Mimari Restorasyon | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ARR111 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlık Tarihi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, mimarlığın ilk çağlardan bugüne hangi süreçlerden geçerek dönüştüğünü, bu süreçlere etki eden kültürel, sosyal, siyasal, ekonomik, teknolojik olayları incelemeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, Mısır, Yunan, Roma, Erken Hristiyanlık, Bizans, Romanesk, Gotik, Rönesans, Barok, Rokoko, Aydınlanma dönemlerindeki ve 19. ve erken 20. yüzyıldaki mimarlıkların ve bunları ortaya çıkartan tarihsel, kültürel, sosyal, ekonomik siyasal nedenlerin anlatımını kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mimarlık Tarihine Giriş: Kavramlar | Konulara ilişkin ön okumalar. Vitrivius, Mimarlık Üzerine, Çev. Çiğdem Dürüşken, Alfa Yayıncılık, 2017. |
2) | Mimarlığın Ortaya Çıkışı | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. |
3) | Antik Dönem: Mısır Mimarlığı | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. |
4) | Antik Dönem: Yunan Mimarlığı | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
5) | Antik Dönem: Roma Mimarlığı | Konulara ilişkin ön okumalar Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
6) | Erken Hristiyanlık- Bizans Mimarlığı | Konulara ilişkin ön okumalar Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
7) | Romanesk Mimarlık | Konulara ilişkin ön okumalar Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
8) | Vize Sınavı | Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
9) | Gotik Mimarlık | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
10) | Rönesans Dönemi | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
11) | Barok ve Rokoko | Konuya ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
12) | Aydınlanma Çağı | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
13) | XIX. Yüzyılda Mimarlık | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
14) | Erken XX. Yüzyıl | Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. (Leland M. Roth, Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning, 1993) Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. Bülent Özer, Kültür, Sanat, Mimarlık, YEM, İstanbul, 2000. Carol Davidson Cragoe, Binalar Nasıl Okunur?, YEM, İstanbul, 2011. Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, İstanbul, 1998. M. Gül Akdeniz, Tarih Öncesi ve İlk Çağ Mimarlığı, 1. Baskı, 2016. Jeremy Melvin, İzmler Mimarlığı Anlamak, YEM, İstanbul, 2015. |
Diğer Kaynaklar: | Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. (Leland M. Roth, Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning, 1993) Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011. Bülent Özer, Kültür, Sanat, Mimarlık, YEM, İstanbul, 2000. Carol Davidson Cragoe, Binalar Nasıl Okunur?, YEM, İstanbul, 2011. Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, İstanbul, 1998. M. Gül Akdeniz, Tarih Öncesi ve İlk Çağ Mimarlığı, 1. Baskı, 2016. Jeremy Melvin, İzmler Mimarlığı Anlamak, YEM, İstanbul, 2015. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme | ||||||||||||||||
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme, | ||||||||||||||||
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme, | ||||||||||||||||
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme | ||||||||||||||||
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, | ||||||||||||||||
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, | ||||||||||||||||
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme | ||||||||||||||||
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, | ||||||||||||||||
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme, | ||||||||||||||||
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. | ||||||||||||||||
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme, | ||||||||||||||||
12) Araştırma raporu hazırlayabilme, | ||||||||||||||||
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme | ||||||||||||||||
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme | ||||||||||||||||
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme | ||||||||||||||||
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma | ||||||||||||||||
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme | |
2) | Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme, | |
3) | Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme, | |
4) | Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme | |
5) | Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, | |
6) | Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, | |
7) | Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme | |
8) | Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, | |
9) | Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme, | |
10) | Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. | |
11) | Grupla çalışma becerisi kazanabilme, | |
12) | Araştırma raporu hazırlayabilme, | |
13) | Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme | |
14) | Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme | |
15) | Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme | |
16) | Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma | |
17) | Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |