilir. Elektrik tesisat projelerini okur, düzenler ve çizer. Proje için gerekli malzeme ve teçhizatın miktar ve niteliklerini tespit edebilir. İlgili yönetmelikler ile ulusal ve uluslararası standartları bilir ve uygular.
5) Endüstride kullanılan elektrik makinelerinin temel makine parametrelerini, çalışma prensiplerini, karakteristik özelliklerini bilir, bu makineleri sınıflandırabilir ve sektörde ihtiyaç duyulan alana göre makine seçimi yapabilir.
6) Elektrik enerjisinin üretim yöntemlerini, iletimi ve dağıtımını , iletimi ve dağıtımı aşamasında karşılaşabileceği muhtemel problemleri ve bu problemlere karşı hangi ekipmanlar ile nasıl müdahale etmesi gerektiğini bilir.
7) Bireysel proje geliştirme bilinci ve bir grup çalışmasında ekip üyeleri arasında kendisine düşen görevleri yerine getirme bilinci kazanır.
8) Çalışma hayatında karşılaşabileceği sorunları tanıyabilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme becerisini kazanır.
9) Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek seviyede İngilizce dilini kullanabilirler.
10) Temel düzeyde bilgisayar kullanımı bilgisine sahip olur. Kendi meslek alanı ile ilgili bilgisayar destekli sunum yapabilme kabiliyeti kazanır.
11) İş güvenliği, iş kazaları ve işçi sağlığı ile ilgili gerekli bilgilere sahip olma ve uygulama bilinci kazanır.
12) Bilim ve teknolojik yenilikleri takip edebilme bilinci kazanır.
13) Düşüncelerini özgür bir şekilde ifade edebilirler. Yazılı ve sözlü olarak anlatım becerisi kazanmanın yanı sıra, doğru ve etkili iletişim kurma tekniklerini öğrenirler. Yaşadığı toplumun tarihsel ve kültürel birikimine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik devre ve bileşenlerinin temel ilke ve prensiplerini öğrenmenin yanı sıra, çeşitli devre çözümleri için gerekli olan yöntemleri öğrenir.
2) Elektrik ve Manyetizma ile ilgili temel düzeydeki gerekli teorik bilgiye ve bu bilgiyi kullanabilmesi için gerekli olan matematiksel bilgiye sahip olur.
4) Bilgisayar destekli tesisat projeleri çizebilir. Elektrik tesisat projelerini okur, düzenler ve çizer. Proje için gerekli malzeme ve teçhizatın miktar ve niteliklerini tespit edebilir. İlgili yönetmelikler ile ulusal ve uluslararası standartları bilir ve uygular.
5) Endüstride kullanılan elektrik makinelerinin temel makine parametrelerini, çalışma prensiplerini, karakteristik özelliklerini bilir, bu makineleri sınıflandırabilir ve sektörde ihtiyaç duyulan alana göre makine seçimi yapabilir.
6) Elektrik enerjisinin üretim yöntemlerini, iletimi ve dağıtımını , iletimi ve dağıtımı aşamasında karşılaşabileceği muhtemel problemleri ve bu problemlere karşı hangi ekipmanlar ile nasıl müdahale etmesi gerektiğini bilir.
7) Bireysel proje geliştirme bilinci ve bir grup çalışmasında ekip üyeleri arasında kendisine düşen görevleri yerine getirme bilinci kazanır.
8) Çalışma hayatında karşılaşabileceği sorunları tanıyabilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme becerisini kazanır.
9) Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek seviyede İngilizce dilini kullanabilirler.
10) Temel düzeyde bilgisayar kullanımı bilgisine sahip olur. Kendi meslek alanı ile ilgili bilgisayar destekli sunum yapabilme kabiliyeti kazanır.
11) İş güvenliği, iş kazaları ve işçi sağlığı ile ilgili gerekli bilgilere sahip olma ve uygulama bilinci kazanır.
12) Bilim ve teknolojik yenilikleri takip edebilme bilinci kazanır.
13) Düşüncelerini özgür bir şekilde ifade edebilirler. Yazılı ve sözlü olarak anlatım becerisi kazanmanın yanı sıra, doğru ve etkili iletişim kurma tekniklerini öğrenirler. Yaşadığı toplumun tarihsel ve kültürel birikimine sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %