Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC301
Ders İsmi: İletişim Kuramları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AZİZ TAMER GÜLER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AZİZ TAMER GÜLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı iletişim disiplininin tarihsel sürecini incelerken, iletişim kuramlarını düşünce sistemleri ve düşünürler üstünden araştırıp, karşılaştırmalar yapıp, yorumlamaya çalışmaktır.
Dersin İçeriği: Ders; kitle, kitle iletişimi, kitle kültürü, Chicago Okulu, Frankfurt Okulu, iletişim kuramları, kitle iletişim modellerini kapsar

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kuram, kitle, kitle kültürü, kitle iletişimi gibi kavramları ayrıntılarıyla kavrayabilme
2) İletişimin ekonomi politiğine dair bilgi edinme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kitle iletişim modellerini tanıyabilme.
2) İletişim kuramlarının gelişimi sonrasında günümüzdeki teknolojiyle birlikte ortaya çıkan toplumsal dönüşüme dair saptamalarda bulunabilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) İletişim araştırmalarının ve kitle iletişim kuramlarının ilgi alanlarını saptayabilme
2) İletişim kuramlarını öğrenerek karşılaştırmalar yapabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kuram, Kitle, Kitle İletişimi, Kitle Kültürü, Paradigma gibi Kavramların Tanımı, Liberalizm ve Pozitivizm Kavramları Konulara ilişkin ön okumalar
2) Erken Dönem Kitle Toplumu Eleştirileri: Alexis de Tocqueville, F. Nietzsche, Le Bon, Ortega Y Gasset Konulara ilişkin ön okumalar
3) Pragmatizm ve Chicago Okulunun Felsefi Temelleri Konulara ilişkin ön okumalar
4) Chicago Okulu: Robert E. Park, İletişimin Merkeziliği, Sembolik Etkileşimcilik, Mead’in Benlik Kuramı, Howard Becker, Erving Goffman Konulara ilişkin ön okumalar
5) Kitle İletişim Araçları ve Güçlü Etkiler Paradigması, Walter Lippman ve Kamuoyu, Harold Lasswell ve Propaganda Eserlerinin İncelenmesi Konulara ilişkin ön okumalar
6) Sınırlı Etkiler Paradigması, Carl Hovland, İki Aşamalı Akış Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar Paradigması Konulara ilişkin ön okumalar
7) Güçlü Etkilere Geri Dönüş, Çerçeveleme Kuramı, Bağımlılık Kuramı, Suskunluk Sarmalı, George Gerbner, Yetiştirme Kuramı Konulara ilişkin ön okumalar
8) vize sınavı
9) Kitle İletişim Modelleri Konulara ilişkin ön okumalar
10) Eleştirel İletişim Kuramları: Frankfurt Okulu Konulara ilişkin ön okumalar
11) İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu Konulara ilişkin ön okumalar
12) İletişim ve Kültürün Ekonomi Politiği (Avrupa ve ABD’deki Yaklaşımlar) Konulara ilişkin ön okumalar
13) Teknolojik Paradigmalar, Harold Innıs, Daniel Lerner, Mc Luhan, Medya ve Modernite. Konulara ilişkin ön okumalar
14) Küresel(dijital)leşme ve İletişim: Genel Bir Bakış,Tartışma, Değerlendirme ve Tekrar Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Armand ve Michele Mattelard, İletişim Kuramları Tarihi, Çev. Merih Zıllıoğlu, İletişim Yayıncılık, 2016
Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları, İletişim Yayıncılık, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

4

3

6

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %