Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS216
Ders İsmi: Osmanlı Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HURİYE EMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM PAZAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı Devleti’nin İstanbul’un fethinden Fransız İhtilali’ne kadar olan siyasi, askeri, hukuki ve sosyal tarihini değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği: Ders, Fatih Sultan Mehmed döneminden II. Mustafa dönemine kadar Osmanlı siyasi, askeri, ekonomik ve sosyal tarihini içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İstanbul’un fethini Türk ve Avrupa tarihi çerçevesinde yorumlayabilir.
2) Yeniçağda Osmanlı Devleti’nin diğer devletlere yönelik politikasını analiz edebilir
3) Yavuz Sultan Selim’in doğu eksenli politikasını kavrayabilir.
4) Kanuni Sultan Süleyman dönemi Osmanlı Batı politikasını değerlendirebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yeniçağ Osmanlı Tarihine Ait Birinci El Kaynakların Tanıtımı ve İncelenmesi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019.
2) Fatih Sultan Mehmed dönemi ve İstanbul’un Fethi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
3) II. Bayezid Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019 Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
4) Yavuz Sultan Selim Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019 Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019 Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
5) Kanuni Sultan Süleyman Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
6) II. Selim ve III. Mehmet Dönemleri Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
7) III. Murad Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
8) VİZE SINAVI YOK
9) I.Ahmed Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
10) II. Osman Dönemi, Mustafa Dönemi Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.
11) IV. Murat Devri, Sultan İbrahim Dönemi İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/2, TTK Yayınları, Ankara, 2019. İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 4/1, TTK Yayınları ,Ankara, 2011.
12) IV. Mehmed Devri, II. Süleyman Dönemi İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/2, TTK Yayınları, Ankara, 2019. İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 4/1, TTK Yayınları ,Ankara, 2011.
13) II. Ahmet Dönemi, II. Mustafa Dönemi İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/2, TTK Yayınları, Ankara, 2019. İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 4/1, TTK Yayınları ,Ankara, 2011.
14) Dönem Değerlendirmesi İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 2, TTK Yayınları, Ankara, 2019. İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/1, TTK Yayınları, Ankara, 2011. İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/2, TTK Yayınları, Ankara, 2019. İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 4/1, TTK Yayınları ,Ankara, 2011.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 2, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/1, TTK Yayınları, Ankara, 2011.
İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 3/2, TTK Yayınları, Ankara, 2019.
İ.Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, C. 4/1, TTK Yayınları ,Ankara, 2011.
Diğer Kaynaklar: Feridun M. Emecen, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluş ve Yükseliş Tarihi(1300-1600), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019.
Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 5
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 3
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 2
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %