Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS215
Ders İsmi: Osmanlı Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HURİYE EMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM PAZAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kıtalar arası hüküm sürmüş, teşkilatları, devlet ve toplum anlayışıyla iz bırakmış olan Osmanlı Devleti’ni değerlendirebilmenin anahtarı kuruluş dönemindedir. Dersin amacı söz konusu dönemi içinde bulunduğu şartları, Osmanlı’nın devlet siyaseti ile birlikte ele alarak ileriki yüzyılların daha iyi değerlendirilmesine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders, 13. Yüzyılda Anadolu’nun siyasi, dini ve kültürel yapısı, Osman Bey’den Fatih Sultan Mehmed dönemine kadar olan padişahların hükümdarlık dönemleri, Osmanlı devletinin teşkilatlanması konularını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osman Bey’den Fatih Sultan Mehmed dönemine kadar olan hükümdarlık dönemlerini kavrayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Osmanlı Devleti’nin kuruluş yıllarında Anadolu coğrafyasını siyasi, dini ve kültürel açıdan yorumlayabilme.
2) Osmanlı Devleti’nin kuruluşuna dair tartışmaları değerlendirebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kuruluş dönemi devlet teşkilatlanması ve fetih politikasını yorumlayabilme
2) Fetret Dönemini, Osmanlı devlet anlayışı ekseninde değerlendirebilme
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) XIII. Yüzyılda Anadolu’da Siyasi ve Sosyal Yapı Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2015.
2) Anadolu Beylikleri ve Osmanlı Beyliği Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2015.
3) Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2015. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009.
4) Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu ve Osman Bey Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2015. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009.
5) Orhan Bey Dönemi İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
6) Murad Hüdavendigar Dönemi İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
7) Kuruluş Dönemi Osmanlı Devlet Yapılanması İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
8) Ara Sınav .
9) Yıldırım Beyazıt Dönemi Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
10) Ankara Savaşı ve Sonrasında Anadolu’da Siyasi Yapı Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
11) Fetret Dönemi ve I. Mehmed (Çelebi Mehmed) Dönemi Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
12) II. Murad Dönemi Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
13) Kuruluş Dönemi Osmanlı Fetih Anlayışı Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
14) Dönem Değerlendirmesi Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2015.
Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar I, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009.
İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi I, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
Diğer Kaynaklar: M. Fuad Köprülü, Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu, Alfa Yayınları, İstanbul, 2016.
Cemal Kafadar, İki Cihan Aresinde: Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu, Birleşik Yayınevi, İstanbul, 2010.
Oktay Özel-Mehmet Öz, Söğütten İstanbul’a: Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar, İmge Kitabevi, Ankara, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 3
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %