Dersin Amacı: |
Bu ders, temel Yapay Zeka öğrenimi problemleri bağlamında yararlılıklarına doğrudan işaret ederek matematiksel kavramlara duyulan ihtiyacı ortaya çıkartarak ve de temel Yapay Zeka kavramlarının matematiksel temellerini ön plana alarak; bilgileri tek bir yerde toplayıp, beceri boşluğunu daraltmayı hatta tam olarak kapatmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Matrisler ve Lineer Denklem Sistemleri ve çözümleri, Gradyan, yerel/küresel maksimum ve minimum, eyer noktası, dışbükey fonksiyonlar, gradyan iniş algoritmaları- toplu, mini yığın, stokastik, performans karşılaştırmaları, Klasik ve dışbükey optimizasyon, Merkez Makine Öğrenmesi Problemleri/Data analizi ve Modeller, Merkez Makine Öğrenmesi Problemleri/Lineer Regresyon, Sayısal hesaplama , Boole Cebri ve Karar Ağaçları, Algoritmalar ve İstatistikler, Yapay Zeka Case Studies. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş ve Motivasyon |
Ders Notları |
2) |
Matematik Temeller/Lineer Cebir> Matrisler ve Lineer Denklem Sistemleri ve çözümleri |
Ders Notları |
3) |
Matematik Temeller/Lineer Cebir> Vektör Uzayları ve Lineer Bağımsızlık |
Ders Notları |
4) |
Matematik Temeller/Matris Ayrışımları>Determinantlar, Öz değer ve Öz vektörler |
Ders Notları |
5) |
Gradyan, yerel/küresel maksimum ve minimum, eyer noktası, dışbükey fonksiyonlar, gradyan iniş algoritmaları- toplu, mini yığın, stokastik, performans karşılaştırmaları |
Ders Notları |
6) |
Vektör Analizi |
Ders Notları |
7) |
Olasılık ve Dağılımlar |
Ders Notları |
8) |
Ara Sınav |
Ders Notları |
9) |
Klasik ve dışbükey optimizasyon |
Ders Notları |
10) |
Merkez Makine Öğrenmesi Problemleri/Data analizi ve Modeller |
Ders Notları |
11) |
Merkez Makine Öğrenmesi Problemleri/Lineer Regresyon |
Ders Notları |
12) |
Sayısal hesaplama |
Ders Notları |
13) |
Boole Cebri ve Karar Ağaçları |
Ders Notları |
14) |
Algoritmalar ve İstatistikler |
Ders Notları |
15) |
Final |
Ders Notları |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
|
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
|