Elektrik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ELC207
Ders İsmi: Aydınlatma Sistemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. EMİNE CEREN DOĞAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. FEYZA TURAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin aydınlatma sistemleri hakkında bilgi sahibi olması ve iç, dış ve endüstriyel alanlarda aydınlatma proje tasarımları yapabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği; Aydınlatma tekniğine giriş: Amaçları ve Uygulamaları, Aydınlatma teknikleri ile ilgili temel tanımlar, Aydınlatma türleri, Armatürler, Lambalar, Aydınlatma Sistemleri, Aydınlatma sistemleri ve Enerji Verimliliği, Aydınlatmanın insan vücudu, ruh hali, performansı .. vs. üzerine etkisi, Aydınlatma hesabı, İç aydınlatma sistemleri, Dış Aydınlatma Sistemleri, Endüstriyel Aydınlatma Sistemleri, Dialux programı ile aydınlatma proje uygulamasından oluşmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Aydınlatma tekniği Amaçları ve Uygulamalarını öğrenir.
2) Aydınlatma teknikleri ile ilgili temel tanımları bilir.
3) Aydınlatma türlerini öğrenir.
4) Armatürler, Lambaları tanır.
5) Aydınlatma sistemleri ve Enerji Verimliliği, Aydınlatmanın insan vücudu, ruh hali, performansı .. vs. üzerine etkisini bilir.
6) Ergonomik Aydınlatma kavramı ve ELI hesaplama yöntemi, Aydınlatma hesabını öğrenir
7) İç aydınlatma sistemlerini öğrenir.
8) Ara Sınav (Vize)
9) Dış Aydınlatma Sistemlerini öğrenir.
10) Endüstriyel Aydınlatma Sistemlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dialux programını öğrenir.
2) Dialux ile aydınlatma tasarımını öğrenir.
3) Dialux programı ile aydınlatma proje uygulaması yapabilir.
4) Dialux programı ile aydınlatma proje uygulaması yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aydınlatma nedir?, Aydınlatma Tekniği nedir?, Geçmişten günümüze aydınlatma araçları, İyi bir aydınlatmanın sağlayacağı faydalar, Işık ve Görme, Aydınlatmanın Konusu ve Amacı Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
2) Aydınlatma teknikleri ile ilgili temel tanımlar Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
3) Aydınlatma türleri Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
4) Armatürler, Lambalar, Aydınlatma Sistemleri Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
5) Aydınlatma sistemleri ve Enerji Verimliliği Aydınlatmanın insan vücudu, ruh hali, performansı vs. üzerine etkisi Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
6) Ergonomik Aydınlatma kavramı ve ELI hesaplama yöntemi, Aydınlatma hesabı Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
7) İç aydınlatma sistemleri Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
8) Ara Sınav (Vize)
9) Dış Aydınlatma Sistemleri Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
10) Endüstriyel Aydınlatma Sistemleri Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
11) Dialux programı anlatımı Konulara ilişkin ön okumalar
12) Dialux ile aydınlatma tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
13) Dialux programı ile aydınlatma proje uygulaması Konulara ilişkin ön okumalar
14) Dialux programı ile aydınlatma proje uygulaması Konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye
Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain
Aydınlatma Tazarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Biersen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA
Diğer Kaynaklar: Aydınlatma Tekniği, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, "Birsen Yayınevi, 1998, İstanbul/ Türkiye
Lighting Engineering, R.H.Simons, A.R. Bean, Reed Educational and Professional Publishing, Woburn / Great Britain
Aydınlatma Tazarımı ve Proje Uygulamaları, Adem Ünal, Biersen Yayınevi, 2009, İstanbul/ Türkiye 4) IESNA Lighting Handbook, İlluminating Engineering Society of North America Publishing, Ninth Edition, Editor Judith Block, 1999, New York/ USA

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik devre ve bileşenlerinin temel ilke ve prensiplerini öğrenmenin yanı sıra, çeşitli devre çözümleri için gerekli olan yöntemleri öğrenir.
2) Elektrik ve Manyetizma ile ilgili temel düzeydeki gerekli teorik bilgiye ve bu bilgiyi kullanabilmesi için gerekli olan matematiksel bilgiye sahip olur.
4) Bilgisayar destekli tesisat projeleri çizebilir. Elektrik tesisat projelerini okur, düzenler ve çizer. Proje için gerekli malzeme ve teçhizatın miktar ve niteliklerini tespit edebilir. İlgili yönetmelikler ile ulusal ve uluslararası standartları bilir ve uygular.
5) Endüstride kullanılan elektrik makinelerinin temel makine parametrelerini, çalışma prensiplerini, karakteristik özelliklerini bilir, bu makineleri sınıflandırabilir ve sektörde ihtiyaç duyulan alana göre makine seçimi yapabilir.
6) Elektrik enerjisinin üretim yöntemlerini, iletimi ve dağıtımını , iletimi ve dağıtımı aşamasında karşılaşabileceği muhtemel problemleri ve bu problemlere karşı hangi ekipmanlar ile nasıl müdahale etmesi gerektiğini bilir.
7) Bireysel proje geliştirme bilinci ve bir grup çalışmasında ekip üyeleri arasında kendisine düşen görevleri yerine getirme bilinci kazanır.
8) Çalışma hayatında karşılaşabileceği sorunları tanıyabilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme becerisini kazanır.
9) Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek seviyede İngilizce dilini kullanabilirler.
10) Temel düzeyde bilgisayar kullanımı bilgisine sahip olur. Kendi meslek alanı ile ilgili bilgisayar destekli sunum yapabilme kabiliyeti kazanır.
11) İş güvenliği, iş kazaları ve işçi sağlığı ile ilgili gerekli bilgilere sahip olma ve uygulama bilinci kazanır.
12) Bilim ve teknolojik yenilikleri takip edebilme bilinci kazanır.
13) Düşüncelerini özgür bir şekilde ifade edebilirler. Yazılı ve sözlü olarak anlatım becerisi kazanmanın yanı sıra, doğru ve etkili iletişim kurma tekniklerini öğrenirler. Yaşadığı toplumun tarihsel ve kültürel birikimine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik devre ve bileşenlerinin temel ilke ve prensiplerini öğrenmenin yanı sıra, çeşitli devre çözümleri için gerekli olan yöntemleri öğrenir.
2) Elektrik ve Manyetizma ile ilgili temel düzeydeki gerekli teorik bilgiye ve bu bilgiyi kullanabilmesi için gerekli olan matematiksel bilgiye sahip olur.
4) Bilgisayar destekli tesisat projeleri çizebilir. Elektrik tesisat projelerini okur, düzenler ve çizer. Proje için gerekli malzeme ve teçhizatın miktar ve niteliklerini tespit edebilir. İlgili yönetmelikler ile ulusal ve uluslararası standartları bilir ve uygular.
5) Endüstride kullanılan elektrik makinelerinin temel makine parametrelerini, çalışma prensiplerini, karakteristik özelliklerini bilir, bu makineleri sınıflandırabilir ve sektörde ihtiyaç duyulan alana göre makine seçimi yapabilir.
6) Elektrik enerjisinin üretim yöntemlerini, iletimi ve dağıtımını , iletimi ve dağıtımı aşamasında karşılaşabileceği muhtemel problemleri ve bu problemlere karşı hangi ekipmanlar ile nasıl müdahale etmesi gerektiğini bilir.
7) Bireysel proje geliştirme bilinci ve bir grup çalışmasında ekip üyeleri arasında kendisine düşen görevleri yerine getirme bilinci kazanır.
8) Çalışma hayatında karşılaşabileceği sorunları tanıyabilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme becerisini kazanır.
9) Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek seviyede İngilizce dilini kullanabilirler.
10) Temel düzeyde bilgisayar kullanımı bilgisine sahip olur. Kendi meslek alanı ile ilgili bilgisayar destekli sunum yapabilme kabiliyeti kazanır.
11) İş güvenliği, iş kazaları ve işçi sağlığı ile ilgili gerekli bilgilere sahip olma ve uygulama bilinci kazanır.
12) Bilim ve teknolojik yenilikleri takip edebilme bilinci kazanır.
13) Düşüncelerini özgür bir şekilde ifade edebilirler. Yazılı ve sözlü olarak anlatım becerisi kazanmanın yanı sıra, doğru ve etkili iletişim kurma tekniklerini öğrenirler. Yaşadığı toplumun tarihsel ve kültürel birikimine sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %