Antrenörlük Eğitimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CTR302
Ders İsmi: Sporda Beslenme ve Ergojenik Yardım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HALUK SAÇAKLI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. HALUK SAÇAKLI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere, sporda kullanılan ergojenik yardımcıları ve kullanım alanlarını açıklayabilecek ve spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenleyebilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; Sporcuların vücut kompozisyonu ve ağırlık dengesi, enerji/makro-mikro besin ögeleri gereksinimleri, antrenmanda beslenme, ergojenik yardım, özel durumlarda spor ve beslenme konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sporda performansı geliştiren süreçleri tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Genel beslenme ilkelerini ve sporculara yönelik besin kaynaklarını açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sporda ergojenik yardımcıları tanır (recognize), uygulama alanlarını ve yöntemlerini tartışır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak beslenme programlarının içeriğini inceler ve performans durumuna yönelik uygunluğunu değerlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Savunma sistemimizi nasıl güçlendireceğiz? Konuya ilişkin ön okumalar
2) Sporda beslenme Konuya ilişkin ön okumalar
3) Sporcuların beslenme ilkeleri Konuya ilişkin ön okumalar
4) Enerji oluşumu Konuya ilişkin ön okumalar
5) Müsabaka öncesi beslenme nasıl olmalı? Konuya ilişkin ön okumalar
6) Müsabaka sonrası beslenme nasıl olmalı? Konuya ilişkin ön okumalar
7) Kas kütlesini artırmak için egzersiz öncesi ve sonrası beslenme nasıl olmalı? Konuya ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI 7. haftaya kadar anlatılan tüm konular
9) Sporda ergojenik yardım nasıl olmalı? Konuya ilişkin ön okumalar
10) Egzersizde suyun önemi Konuya ilişkin ön okumalar
11) Yeme bozuklukları ve dengesiz beslenme Konuya ilişkin ön okumalar
12) Egzersiz ve kardiovasküler hastalıklar Konuya ilişkin ön okumalar
13) Kas yapayım derken sağlığınız bozmayın. Konuya ilişkin ön okumalar
14) Çocuklarda şişmanlık Konuya ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI 14. haftaya kadar anlatılan tüm konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ersoy, G. (2004). Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme ile ilgili temel ilkeler: sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Konopka, P. (2000). Spor Beslenmesi Çeviri. Hale Harputluoğlu. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
Peker, S. (1996). Sporda Beslenme. Gen Matbaacılık, Ankara.
Pehlivan, A. (2005). Sporda beslenme. Morpa Kültür Yayınları, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
2) Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
3) Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
2) Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
3) Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %