Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS306
Ders İsmi: Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 7
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu meydana getiren şartlar ve Cumhuriyet döneminin siyasi, kültürel tarihini öğrenmektir.
Dersin İçeriği: Cumhuriyetin ilanına getiren koşullar, Cumhuriyet dönemi siyasi olaylar, iç ve dış politika, kültür hayatı konularını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osmanlı’nın son dönemindeki siyasi gelişmeler hakkında fikir sahibi olunacaktır.
2) Birinci dünya savasından Osmanlı’nın yenik çıkması neticesinde yapılan antlaşma gereğince ülkenin işgal edilmesi ve bunun sonucunda da Milli Mücadele’nin başlaması ve bu olaylar arasında yaşanan diğer gelişmeler hakkında derli toplu malumat sahibi olunacaktır.
3) Mondros Mütarekesi tanınabilecektir. Milli mücadele, Kuva-i Milliye, Misak-ı Milli kavramları öğrenilebilecektir. Lozan Antlaşmasının temel özellikleri öğrenilecektir.
4) Bu dersin sonucunda öğrenciler Modern Türkiye’nin oluşum süreçleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) I. Dünya Savaşı Ve Mondros Mütarekesi Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020
2) İtilaf Devletleri’nin İşgalleri Ve İlk Tepkiler Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
3) Milli Mücadele Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
4) Cumhuriyetin İlanı Ve İlk Meclisler Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
5) Atatürk Dönemi İç Politika Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
6) CHP Dönemi İç Politika (1938-1950) Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
7) Çok Partili Dönem İç Politika Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020; Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012.
8) VİZE SINAVI YOK
9) Atatürk Dönemi Dış Politika Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012.
10) Atatürk Dönemi Sonrası Dış Politika Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012
11) Atatürk Dönemi İktisat Politikaları Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012.
12) Atatürk Dönemi Sonrası İktisat Politikaları Mahmut Goloğlu, Milli Şef Dönemi- Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I-II-III, İş Bankası Kültür Yayınları, 2012. Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012.
13) Türkiye Cumhuriyeti’nde Kültürel hareketler Mahmut Goloğlu, Milli Şef Dönemi- Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I-II-III, İş Bankası Kültür Yayınları, 2012. Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012.
14) Türkiye Cumhuriyeti’nde Fikri hareketler Mahmut Goloğlu, Milli Şef Dönemi- Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I-II-III, İş Bankası Kültür Yayınları, 2012. Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eric Jan Zurcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
Diğer Kaynaklar: Onur Atalay, Türk’e Tapmak, İletişim Yayınları, İstanbul Eric Jan Zurcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İletişim Yayınları, İstanbul 2016; Eric Jan Zurcher, Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver , İletişim Yayınları, İstanbul 2020; Kollektif, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi cilt I-II, Atam Yayınları, 2012; Cemil Koçak, İktidar ve Demokratlar Türkiye'de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları I-II, İletişim Yayıncılık, 2012; Bülent Tanör, Türkiye'de Kongre İktidarları 1918 – 1920, Yapı Kredi Yayınları, 2012; Mahmut Goloğlu, Milli Şef Dönemi- Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I-II-III, İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 5
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 4
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 2
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 3
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %