Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS106
Ders İsmi: Roma ve Bizans Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Roma ve Bizans imparatorluklarını kuruluşlarından yıkılışlarına kadar olan siyasi tarihleri çerçevesinde değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği: Roma İmparatorluğu’nun ve bu imparatorluğun devamı olan Bizans veya Doğu Roma İmparatorluğu’nun XI. yüzyılın sonlarına kadarki dönemi ve bu süreçteki iç, dış mücadele ve faaliyetleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Roma’nın kuruluşunu efsaneler etrafında değerlendirebilir.
2) Osmanlı Bizans münasebetlerini açıklayabilir.
3) Bizans kültür ve medeniyetini kavrayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Krallık, Cumhuriyet ve İmparatorluk dönemlerini kıyaslayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Roma’nın Kuruluşu, Efsaneler Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
2) Krallık Dönemi Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
3) Cumhuriyet Dönemi Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
4) Erken İmparatorluk Dönemi Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
5) İmparatorluk Dönemi Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
6) Roma’nın Gerileyişi Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
7) Roma’nın Çöküşü Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
8) Ara Sınav
9) Geç Roma İmparatorluğu’ndan Erken Bizans Dönemine (330-717) Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
10) Orta Bizans Dönemi (717-1204) Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
11) Latin İşgali Döneminde Bizans (1204-1261) (İznik İmparatorluğu, Epir Despotluğu, Trabzon İmparatorluğu Dönemleri) Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
12) Geç Bizans Dönemi (Osmanlı İmparatorluğu İle Olan Münasebetler) Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
13) Trabzon İmparatorluğunun Yıkılışı Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
14) Dönem Sonu Değerlendirmesi Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Timothy E.Gregory Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008.

Diğer Kaynaklar: Titus Livius, Roma Tarihi, Çev. Ahmet Ceylan, Gece Kitaplığı, Ankara, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 2
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %