Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS319
Ders İsmi: Osmanlı Yenileşme Hareketleri I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı modernleşmesinin özellikleri ve etkilerini incelemektir. Klasik yapıdan
kopuş süreci ve Batılılaşma çabalarını sonuçları ile birlikte değerlendirmeyi
amaçlar.
Dersin İçeriği: Osmanlı modernleşmesinin ve Türk toplumuna yaptığı etkinin anlaşılmasıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) XVIII. ve XIX. yüzyıl Osmanlı tarihi hakkında bilgi sahibidir.
2) XVII. yüzyıl sonrası Osmanlı tarihini bir değişim ve dönüşüm dönemi olarak algılar.
3) Osmanlı toplumunun değişen iç dinamiklerinin nasıl işlediğini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı, genel kavramlar Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005.
2) Modernleşme kavramı Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005.
3) Avrupa'daki gelişmeler ve Osmanlı Devleti (17. ve 18. yüzyıllar) Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005; Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
4) Osmanlı devlet yapısı ve ilk reform çabaları Şerif Mardin, “Türk Modernleşmesi”, Makaleler 4, 1991, İstanbul.
5) Reformların gelişmesindeki iç ve dış engeller Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005; Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978; Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform 1856-1876, (Çev.:O. Akınhay), 1997, İstanbul.
6) Avrupa'daki gelişmeler ve Osmanlı Devleti (19. yüzyıl) Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005; Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978; Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform 1856-1876, (Çev.: O. Akınhay), 1997, İstanbul.
7) III. Selim Dönemi Islahatlar Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836- 1856, İstanbul, 1993; İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
8) VİZE SINAVI YOK
9) IV. Mustafa'nın saltanata gelişi ve Şeri Hüccetin hazırlanması İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
10) Sened-i İttifak ve Ayanlar İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
11) II. Mahmut Döneminde askeri eğitim ve yönetim alanında yapılan yenilikler İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul; Şerif Mardin, “Türk Modernleşmesi”, Makaleler 4, 1991, İstanbul.
12) II. Mahmut Döneminde sosyal alanda yapılan yenilikler Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
13) Tanzimat Fermanını gerekli kılan iç ve dış gelişmeler; Tanzimat Döneminde kanunlaştırma çalışmaları Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform 1856-1876, (Çev.:O. Akınhay), 1997, İstanbul; Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836-1856, İstanbul, 1993; İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
14) Tanzimat’a Tepkiler ve Siyasal örgütlerin kurulması Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform 1856-1876, (Çev.:O. Akınhay), 1997, İstanbul; Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836-1856, İstanbul, 1993; İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri,
Ankara, 2005; Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978; Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform 1856-1876, (Çev.:O.
Akınhay), 1997, İstanbul; Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836- 1856, İstanbul, 1993; İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Şerif Mardin, “Türk Modernleşmesi”, Makaleler 4, 1991, İstanbul; Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, V, VI, VII ve VIII. Ciltler, Ankara, 1976.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 5
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 4
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 5
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 1
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %