Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS108
Ders İsmi: İslam Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İslam tarihini siyasi, ekonomik ve kültürel tüm yönleriyle ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: İslam tarihinin kaynaklarını, İslam’ın ortaya çıkışı, yayılışı, ilk gazve ve seriiyyeler ile dört halife dönemi ele alınacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İslam medeniyetinin gelişim dönemlerini öğrenir
2) İslamiyet’in insanlığa ve geldiği coğrafyaya ne gibi yenilikler sunduğunu kavrayabilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İslam medeniyetinin doğuş aşamasını farklı boyutlarıyla yorumlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Dinleyici önünde İslam tarihi hakkında genel bilgiler sunabilirler.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İslam tarihinin önemi ve İslamiyet’ten önce Arap Yarımadası’nın sosyo-kültürel durumu M. Şemseddin Günaltay, İslam Öncesi Arap Tarihi Neşet Çağatay, İslam Öncesi Arap Tarihi Ve Cahiliye Çağı, Ankara, 1982 Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi I-IV. Ciltler, İstanbul, 1989 Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976 W. Barthold, F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi I-X. Ciltler, Ankara 1963
2) Hz. Muhammed’in (S.A.S.) çocukluk ve gençliği, İslam’ın doğuşu ve Mekke devri, Mekke’den çıkış yolu arama, Habeşistan’a hicret ve Taif çıkarmasıHz. Muhammed’in (S.A.S.) çocukluk ve gençliği, İslam’ın doğuşu ve Mekke devri, Mekke’den çıkış yolu arama, Habeşistan’a hicret ve Taif çıkarması Sabri Hizmetli, İslam Tarihi-İlk Dönem, Ankara, 2011 Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi, İslam Tarihi, İstanbul, 2011
3) Akabe biatları ve Medine’ye hicret, Medine sonrası sosyal hayatın tanzimi ve İslam Devleti’nin temellerinin atılması Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi I-IV. Ciltler, İstanbul, 1989 P.Hitti, Siyasi Ve Kültürel İslam Tarihi(Çev. S. Tuğ), İstanbul, 1989
4) İlk gazve ve seriyyelerin yapılış sebepleri, Bedir, Uhud ve hendek Savaşlarının sebep ve sonuçları Ahmet Cevdet Paşa, Kısas-I Enbiya Peygamberler Tarihi, İstanbul,1962-1963 Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976 W. Barthold, F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi I-X. Ciltler, Ankara 1963
5) Yahudilere karşı takip edilen siyaset, Hudeybiye Musalahası, Hayber ve Mekke’nin fethi Ahmet Cevdet Paşa, Kısas-I Enbiya Peygamberler Tarihi, İstanbul,1962-1963 Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976 W. Barthold, F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi I-X. Ciltler, Ankara 1963
6) Veda haccı ve Veda Hutbesinde verilen evrensel mesajlar, Hz. Muhammed’in(S.A.S.) vefatı Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi, İslam Tarihi, İstanbul, 2011 Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi I-IV. Ciltler, İstanbul, 1989
7) İslam’da devlet anlayışı ve hilafet müessesesi Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi, İslam Tarihi, İstanbul, 2011 Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi I-IV. Ciltler, İstanbul, 1989
8) Ara Sınav
9) Hilafet meselesi ve Hz. Ebubekir’in halife seçilmesi, irtidat olayları-yalancı peygamberler, Hz. Ebubekir Devri fetih hareketleri Ahmet Cevdet Paşa, Kısas-I Enbiya Peygamberler Tarihi, İstanbul,1962-1963 Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976
10) Hz. Ömer’in halife tayini, Hz Ömer Devri fütuhatı(İran-Irak-Suriye-Mısır) P.Hitti, Siyasi Ve Kültürel İslam Tarihi(Çev. S. Tuğ), İstanbul, 1989 Sabri Hizmetli, İslam Tarihi-İlk Dönem, Ankara, 2011 Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi, İslam Tarihi, İstanbul, 2011
11) Hz. Osman’ın halife seçilmesi, Hz. Osman Devri iç karışıklıklar, Hz. Osman’ın şehit edilmesi P.Hitti, Siyasi Ve Kültürel İslam Tarihi(Çev. S. Tuğ), İstanbul, 1989 Sabri Hizmetli, İslam Tarihi-İlk Dönem, Ankara, 2011 Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi, İslam Tarihi, İstanbul, 2011
12) Hz. Ali’nin halife seçilmesi ve Hz. Devri iç karışıklıklar(Cemel ve Sıffın Savaşları) P.Hitti, Siyasi Ve Kültürel İslam Tarihi(Çev. S. Tuğ), İstanbul, 1989 Sabri Hizmetli, İslam Tarihi-İlk Dönem, Ankara, 2011 Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi, İslam Tarihi, İstanbul, 2011
13) Dört halife devrinde cereyan eden fütuhatın başarı sebepleri Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi I-IV. Ciltler, İstanbul, 1989 Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976 W. Barthold, F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi I-X. Ciltler, Ankara 1963
14) Dört halife dönemi devlet teşkilatı ve kurumlar Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi I-IV. Ciltler, İstanbul, 1989 Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976 W. Barthold, F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi I-X. Ciltler, Ankara 1963
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • M. Şemseddin Günaltay, İslam Öncesi Arap Tarihi
• Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV. İstanbul, 1976
• W. Barthold, F. Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi I-X. Ciltler, Ankara 1963
Diğer Kaynaklar: • Ahmet Cevdet Paşa, Kısas-I Enbiya Peygamberler Tarihi, İstanbul,1962-1963

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 4
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 2
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 3
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 3
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %