Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS323
Ders İsmi: Cumhuriyet Dönemi Türk Dış Politikası
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. ESRA KARADAĞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Öğr.Gör. KENAN ÖZKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Lisans aşamasındaki öğrencilere Cumhuriyet Dönemi Türk Dış Politikasının 1923-1938 yılları hakkında yeterince bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriği: Özellikle 1923-1938 yılları arasında Türkiye Cumhuriyeti’nin dış politikasını meşgul eden, Lozan Konferansı, Boğazlar, Borçlar, Musul, Hatay Meselesi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osmanlı İmparatorluğunun son dönem dış politikasını anlatır.
2) Modern Türkiye’nin doğuşunu anlatır.
3) Soğuk Savaş döneminde iki kutuplu dünyayı analiz eder.
4) Sovyetlerin dağılması sonrasında oluşan yeni dünya düzeninde Türkiye’nin konumunu tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cumhuriyet Dönemi Türk Dış Politikası ile Osmanlı İmparatorluğu son dönem dış politikasının karşılaştırılması, kaynakların ve yöntemin tanıtımı. Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
2) Lozan Barış Anlaşması ve genel olarak 1923-1939 dönemi Sorunlar ve Çözümler Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
3) Türkiye Yunanistan İlişkisi ve Mübadele Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
4) Türkiye-İngiltere, Irak İlişkisi Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
5) Türkiye- Sovyet Rusya İlişkisi Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
6) Türkiye-Fransa, Suriye İlişkisi Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
7) Türkiye-İtalya, Amerika Birleşik Devletleri, İran ve Afganistan İlişkisi Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
8) VİZE SINAVI Yok
9) Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne Girmesi ve Balkan Paktı Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
10) Boğazlar Sorunu, Sadabat Paktı ve Hatay Sorununun Çözümü Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
11) İkinci Dünya Savaşı’nın Çıkış Nedenleri, İtalya ve Almanya’da Yaşanan Gelişmeler Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
12) İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
13) 1945 sonrasındaki Genel Sorunlar ve Soğuk Savaş’ın Başlaması Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
14) Marshall Yardımı, Truman Doktrini, Kore Savaşı, Türkiye’nin Nato’ya Katılması Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
15) 1945- 2011 arasında Türk Dış Politikası’nın Sorunları, Kıbrıs Sorunu, Türkiye ve Avrupa Birliği Baskın Oran, Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
16) FİNAL SINAVI Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Oran, Baskın; Türk Dış Politikası (1919-1980), C.I, İstanbul 2003.
Akşin, Aptülahat; Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi, 1991.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 4
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 3
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 4
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 4
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 5
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 2
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 3
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %