Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC104
Ders İsmi: Türk Medya Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, basının (süreç içerisinde radyo, tv ve internetin eklenmesiyle medyanın) egemen siyasi, sosyal ve ekonomik politikalarla dünya genelinde ve Türkiye özelinde doğuşu, gelişimi ve etkileşimini ele almaktır.
Dersin İçeriği: Ders, demokratik bir toplum için hayati önem taşıyan medya tarihinin Türkiye ve batıdaki süreçle karşılaştırmalı olarak anlatılmasını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türkiye’de ve dünyada medyanın tarihsel süreç içerisindeki gelişimini bilir,
2) Medya tarihini öğrenirken medyanın söylemini, toplumun siyasal, sosyolojik ve ekonomik gerçekliği çerçevesinde kavrar,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Medya söylemini medya mülkiyeti bağlamında analiz edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Medya tarihine yönelik eleştirel düşünme kabiliyeti kazanır,
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tarihsel süreç içinde medyanın dönüşümünü diğer tüm yapı ve kurumlarla etkileşimi açısından değerlendirebilir,
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gazetecilik Olgusu (mesleğin doğuşu, ilk gazeteler, basım evleri ve ilk sansür) Konulara ilişkin ön okumalar
2) Osmanlı’da Basının Doğuşu (İlk Türkçe gazeteler) Konulara ilişkin ön okumalar
3) Gazeteciliğin Gelişim Süreçlerinde Akımlar: Liberal Dönem (ABD, İngiltere, Fransa) Konulara ilişkin ön okumalar
4) Liberal Dönemde Osmanlı Basını Konulara ilişkin ön okumalar
5) Totaliter Rejimler Dönemi (dünya savaşları, cumhuriyetin ilk yılları) Konulara ilişkin ön okumalar
6) Toplumsal (Sosyal) Sorumluluk Dönemi (yeni dünya düzeni, basında özdenetim, örgütlenme) Konulara ilişkin ön okumalar
7) Toplumsal (Sosyal) Sorumluluk Dönemi (Türk basınında özdenetim, örgütlenme, askeri müdahale dönemleri) Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı 7 hafta anlatılan tüm konular
9) Neoliberalizm Etkisinde Dönüşüm (küreselleşme, deregülasyon) Çeşitli araştırmalar, haberler ve köşe yazıları
10) Etik Kodların İhlali ve Yeni Kavramlar Çeşitli köşe yazıları ve haberler.
11) 2001 Krizi Sonrası Türk Medyası Çeşitli köşe yazıları ve haberler
12) Medyada Kutuplaşma Köşe yazıları, haberler, çeşitli uluslararası araştırmalar
14) Türkiye'de Medya Mülkiyeti ve Medyanın Durumuna İlişkin Uluslararası Araştırmalar Köşe yazıları, haberler, çeşitli uluslararası araştırmalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Not available
Diğer Kaynaklar: Nur Esra Atmaca, Gazeteciliğin Dönüşümü ve Türkiye’nin Basın Profili, Libra, İstanbul, 2019.
Belkıs Ulusoy Nalcıoğlu, Osmanlı’da Muhalif Basının Doğuşu, Yeditepe, İstanbul, 2013.
Jean-Noel Jeanneney, Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, Yapı Kredi, İstanbul, 1998.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 5
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 5
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 5
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 5
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 5
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 3
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 3
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 5
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 5
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100