Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS210
Ders İsmi: Paleografya II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ERALP YAŞAR AZAP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Selçukludan Osmanlıya Türkiye'deki bina ve mezar kitabelerinin özelliklerini tanımak ve okunup değerlendirilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği: Kitabelerin okunmasi; vakfiyelerin ve tarihi sanatsal arşiv belgelerinin okunup yorumlanması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenci, alana ilişkin genel bilgi sahibi olur, konunun temel problemlerini tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sikkeleri okuyabilir, yorumlama yeteneğine sahip olur, bu bilgileri kullanabilir ve uygulayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve epigrafi alanı hakkında genel bilgiler. Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010
2) Kitabelerin önemi, Kitabelerin kullanım alanları: Bina, mezartaşı, metal eşya, çini, ahşap, kumaş vs. -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015 -Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983.
3) Bina kitabelerinin çeşitleri: İnşa tamir, vakıf, vergi vs. -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015 -Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983.
4) Bina kitabelerini okuma -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015 -Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983.
5) Kitabelerde dil ve yazı çeşitleri Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983
6) Metin özellikleri Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983
7) Kitabe metinlerinde dinî unsurlar: Besmele, ayet, hadis vs. Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983
8) Ara Sınav
9) Kûfi kitabe örneklerini okuma Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983
11) Sülüs kitabe ve mezartaşlarını okuma -Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983. -Arif Müfid Mansel . Türkiye’nin Arkeoloji, Epigrafi ve Tarihi Coğrafyası için Bibliyografya, Türk Tarih Kurumu Yayınları.
12) Sikke örnekleri Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983
13) Ta'lik kitabe ve mezartaşları Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983
14) Ta'lik kitabe ve mezartaşlarını okuma Arif Müfid Mansel . Türkiye’nin Arkeoloji, Epigrafi ve Tarihi Coğrafyası için Bibliyografya, Türk Tarih Kurumu Yayınları.
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Arif Müfid Mansel . Türkiye’nin Arkeoloji, Epigrafi ve Tarihi Coğrafyası için Bibliyografya, Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Ahmet Uğur. Epigrafi ve paleografi (Osmanlıca târihî metinler), Ankara Üniversitesi Yayınları, 1983.
Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
Diğer Kaynaklar: SAMİ, Şemseddin, Kâmûs-î Türkî, Çağrı Yayınları, II. Baskı, İstanbul, 1987.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 5
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 3
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %