Çizgi Film ve Animasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CFA208
Ders İsmi: Çağdaş Sanat
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞENAY ALSAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ŞENAY ALSAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İki yarıyıl olarak işlenen bu ders; çağdaş sanat akımlarının, sanatçıların incelenmesi ve slaytlar eşliğinde eleştirel bir yaklaşım ile anlatılmaktadır.
Dersin İçeriği: 20.yy ‘dan Günümüze modern Sanat: Ürünlerin Tarihsel Gelişiminin Tanıtılması; Ekspresyonizm Sanat akımından Başlayarak Günümüzdeki Çağdaş Uygulamalara Kadar Batı’daki Sanatsal Gelişmeleri Kronolojik Olarak İnceleme; 20.yy. Toplumsal ve siyasal yapısı, modern çağ, fovizm, expresyonizm, kübizm, fütürizm, dadaizm, sürrealizm, soyut sanat, pop art, kavramsal sanat akımları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çağdaş Sanat Kuramı dersinde, modernizmin ortaya çıkışı, evrimi, postmodernizm ve güncel sanatsal eğilimler kuramsal olarak incelenecektir. Böylece öğrencinin görsel ve zihinsel algısının zenginleşmesinin yanı sıra sanat hareketlerine ve sanat felsefesine, bir sanat eserini ayrıntılarıyla çözümleyebilecek kadar hakim olması amaçlanır.
2) 1.Çağdaş Sanat Kuramı dersinde, modernizmin ortaya çıkışı, evrimi, postmodernizm ve günce sanatsal eğilimler kuramsal olarak incelenecektir. Böylece öğrencinin görsel ve zihinsel algısının zenginleşmesinin yanı sıra sanat hareketlerine ve sanat felsefesine, bir sanat eserini ayrıntılarıyla çözümleyebilecek kadar hakim olması amaçlanır. 2. Öğrenciler çağdaş sanatın varoluş koşullarını ve felsefesini anlayarak eleştirel bir yaklaşım geliştirebilecekler, özgün bir sanatsal bakış açısına sahip olacaklardır.Bu dersle öğrencilere, kuramsal temellerini bilerek sanatı sorgulama, yapıtları değerlendirme, çözümleme ve eleştirme becerisi kazandırılması hedeflenir. Bu beceri meslek hayatlarında öğrencilerin kendi üretimlerini de olumlu yönde etkileyecek temel öğelerden biri olacaktır.Sanatsal ve kuramsal bir altyapı oluşumu, görsel algı gelişimi ve bir yapıtı çözümleme yetisi sayesinde öğrencilerin öncelikle "merak eden- sorgulayan" birer birey olmalarının yanı sıra donanımlı ve yaratıcı birer grafik tasarımcı olmaları amaçlanır. 3. Çağdaş sanatın bütün alanlarına yönelik temel kavramlara sahip olur. 4. Çağdaş Sanatı ve temel öğeleri; Sanatçı, Alıcı, Sanat Eseri kavramlarını bilir. 5. Sanatbilim Dalları: Sanat Teknikbilimi (Sanat Tarihi), Sanat Psikolojisi, Estetik, Sanat Sosyolojisi ve Sanat Felsefesi alanlarını bilir. 6. Çağdaş sanat eserlerini yorumlayabilir-eleştirebilir. 7. Sanat alanındaki eleştiri yöntemlerini bilir. 8. Eleştiri Yöntemleri, Teknik Eleştiri, Psikolojik Eleştiri, Estetik Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri ve Felsefi 9. 9. Eleştiri yöntemlerini kullanabilir. 10. Çağdaş sanat eserlerini çağdaş yaklaşımlarla yorumlayabilecektir.
3) Çağdaş sanatın bütün alanlarına yönelik temel kavramlara sahip olur.
4) Çağdaş Sanatı ve temel öğeleri; Sanatçı, Alıcı, Sanat Eseri kavramlarını bilir.
5) Sanatbilim Dalları: Sanat Teknikbilimi (Sanat Tarihi), Sanat Psikolojisi, Estetik, Sanat Sosyolojisi ve Sanat Felsefesi alanlarını bilir.
6) Sanat alanındaki eleştiri yöntemlerini bilir.
7) Eleştiri Yöntemleri, Teknik Eleştiri, Psikolojik Eleştiri, Estetik Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri ve Felsefi 9.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler çağdaş sanatın varoluş koşullarını ve felsefesini anlayarak eleştirel bir yaklaşım geliştirebilecek özgün bir sanatsal bakış açısına sahip olacaklardır. Bu dersle öğrencilere, kuramsal temellerini bilerek sanatı sorgulama, yapıtları değerlendirme, çözümleme ve eleştirme becerisi kazandırılması hedeflenir. Bu beceri meslek hayatlarında öğrencilerin kendi üretimlerini de olumlu yönde etkileyecek temel öğelerden biri olacaktır. Sanatsal ve kuramsal bir altyapı oluşumu, görsel algı gelişimi ve bir yapıtı çözümleme yetisi sayesinde öğrencilerin öncelikle "merak eden- sorgulayan" birer birey olmalarının yanı sıra donanımlı ve yaratıcı olmaları amaçlanır.
2) Çağdaş sanat eserlerini yorumlayabilir-eleştirebilir.
3) Eleştiri yöntemlerini kullanabilir.
4) Çağdaş sanat eserlerini çağdaş yaklaşımlarla yorumlayabilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çağdaş sanat akımlarına genel bakış. Konulara ilişkin ön okumalar
2) Empresyonizm Konulara ilişkin ön okumalar
3) Ekspresyonizm Konulara ilişkin ön okumalar
4) Klasizm Konulara ilişkin ön okumalar
5) Romantizm Die Brücke - ve Der Blaue Reiter Arts and Crafts Art nouveau sanat akımlarını tanıma sanatçıları Konulara ilişkin ön okumalar
6) Fovizm Konulara ilişkin ön okumalar
7) Kübizm Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı
9) Fütürizm, Fütürizm - Metafizik Resim sanat akımlarını tanıma sanatçıları hakkında bilgilendirme (Sanat yapıtlarını slaytlarla tanıma)Pop Art, Op Art Konulara ilişkin ön okumalar
10) Metafizik Resim Konulara ilişkin ön okumalar
11) Dadaizm Konulara ilişkin ön okumalar
12) Süprematizm - Dada - Bauhaus ekolünü tanıma sanatçıları hakkında bilgilendirme (Sanat yapıtlarını slaytlarla tanıma) Seminer Die Neue Sachlichkeit (Yeni nesnellik), - Konstrüktivizm - Art deco -Sürrealizm -- sanat akımlarını tanıma sanatçıları hakkında bilgilendirme (Sanat yapıtlarını slaytlarla tanıma) Konulara ilişkin ön okumalar
13) Action Painting(Eylem Resmi) Soyut dışavurumculuk - Aksiyon resmi (Action Painting) -resimsel soyutlama (painterly Abstraction) Konulara ilişkin ön okumalar
14) Land Art - Arazi sanatı - videoart sanat akımlarını tanıma sanatçıları hakkında bilgilendirme Kavramsal sanat -Performans sanatı - Fotogerçekçilik - sanat akımlarını tanıma sanatçıları hakkında bilgilendirme (Sanat yapıtlarını slaytlarla tanıma) Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şenay Alsan, Başlangıçtan Bu Yana Sanatın ve Yaratıcılığın Tarihi, Gece Yayınevi.
Diğer Kaynaklar: AYDIN, Mukadder Çakır, Sanatta Eleştirellik, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, 2002.
BOYDAŞ, Nihat, Sanat Eleştirisine Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2004.
ERİNÇ, M. Sıtkı, Sanatın Boyutları, I. Basım, Çınar Yayınları, İstanbul, 1998.
GERMANER, Semra, 1960 Sonrası Sanat, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1997.
HUISMAN, Denis, Estetik, Çeviren: Cem Muhtaroğlu, İletişim Yayınları, İstanbul, 1994.
İPŞİROĞLU, Nazan, Alımlama Boyutları ve Çeşitlemeleri 1-Resim, Papirüs Yayınları, İstanbul, 2000.
KLEE, Paul, Çağdaş Sanat Kuramı, Çeviren: Mehmet Dündar, Ürün Yayınları, Ankara, (?).
TİMUÇİN, Afşar, Estetik, Genişletilmiş 4. Baskı, Bulut Yayınları, İstanbul, 2000.
YETİŞKEN, Hülya, Estetiğin ABC’si, 2. Basım, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1998.
YOLCU, Enver, Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Nobel Yayınevi, İstanbul, 2004.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

3

4

5

7

8

2

6

9

10

Program Kazanımları
1) Çizgi Film ve Animasyon’un tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
2) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
3) Etik, eleştirel düşünce ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
4) Çizgi Film ve Animasyonun kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olmaktadır.
5) Çizgi Film ve Animasyon alanlarındaki türlere, üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
6) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme yetkinliğine sahiptir.
8) Uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; alanındaki gelişmeleri izler.
10) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
11) Alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
12) Çizgi Film ve Animasyon alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
13) Çizgi Film ve Animasyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan yazılım, cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
14) Çizgi Film ve Animasyon alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.
15) Çizgi Film ve Animasyon alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çizgi Film ve Animasyon’un tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine sahiptir. 1
2) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 3
3) Etik, eleştirel düşünce ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Çizgi Film ve Animasyonun kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olmaktadır.
5) Çizgi Film ve Animasyon alanlarındaki türlere, üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
6) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. 5
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme yetkinliğine sahiptir. 5
8) Uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 5
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; alanındaki gelişmeleri izler.
10) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
11) Alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
12) Çizgi Film ve Animasyon alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
13) Çizgi Film ve Animasyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan yazılım, cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
14) Çizgi Film ve Animasyon alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.
15) Çizgi Film ve Animasyon alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %