Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD120
Ders İsmi: Temel Tasarım II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
4 2 0 8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. TUĞBA RENKÇİ TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MELİS BOYACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, temel tasarım ilkelerini soyut kavramlarla birlikte düşünme yeteneğini ve görsel iletişim tasarımı teknikleri ve yaratıcı becerilerini geliştirmek, tasarım problemlerini çözebilmesine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders; kompozisyon ve tasarımın temel ilke ve ögelerini, çeşitli malzeme ve kullanım tekniklerini, renk teorisinin temel ilkelerini ve malzemelerin uygulanma pratiklerini, görsel sanatlarda dokunun yeri ve önemini, biçim (form), zemin biçim ilişkileri, form çağrışımları ve yeni formlar üretme, rölyef (kabartma), strüktür gibi iki ve üç boyutlu tasarım çalışmalarıyla temel tasarım kavram ve ilkelerinin teorik ve uygulamalı olarak araştırılması/öğrenilmesini kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sanat ve tasarımda soyutlama becerisini geliştirebilme
2) Renk kuramlarının temel ilkelerini kavrayabilme ve uygulamalarla tasarım sürecine aktarabilme
3) Tasarım araç gereçlerini kullanarak gerekli teknik becerileri kazanabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ayrıntı ve gözlem yatkınlığına bağlı olarak, çevresel görsel kaynakların detaylarını ayırt edebilme, doğadaki doğal ve yapay formları tasarım sürecine aktarabilme ve farklı tekniklerde uygulayabilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) Görsel algılama ve ifadenin geliştirilmesi ile sanat ve tasarım alanı ve diğer alanlar arasında, disiplinlerarası etkileşim kurabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş. Ders İçeriğinin Açıklanması Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
2) Nötr Renk Uygulamaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
3) Ton Çubuğu Uygulamaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
4) Renk Çemberi Uygulamaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
5) Yapay Obje ile Nötr Renk ve Kompozisyon Çalışması Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
6) Uyumlu Renk Armonilerine Göre Renk Araştırmaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
7) Uyumlu Renk Armonilerine Göre Kompozisyon Uygulamaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
8) Vize
9) Doku Kavramı ve Türleri, Sanatta Dokunun Yeri ve Önemi, Dokulu Objelerden Renkli Etütler Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
10) Doğal Obje Dokusundan Özgün Yüzey Araştırmaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
11) Doğal ve Yapay Obje Doku Araştırmalarından Simetrik ve Özgün Yüzey Oluşturma Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
12) Doğal Obje Doku Etüdünden Renkli Yüzey Yorum Çalışmaları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
13) Form Çağrışımları Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
14) Strüktür Konulara ilişkin sanat tarihinden ve günümüzden örneklerin incelenmesi
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Balcı, B Y. ve Say, N. (2003). Temel Sanat Eğitim. Ankara: YA-PA Yayınları.
Çellek, T. ve Sağocak, M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
Itten, J. (1975). Design and Form, Van Nostrand Reinhold.

Diğer Kaynaklar: Ambrose, G. ve Harris, P., (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, (Çev. B. Barhana), İstanbul: Literatür Yayınları.
Deliduman C. ve Orhon, B.İ. (2006). Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gerhun Yayıncılık.
Lupton, E. Ve Phillips, J.C. (2008). Graphic Design: The New Basics, Princeton: Architectural Press.
Genç, A. ve Sipahioğlu, A.(1990). Görsel Algılama Sanatta Yaratıcı Süreç, İzmir: Sergi Yayınları.
Odabaşı, A. H. (2006). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 4
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 3
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 5
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 3
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 5
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 5
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 5
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 3
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 5
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %