Çizgi Film ve Animasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CFA214
Ders İsmi: Sayısal Kurgu
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 1 0 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. LÜTFİCAN UMUT
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Muhammed Alparslan Özkardeş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere film ve video kurgusunun tarihi ve teknolojik gelişimini öğretmek ve profesyonel standartlarda film ve video kurgulayabilmeleri ve post prodüksiyon işlemlerini uygulayabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler, film ve televizyon kurgusunun teknolojik gelişimini ve kurgu için önemli olan organize ve planlı çalışmanın önemini öğrenecekler. Bir kurgucu, film yapım ekibinin önemli bir unsuru olarak, yaratıcılığa açık olan kurgu stil ve tekniklerini geliştirerek bunu projelere yansıtabilecektir. Mesleki bağlamda kurgu, eldeki görüntü ve seslerin amaçlanan hikayeye dönüşebilmesi için detaya önem verme, dijital teknoloji bilgisi ve yönetmenle işbirliği içinde çalışabilmek gibi özellikler gerektirir. Bu konuda başarılı olabilmeleri için, öğrencilerden diğerleriyle profesyonelce bir iş birliği içinde çalışabilmeleri beklenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Film ve videoda kurgu teknoloji ve uygulamalarının tarihsel gelişimini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Film ve video kurgusu yapabilir.
2) Kurgu için gerekli koşulları organize edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kendi yaptığı kurgu çalışmalarını değerlendirebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kurgu nedir, kurgu neden yapılır? Kurgucunun film yapımındaki rolü nedir? Derse giriş. Konulara ilişkin ön okumalar
2) Film kurgusunun tarihsel gelişimi: Kuleshov, Eisenstein, Pudovkin, Griffith Konulara ilişkin ön okumalar
3) Filmler üzerinde incelemeler. Filmsel zaman ve filmsel mekanın kurulması. Adobe Premiere yazılımının ara yüzüne genel bir bakış. Konulara ilişkin okumalar ve film izleme.
4) Proje ve sekans ayarları. Çözünürlük, kare sayısı, codec bilgileri. Konulara ilişkin okumalar
5) Basit kurguya giriş: In-out kurgu, Overwrite edit, insert edit, razor blade Program üzerinde ön çalışma.
6) 180 derece kuralı. Devamlılık. Örnek bir sahneyi kurgulamak. Konulara ilişkin ön okumalar
7) Birden fazla video ve ses kanalıyla çalışmak. Geçiş efektleri ve yazı animasyonları. Program üzerinde ön çalışma.
8) VİZE SINAVI Konulara ilişkin okumalar
9) Jump Cut, Devamlılık kurgusu, Paralel kurgu (çapraz kurgu) Video efektleri, Chroma keying Konulara ilişkin okumalar ve program üzerinde ön çalışma
10) Renk Düzeltme ve Grading Program üzerinde ön çalışma
11) Ses kurgusu ve miksi, gürültü temizleme (ses filtreleri), ses geçişleri Program üzerinde ön çalışma.
12) Ses filtreleri ve ses miksajı üzerine ileri teknikler ÖDEV: Bir animasyon filminin ses tasarımını yapmak Program üzerinde ön çalışma.
13) Çoklu kamera görüntüsü kurgulama Program üzerinde ön çalışma.
14) Çıktı alma ve video dosyalarını transcode etme, codecler Program üzerinde ön çalışma.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Adobe Premiere Pro Cc ile Video Montaj Teknikleri, Ümit Tunç, Kodlab / Bilgisayar-Program Eğitimi Dizisi, 2014
Diğer Kaynaklar: Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği, Cem Yıldırım, Urzeni Yayınları, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Çizgi Film ve Animasyon’un tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
2) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
3) Etik, eleştirel düşünce ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
4) Çizgi Film ve Animasyonun kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olmaktadır.
5) Çizgi Film ve Animasyon alanlarındaki türlere, üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
6) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; alanındaki gelişmeleri izler.
10) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
11) Alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
12) Çizgi Film ve Animasyon alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
13) Çizgi Film ve Animasyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan yazılım, cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
14) Çizgi Film ve Animasyon alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.
15) Çizgi Film ve Animasyon alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çizgi Film ve Animasyon’un tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine sahiptir. 5
2) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 3
3) Etik, eleştirel düşünce ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
4) Çizgi Film ve Animasyonun kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olmaktadır. 2
5) Çizgi Film ve Animasyon alanlarındaki türlere, üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 5
6) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme yetkinliğine sahiptir. 5
8) Uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 5
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; alanındaki gelişmeleri izler.
10) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
11) Alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
12) Çizgi Film ve Animasyon alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
13) Çizgi Film ve Animasyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan yazılım, cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 4
14) Çizgi Film ve Animasyon alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 5
15) Çizgi Film ve Animasyon alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %